Foder för unghäst

G

Gibben

Hej

Undrar vilket foder som gör sig bäst för en 03a?
Hur mycket grovfoder bör de få i sig under utbildningen?

Bra mineraler att ge?

Vet inte om vi får analyserat hö. Men han får 10 kg om dagen.

Sv: Foder för unghäst

En 3-åring är vuxen i fodersammanhang, så det är bara att kika på om individen verkar behöva mer/mindre mat än "tabellhästen".

En 3-åring tränas ju sällan speciellt hårt, men är man inne i en tillfällig muskelbyggarfas kanske extra protein behövs? Men som sagt, normalt sett inte.

Vilka foderslag som är bra beror på hur höanalysen ser ut, och finns ingen sådan gissar du som ser hästen bättre än oss bakom datorerna.;)

Får försöka ordna en bild på honom :)

Han är lite ur hull nu och han får 2 grov om dagen och 1 betfor.

Sen har jag köpt steel joint för någon sa att det var bra.

Men varför köper du tillskott...i detta fall Steel Joint om du inte ens vet om det behövs eller om du inte vet vad det ska användas till ? Man kan inte köpa allt som folk anser *vara bra* bara för dom anser det...Varför skulle detta vara bra då ?

Det måste ju fylla en funktion...tex brister i din foderstat tex.

Gör en annalys på höt först, sen om något fattas så komplettera!!!
Ge inte tillskott bara "för att!"

Steel Joint köper jag för det är bra för muskler och leder. Fått det tipsat även för unghäst då man bygger muskler och belastar leder mm när man utbildar dem och börjar kräva mer av dem.

Steel Joint köper jag för det är bra för muskler och leder. Fått det tipsat även för unghäst då man bygger muskler och belastar leder mm när man utbildar dem och börjar kräva mer av dem.

Men ger du även andra mineraler?
För Steel Jointen innehåller inte SELEN. I övrigt verkar den innehålla alla andra mineraler så det enda du behöver ge utöver den är Tokosel (ett selen/E-vit tillskott)... men du skulle egentligen räkna lite på hur MYCKET du behöver ge av Steel Jointen för att täcka alla behoven (främst mineralerna).

Det som skiljer S J från andra minearelfoder är att den innehåller KISEL och denna "Bor" som de kallar det för - det vet jag inte vad det är dock.
C-vit står det att det innehåller men i foderboken (Hästens näringsbehov och utfodring) står det att C-vit räknas inte som vitamin till häst. :confused:

Jag vet inte när stallet ordnar analys för de ska byta leverantör efter jul (då kanske vi får analyserat)

Varför tror ni jag frågar här? Jo för jag inte är bra på foder etc än men man lär sig eller hur?

milly.. tack för ditt svar. Just det jag lite undrade, vilka mineraler som täcker ev brister och behov :)

Ja, och jag svarade ang plugg för foder. En sajt gör inte allt. Och nu menar jag inte du ska sluta fråga här...

En fråga, villka foderböcker har du ?

De flesta använder ju Kraffts mineralsortiment man jag tycker Kvarnbyfoders mineraler är bra.

Okej var får man tag i sådant, eller kan läsa mer om det?

Jag har inga foderböcker men finns i stallet man kan läsa. Dock vet jag inte vad de heter då jag än så länge bara bläddrat i dom.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 930
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
514
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar