Sv: Foder för orolig mage
Hej!
Min häst har varit dålig i magen i några månader. Hon var väldigt lös efter ett maskangrepp, fastän maskarna var eliminerade. Tarmfloran hade alltså rubbats. Provade det mesta, däribland A-fil men märkte ingen skillnad. Pratade med veterinär från Flyinge och han rådde mig att ta bort allt kraftfoder och enbart fodra med hö. Detta funkade bra, men hon blev ändå inte bättre i avföringen. Levde på bara hö i 2-3 månader.
Eftersom ingenting verkade hjälpa så tog jag kontakt med en tjej som studerat örtmedicin i fem år och hon rådde mig att ge läkemalva samt protexin i pelletsform. Läkemalvan är en kur på 1 kg och det är för att läka eventuella småsår som kanske uppstått i magen.
Protexin hade jag provat tidigare men dock bara i pastaform. Just pelletsformen är bättre eftersom man ger den under en längre tid (pastan ges bara i sex dagar).
Kan säga att det inte var det lättaste att få i hästen detta eftersom det kan smaka lite skumt. Fick börja så smått att ge betfor (1 uppblötad näve) som jag kunde blanda det i. Enligt "örtmedicintjejen" så behöver det inte alltid vara dåligt att ge betfor till hästar med dålig mage eftersom det innehåller en hel del fibrer (men visst är vissa hästar känsliga för det). När min häst vägrade äta maten pga sin medicin så köpte jag proviva nypon och nu älskar hästen det
.
Min häst har nu ätit medicinen i snart 2 veckor och (peppar, peppar) så tycker jag mig kunna se en förbättring och jag hoppas verkligen att hon snart är bra i sin mage.
Nu blev detta ett långt svar och detta kanske inte alls är som med ditt problem men jag ville ändå förklara lite och säga att du kanske ska ta kontakt med någon duktig "örtmedicinare" för att höra vad denne har att säga.
Protexinet är absolut inget som är farligt eller onödigt att ge och om du provar det så tycker jag att du ska prova pelletsformen. Pastan är mer till för foderbyten, transporter, tävlingar etc. Korta perioder där magen lätt kan hamna i obalans.
Lycka till och håll oss gärna uppdaterade om hur det går.