Foder i utlandet

B

bizznizz

Befinner mig utomlands i ett tag framöver med mina hästar. Mina hästar bor i ett stall där all skötsel ingår samt 10 kg hö och 4 kg havre. Man kan byta ut havren mot hö vilket jag gjorde med en del. Köpte ett fullfoder och blandade i samt mineraler. Någon analys på höet finns inte och tror inte dom är villiga att göra en. Men kvaliten skiljer rätt bra mellan de olika storbalarna. Utseendemässigt och doftmässigt.
Nu tycker jag att de börjar tappa muskler i baken och magen börjar bli "bukig". Är fortfarande i rätt hull för mig fast några i stallet tycker dom är tjocka vilket jag kan förstå att de tycker då många av de andra är allt för magra. Revben syn och flacka kors. Jag vill inte att mina ska se likadana ut om ett år. Är det någon som har erfarenheter av fodring av hästar i utlandet där analyser inte existerar. Avmaskningen fungerar bra.

Sv: Foder i utlandet

Jag skulle ge de bara de 10 kg hö och sen byta till ett kraftfoder med högre proteinhalt iom att kvaliteten på höt verkar skifta så mycket.

Vad jag ger idag förutom 11 kg hö är ett kraftfoder med 14,2 Mj/kg samt 111g/ kg protein. Hur mycket av det som är smältbart vet jag inte. Det är inte samma termer samt språksvårigheter. Ger 1 kg av detta samt 1 kg havre också.

Jag har jobbat mycket utomlands och min erfarenhet är att höt ofta har låga värden, därav fodrar man ofta med mycket kraftfoder.
Du får nog fodra med ögat. Du kan ju alltid försöka få tag i lusern pellets det brukar finnas, kolla sockerhalten i fodret för den brukar kunna vara ganska hög i utlänska färdigfoder.

/M

111g råprotein är inte så mycker mer än det är i havre. Kan du hitta något med lusern i så höjer det upp proteinet, eller kanske soja, det borde väl finnas? Något foder som kallas "breed" eller liknande?

Vilket land är du i? Kanske jag kan hitta mer info så jag kan hjälpa dig då (pm.a om du inte vill skriva här).

Det är nu man förstår hur viktig en analys av grovfodret är. Väldigt svårt att fodra med ögat då jag bara gör foderstaten och personalen delar ut. Vem vet om de får alla kg hö. Man får ju förutsätta detta... men vem vet

Och är tacksam för all hjälp man kan få....

Vet inte vad det kan finnas för foder i Tjekien, men Vetekli brukar finnas "överallt" så antingen om dina hästar äter det så är det ju bra med protein i eller hitta en säck och jämför proteininnehållet eftersom termerna är annorlunda. Och försök sedan hitta färdigfoder med högt proteinhalt med hjälp av att jämföra med vetekliet.

Nackdelen med vetekli är den höga fosfor halten och betfor har jag inte hittat här.

Om du inte bor allt för långt från Tyskland så kan du kanske åka iväg och köpa foder i Tyskland istället? Här finns det ju en uppsjö av färdigfoder för alla tänkbara behov.

Att få tag i fullfoder typ Havens och Eggersmann är inga problem. Problemet är mer vad jag ska ge som matchar höet som inte finns någon analys på. Mina hästar står innan från 18.00 till 08.00 på morgonen. Så jag vill att de ska ha så mycket hö som möjligt.
Min erfarenhet av Tyskland är mycket kraft och lusern och väldigt lite grovfoder. Rätta mig om jag har fel...
Men hästarna är fina i både hull och päls. Har du egen häst i Tyskland?

Jo, jag har en egen häst i Tyskland. Hästarna i stallet är superfina trots att de fodras enbart med ögonen av stallägaren.

Är du i Tjeckien med hästarna? Vad gör du där?

/Hanna (nufiken i en strut och vars pappa kommer från Liberec)

När jag flyttade från Sverige så skickade jag in höanalys ändå till Sverige för att få den i MJ och smrp. Det är ju faktiskt ingen skillnad om man skickar ifrån en ort i Sverige eller en ort utomlands ifrån.

Vad häftigt annars att vara i Tjeckien med hästen!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 362
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama