foder jäst vs vanligt jäst?!!

Sv: foder jäst vs vanligt jäst?!!

Hur mycket majsolja och filmjölk ger du när hästen har problem med magen? Blandar du eller ger du antingen fil eller majsolja? Spelar det någon roll om det är brödjäst eller till sötdeg?

Nej det kan knappast spela någon roll vilken sort du ger men billigast är ju vanlig bakjäst så det finns ingen andledning att ge den andra för söta degar.

Att ge en fång ponny betfor är de inge fel på!

Har själv en fångponny som fick betfor.

Lägg i jästen i torr betfor! Häll på vatten - låt stå.

Rör runt innan du ger maten.

Då borde den äta.

Betforn jäser om man låter jästen ligga i betforn så det finns ingen andledning att göra så.
Det är bättre att röra ut jästen strax innan servering.

Det är ju mycket proteiner i jäst visserligen, men vill jag att hästen ska sätta muskler bättre skulle jag se till att ha en högre proteinkovot i foderstaten helt enkelt.
Jag ´ger min häst bakjäst vid pälsfällning och pälssättning. Hon blir väldigt låg i de perioderna, men när hon får jäst tar det bara ett par dagar så är hon sig själv igen. Billigt och bra tycker jag. Sen är det också väldigt bra för mage/tarm som en extra bonus.

hur får ni i era hästar jästen?? min ponny har fång nu o vi har försökt idag med gästen o hon vill inte äta den,,,, o jag vill knappast ge massa foder för att blanda i,,, med tanke på hennes fång?? hjälp

Jag smular ner jästen i betforen vid fodring. Då äter även min kräsna dam.

*kl*

Man kan alltså ge betfor till en fånghäst? Med tanke på melassen i den, så trodde jag att det var ett "no no" :confused:

Enligt de veterinärer jag varit i kontakt med ska hästen helst inte äta något annat än hö, för resten av livet.
Absolut inte spannmål, betfor, morötter, äpplen osv. osv.

Senast ändrad:

Jäser den även om temperaturen inte är rätt? Det gör den ju inte när man bakar.

Det jäser så länge temperaturen är på plussidan.
Man kan baka på iskallt vatten, det kallas för att kalljäsa och används till exempel till speciellt goda bullar, dessa jäser lika mycket som när man bakar på 37 gradig vätska men det tar längre tid.

det är många som ger jäst till hästar vid magproblem.
Vissa veterinärer rekommenderar det, sen finns det andra veterinärer som dumförklarar en när man frågar om bakjäst.

själv har jag gett det vid magproblem

hur får ni i era hästar jästen?? min ponny har fång nu o vi har försökt idag med gästen o hon vill inte äta den,,,, o jag vill knappast ge massa foder för att blanda i,,, med tanke på hennes fång?? hjälp

jag blandar i äppelmos

*kl*

Man kan alltså ge betfor till en fånghäst? Med tanke på melassen i den, så trodde jag att det var ett "no no" :confused:

Enligt de veterinärer jag varit i kontakt med ska hästen helst inte äta något annat än hö, för resten av livet.
Absolut inte spannmål, betfor, morötter, äpplen osv. osv.

Blanda i ordentligt med vatten i betforen och häll sedan ut "sockervattnet" när det svällt klart. Vår vetrinär rekommenderade faktiskt betfor just för att även den hjälper till att hålla magen i trim.

Jag tror dessutom det finns betfor att köpa som inte har melasstillsats.

Sedan håller jag helt med om att grovfoder är allra skonsammast så både spannmål, morötter och äpplen är inget jag skulle ge en fånghäst.

Liknande trådar

Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
3 025
Senast: fleur
·
Foder & Strö Har fått rådet att ge mina hästar vanlig bakjäst. Ett halvt paket var i 4 dagar. De är islandshästar, så de är inga stora hästar...
Svar
4
· Visningar
1 622
Senast: Taefill
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 405
Senast: Madick
·
M
Foder & Strö Har en 24-årig valack som just buköppnats (med gott resultat) och fått en bit av tunntarmen avlägsnad (pga ett lipom som snurrat sig om...
Svar
9
· Visningar
1 626
Senast: MissInterpreted
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025