Foder Jäst Fråga!

M

moonlightgarden

Jag undrar hur mycket jag bör ge utav Foder Jäst till min ponny på 356 kg. Det är för pälsens skull å inte för att hon har brist eller något problem med tarmarna.
Utan enbart för pälsen, så hur mycket bör jag ge utav detta?

Sv: Foder Jäst Fråga!

Kanske förstår vi inte vad du är ute efter? På foderjäst förpackningarna brukar det stå doseringar för olika djurslag vill jag minnas. Vad har hästen för problem med pälsen? HH

Den har inga problem med pälsen.
Jag vill ge tillskot för att få en fin päls å hjälpa till vid pälsfällningen.
De anvisningar som finns på burken gäller bara om hästen i fråga har B-vitamin brist eller tarmstörningar och hon har ingendera och om jag då ger efter dessa anvisningar så blir det alldeles för mycket tillskott skulle jag gissa på.
Det jag vill veta är hur mycket bör jag ge min ponny på 350 kg:s vikt för att få en fin glansig päls och hjälpa henne under pälsfällningen.

Jag gav min häst 1 dl morgon och kväll förra våren, ca 160 g. Lite mindre än vad som stod angivet på hinken (det stod 200-400g / dag)men han blev superfin i hårremmen. :)

godishanna skrev:
Jag gav min häst 1 dl morgon och kväll förra våren, ca 160 g. Lite mindre än vad som stod angivet på hinken (det stod 200-400g / dag)men han blev superfin i hårremmen. :)
200-400 g/dag är juh för hästar som har b-vitaminbrist eller mag/tarmproblem.. hur mycket väger din häst då?

Hej!

Ett tips från en veterinär(jag är inte veterinär utan en veterinär har berättat det för en kompis): Köp vanligt bakjäst och ge ett paket om dagen! Funkar exakt likadant som foderjäst men är MKT billigare!!!! Men tänk på förvaringen..

Foderjästen finns redan i stallet.. sedan så kan man inte ha bakjäst öppnad mer än 3 dagar och vi gör iordning foder för 7 dagar på en gång.. dvs 4 av dagarna kommer alltså hästen att få dålig jäst = inte bra..

men frågan är hur mycket foderjäst man ska ge om man bara vill att hästen ska bli fin i pälsen.. 50 g? 10 g? 100 g? vad är "lagom" utan att vara för mycket (det var juh dyrt, onödigt att ge hästen mer än vad som behövs för pälsen) och vad är för lite (dvs så att det inte blir någon skillnad)..
t.exlikadant som när man ger olja för fettets skull, 1 msk är juh för lite och 1 liter är för mkt.. så hur mycket foderjäst ska man ge för enbart pälsens skull utan att ger för lite eller för mycket?

Fille skrev:
Hej!

Ett tips från en veterinär(jag är inte veterinär utan en veterinär har berättat det för en kompis): Köp vanligt bakjäst och ge ett paket om dagen! Funkar exakt likadant som foderjäst men är MKT billigare!!!! Men tänk på förvaringen..

hur ska man ge den då...?
det sväller ju..!! :eek:
sma man smula ner det i fodret....
jag ger mitt foder i ljummet vatten så då sväller det absolut
och hur mycket ska man ge till en shettis på ca 200kg..?

*Christine* skrev:
hur ska man ge den då...?
det sväller ju..!! :eek:
sma man smula ner det i fodret....
jag ger mitt foder i ljummet vatten så då sväller det absolut
och hur mycket ska man ge till en shettis på ca 200kg..?
vi gav pulverjäst till ponnyn förut.. ½ paket(6g) om dagen.. då blev hon fin i pälsen.. jag skulle nog ger 3-4 g pulverjäst per dag till en shettis..

BeastieBabe skrev:
Foderjästen finns redan i stallet.. sedan så kan man inte ha bakjäst öppnad mer än 3 dagar och vi gör iordning foder för 7 dagar på en gång.. dvs 4 av dagarna kommer alltså hästen att få dålig jäst = inte bra..

men frågan är hur mycket foderjäst man ska ge om man bara vill att hästen ska bli fin i pälsen.. 50 g? 10 g? 100 g? vad är "lagom" utan att vara för mycket (det var juh dyrt, onödigt att ge hästen mer än vad som behövs för pälsen) och vad är för lite (dvs så att det inte blir någon skillnad)..
t.exlikadant som när man ger olja för fettets skull, 1 msk är juh för lite och 1 liter är för mkt.. så hur mycket foderjäst ska man ge för enbart pälsens skull utan att ger för lite eller för mycket?

Om du gör mat för 7 dagar frammåt så tycker jag inte att du skall ge jäst alls. Man bör inte fodra den torr utan låta den ligga lite i blöt innan man ger den till hästen.Annars så kan du ge 3dl. (1dl/100kg häst)

fodret(vetekli, lusernpellets) kanske redan blöts innan fodring? :smirk:

3 dl är enligt hinken fulldos för en ponny med b-vitaminbrist eller tarmstörningar..
vi ska endast ge för pälsens skull, 3 dl(300 g) känns på tok för mycket!

nu har jag iaf krånglat fram vad en spruta b-vitamin innehåller, dvs en dosspruta för 1 dygn(häst 500 kg) är på 20-40 ml vätska som innehåller (20-40 angivet dvs)
80-160 mg B1
60-120 mg B2
40-80 mg B6
så någonstans runt där bör en dagsdos b-vitamin i fodret innehålla..

nu vet ja inte hur mycket det står på hinken att foderjästen innehåller, men har sett flera rekommendationer att man till storhäst ska ge 1-2 dl per dag uppdelat på 2 ggr.. så ½ dl skulle jag säga att du(Moonlightgarden) bör(ska) ge..
ringer btw imorgon och säger det oxå om du inte hinner läsa :p

Bara för att man gör i ordning fodret i förväg så betyder det inte att hästen får torr mat.
Alla hästarnas mat i stallet blöts någon gång under dagen eftersom att det ges betfor i vårat stall. Jag ska inte ha betfor på min häst, troligtvis. Men hon får annan mat som ska blötas + att min häst inte tycker om vanligt vatten utan helst dricker ur testeboån om hon får chansen, å det är verkligen inte rent däri, så därför får min häst välling i sitt mat tråg (mega size på foderkrubban).
Varför tror egentligen folk att hästen inte får blöt mat bara för att man gör i ordning krafftfodret i burkar som räcker i flera dagar? Det är snarare praktiskt, tar mycket kortare tid å är helt utmärkt utifall att man inte hinner göra iordning fodret innan någon annan gör det, som kan strunta i att lägga i vissa fodermeddel, vilket har hänt.

Blir inte så mycket billigare har redan provat, går åt för cirka 50 kr i månaden, för min eftersom att hon bara ska ha ett halvt packet per dag.
Vilket blir 300 kr per år om man bara ger vid pälsfällning, vilket min inte ska få utan hon ska få det jämt, precis som vitlöken.
+ att det faktiskt inte är särskilt bra för naturen att slänga så mycket "skit" i sopptunan konstant, för det är ju trots allt inget man går med till återvinningen, foderjäst burken däremot sparar man å förvarar andra saker i så det är bättre för naturen, vilket jag skulle gissa på är mycket mera uppskatat :idea:

BeastieBabe skrev:
fodret(vetekli, lusernpellets) kanske redan blöts innan fodring? :smirk:

3 dl är enligt hinken fulldos för en ponny med b-vitaminbrist eller tarmstörningar..
vi ska endast ge för pälsens skull, 3 dl(300 g) känns på tok för mycket!

Men ge hälften då...............

Kan fortfarande bli för mycket.
150 g gav en tjej sin häst på 550 kg å det räckte nog mer än väll åt dennes häst. Hästen blev superblank i hårremen. Så jag tror att det är för mycket till min.

Om du redan vet att 150 g ger toppresultat på en 550 kg häst, varför frågar du ens hur mycket du ska ge då?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 313
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 015
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
435
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama