Foder för mager travarvalack i träning

J

Jennifer Nilsson

Hejsan hoppsan! Jag behöver hjälp av er bukefolk...
En av våra hästar har gått ner sig oerhört mager nu i sommar. Han har tappat muskler och hull undervilan... Vi har kollat om han har mask och han har varit och blivit kontrollerad hos veterinär utan anmärkningar...

Så nu behöver vi alltså fodra upp honom.
Nu går han på fri tillgång på ideal hösilage och på 3 kg krafft grov och ½ kilo betfor. Han har även gått på korn utan något vidare resultat...
Han är en rätt nervig häst och han är het under träning.

Har ni några råd om vilket foder vi kan tänkas använda så vi kan få tillbaka våran älskade häst så som han var innan sommarbetet?

Tack på förhand!

Mvh Jennifer&Carro:)

Sv: Foder för mager travarvalack i träning

raps-olja, ger dessutom glansig päls!

Hur mycket hösilage får han i sig?

Vet man inte det är det oerhört svårt att veta hur mycket mat han behöver för övrigt!

Har en valack på 168 i stallet, han äter inte mer än 6-7 kg hö när han tränas, det går inte att få honom att äta mer, har i och för sig inte provat att ta bort kraftfodret helt. Vilar han kan ha peta sig ca 8 kg hö, och det är alltså efter att han vilat i minst en vecka.

Fick han bestämma skulle han enbart äta kraftfoder, morötter och äpplen.

Han håller sig i alla fall finast om han får olja i maten. Den verkar göra honom väldigt gott.

Förövrigt äter han, groov90 1,8 kg, havre 2,4 kg, betfor 0,6 kg, rapsolja 3 dl, mineraler, höet innehåller 8,2 MJ och 43 ge smb rp. Han intervalltränas var 3:e dag.

Tidigare åt han ännu mera kraftfoder men ingen olja och då är han inte alls lika fin i hull och hårrem.

Förutsatt att hästen är frisk dvs ingen mask, kollade tänder osv så har jag haft väldigt bra resultat på Kraffts Rehab. Värdena är ganska så likvärdiga med Kraffts 125 men sammansättningen är lite annorlunda.

Sen kan även linfrökaka och olja ge väldigt bra resultat.

Nu förutsätter jag att man har analys på sitt hö och på så sätt vet vilken grund man har att stå på.

Mvh

Tora

Jag har haft samma problem med min häst:crazy: Det är inte roligt när man ser dom tyna bort.
Jag började ge lusern och olja utöver det han får annars.(massor med gräs,2 kg krafft 125 och 1 kg kornkross. Och till natten får han ca 3 kg hö) Och det har funkat jätte bra:)
Han har musklat sig fint nu på slutet och gått upp betydligt i vikt.
Det funkade för mig iaf.

Hoppas du finner något som funkar för dig.

Hur mycket hösilage får han i sig?

Vet man inte det är det oerhört svårt att veta hur mycket mat han behöver för övrigt!

Har en valack på 168 i stallet, han äter inte mer än 6-7 kg hö när han tränas, det går inte att få honom att äta mer, har i och för sig inte provat att ta bort kraftfodret helt. Vilar han kan ha peta sig ca 8 kg hö, och det är alltså efter att han vilat i minst en vecka.

Fick han bestämma skulle han enbart äta kraftfoder, morötter och äpplen.

Han håller sig i alla fall finast om han får olja i maten. Den verkar göra honom väldigt gott.

Förövrigt äter han, groov90 1,8 kg, havre 2,4 kg, betfor 0,6 kg, rapsolja 3 dl, mineraler, höet innehåller 8,2 MJ och 43 ge smb rp. Han intervalltränas var 3:e dag.

Tidigare åt han ännu mera kraftfoder men ingen olja och då är han inte alls lika fin i hull och hårrem.

Han får väl i sig runt 10-12 kg ensilage ibland mer och ibland mindre, han är inte stor i aptiten, varken när det gäller grovfoder eller kraftfoder.
Glömde säga att han även får 1½kg kraft sport om dagen när han går regelbundna tempojobb.
Jag ska pröva ge honom olja, allt är värt att prövas bara han blir bättre.
Tack för ditt svar :)

Förutsatt att hästen är frisk dvs ingen mask, kollade tänder osv så har jag haft väldigt bra resultat på Kraffts Rehab. Värdena är ganska så likvärdiga med Kraffts 125 men sammansättningen är lite annorlunda.

Sen kan även linfrökaka och olja ge väldigt bra resultat.

Nu förutsätter jag att man har analys på sitt hö och på så sätt vet vilken grund man har att stå på.

Mvh

Tora

Vi har kollat tänder och mask. Och så har han varit på kliniken för en grundlig genomsökning utan anmärkningar.
Självklart har vi ensilaget analyserat. Har inte värderna i huvudet men dom ligger runt idealvärdena och kvoterna är perfekta.
Grejen är att han är kräsen när det gäller all mat, ingen aptit alls.
Så man kan inte tvinga på honom föda för att han ska gå upp... Så tänkte kolla om någon hade något tips på nått som kan tänkas hjälpa.

