Sv: Foder för orolig mage
Nu ska jag bli jättejobbig. Kolla upp vallblandningen för grovfodret.
Förra odjuret var groteskt jobbig i magen, han blev faktiskt aldrig bra (jättemaskangrepp som unghäst, därefter otroligt känslig i krävan). Honom fick jag ha m e m konstant på mag/tarmbalans. Han blev bättre i magen med hö (men då kollapsade luftrören, han hade bronkit också - drömhästen!).
Det enda jag på rak arm kan säga ställer till det för många hästar är westerwoldiskt rajgräs, ett ettårsgräs som ofta används som skyddsgröda (i alla fall härnere) av vallodlare.
Min veterinär brukar rekommendera gräsfröhalm till maghästar, jag har faktiskt aldrig hört något om resultaten.
För ungefär fem år sedan försigick en mycket intressant diskusssion bland en del veterinärer om Candida-svamp (jag hör för mig att den heter så?!) förekom hos hästar. Ett läger skrek rungande JA, andra lika högt NEJ. De som skrek JA var av åsikten att man ska vara mycket försiktig med betfor till hästar. De som skrek NEJ förordade betfor som ett mycket bra fodermedel. Jag ligger någonstans mittemellan, helt utan kunskap om svampuslingen förekommer hos häst eftersom jag nu inte kan hitta några spår efter diskussionen eller vad den ledde fram till. Men visst har vissa hästar svårt för betfor, det är svårt att motsäga när de stabiliseras i magen efter att betforen åkt ur foderstaten. Andra fungerar utmärkt på betfor och kanske t o m blir bätte av det.
Visst är det härligt med hästar, det finns sällan facit någonstans...