Linfrökaka säger du? Hmm... Aldrig utfodrat med det. Men olja ska jag definitivt börja ge honom och hoppas på att han börjar få bättre hull...
Tack för svaret och tipsen!

Jag har haft samma problem med min häst:crazy: Det är inte roligt när man ser dom tyna bort.
Jag började ge lusern och olja utöver det han får annars.(massor med gräs,2 kg krafft 125 och 1 kg kornkross. Och till natten får han ca 3 kg hö) Och det har funkat jätte bra:)
Han har musklat sig fint nu på slutet och gått upp betydligt i vikt.
Det funkade för mig iaf.

Hoppas du finner något som funkar för dig.

Nä visst är det hemskt? :( Jag mår jättedåligt när jag ser honom nu...
Lucern kan han däremot inte gå på, han blir jättedålig i magen av det...TYVÄRR! Annars har jag jättebra erfarenheter av det. Men olja ska jag pröva, definitivt. Många som har haft samma tips!

Tack för hjälpen! :bow:

Vårt fullblodssto tunnade av rejält på betet (fick ta hem henne). Hon är fortfarande tunn men det börjar arta sig. Hon äter Krafft rehab, det finns ingen havre i det (sätter sig direkt i huvudet på henne).
Jag blandar Krafft rehab med vatten och ger henne 4 ggr/dag (5 ggr/dag från början)hon får 4 kg/dag, Fri tillgång på hö, ger även E vitamin och nu även B vitamin. Tycker att rehaben funkar bra på "havrekänsliga"
Lycka till
jumanji

Har en d ponny med samma problem, hög ämnesomsättning helt enkelt.
Men hon blev därimot riktigt fin på betet, nu när vi har tagit hem henne har jag börjat nojja över att hon kanske blir lika tunn igen :cry:
Och det vill jag ju verkligen inte, tror att jag ska ringa till kraftsfoderrådgivare, men deras färdigföder är ju så väldans dyrt :(

Just nu står hon på:

9 kg hö, + att hon har ett hönät som hela tiden är hö i.
1,5 liter havre
1,5 liter kornkross
16 liter lusern + att hon har en hink i boxen som jag fyller på ca 5 liter i per dag
mineraler
1,5 dl olja
E +B vitamin
1 msk soya

Hon är också en sån madame att hon tröttnar lite på att äta, har funderat på att hälla melass på höet (nån som har ngr erfarenheter av det?).
Om hon har en boxgrind så att hon kan stå och se ut brukar hon dock gladeligen äta. Men hon står i ett kollektivstall så det kan hon bara göra när jag är där :cool:

Hur mycket smrp/mj står hästen på?

Har sparat lite foderstater från den tiden jag räknade till travhäst, jag kanske kan komma med något tips utifrån dessa...

vet inte vad dom andra har svarat för jag har inte läst igenom allt men jag använder mig av kraffts lucernpellets för att hålla uppe hullet på mim häst som har VÄLDIGT lätt för att tappa i vikt.

Hejsan hoppsan! Jag behöver hjälp av er bukefolk...
En av våra hästar har gått ner sig oerhört mager nu i sommar. Han har tappat muskler och hull undervilan... Vi har kollat om han har mask och han har varit och blivit kontrollerad hos veterinär utan anmärkningar...

Så nu behöver vi alltså fodra upp honom.
Nu går han på fri tillgång på ideal hösilage och på 3 kg krafft grov och ½ kilo betfor. Han har även gått på korn utan något vidare resultat...
Han är en rätt nervig häst och han är het under träning.

Har ni några råd om vilket foder vi kan tänkas använda så vi kan få tillbaka våran älskade häst så som han var innan sommarbetet?

Tack på förhand!

Mvh Jennifer&Carro:)

Hejsan!

Jag har också en häst som ej håller hullet på enbart bete.
Han har jag stödfodrat i sommar med 2kg Hippo grov alfa,
detta gav ett kanon resultat & fort. (blev fin på en vecka)

Ger du rehab hela tiden den eller bara tills den "lagt på sig"?

Har ju inte riktigt bestämt hur jag ska göra, men om hon fungerar bra på rehaben även fortsättningsvis så kommer jag nog fortsätta med den
jumanji

Liknande trådar

Träning Hej! För ungefär 2 veckor sedan köpte jag ett 5 år gammalt sto som i stora drag är väldigt mycket av ett projekt. Hon har inga muskler...
2
Svar
27
· Visningar
2 560
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Hej har en varmblodig travare. Han har bra hull i dagsläget,äter nästan på fri tillgång i hagen -inga problem där. oanalyserat hö...
Svar
6
· Visningar
1 450
Senast: fjordtokan
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 709
Senast: axel
·
Foder & Strö Min häst skulle ioförsig kunna äta tills han dog bokstavligt talat om han fick äta bara hö. Men nu är det så att han är extremt lättfödd...
2
Svar
29
· Visningar
3 424
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023