Foder för bättre proteinkvot?

B

bonnier

Jag har börjat sätta igång och omskola min travare efter att han stått och lugnat ner sig från travet lite. Han skrittas på långa tyglar ca 4 ggr/veckan.
Han har dåligt med muskler men gott hull och just nu går han på hö, lucern och mineraler. Fast när vi börjar arbeta hårdare så tvivlar jag på att han bygger muskler särskilt bra på endast detta? Något tips på bra, proteinrikt foder någon?

Sv: Foder för bättre proteinkvot?

Lusern, det ger du redan.

Varför tror du inte att hö och lusern räcker? Är han svårfödd eller höet dåligt näringsmässigt?

Säger som föregående; Lusern! Det är vad som funkade bäst när jag skulle göda upp min häst. Tänk på att det tar tid innan man ser skillnad. Har du dock ett grovfoder som innehåller väldigt lite protein så kan du ju behöva ge nåt ännu mer proteinrikt för att täcka behovet. Det finns flera proteinrika foder som t ex soja, Kr*fft protein, Kr*fft Pluss Grön, linfrökaka. För att använda foder med väldigt mkt protein så tycker jag att man bör ha analys på grovfodret så att man inte riskerar skadligt proteinöverskott. Finns analys på ditt grovfoder?

nej det är inget fel på höt. var bara osäker på om lucern innehåller tillräcklig mycket protein. jag e lite nybörjare på det fodret :crazy:

bonnier skrev:
nej det är inget fel på höt. var bara osäker på om lucern innehåller tillräcklig mycket protein. jag e lite nybörjare på det fodret :crazy:

Är du SÄKER på att höet är BRA? Har du analysvärden på det?
Tänkte eftersom du säger att du är nybörjare på det här med foder :smirk: . Man kan nämligen aldrig veta utan en analys, det går inte att SE (eller lukta etc) om det är bra i sina värden.

OM nu höet är av bra värden så ska du inte ens behöva ge lusern. Lusern är ju som ett grovfoder med högt proteinvärde så om ditt hö redan har ett medelhögt eller högt proteinvärde är lusern bara onödigt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag tror alla med lättfödda hästar är bekanta med problematiken: årets hö kommer in med en kvot på 3-4. Hur rackarns ska man få ihop...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 580
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Foder & Strö Hej! Jag har köpt en ny häst och är väldigt exalterad men är något förvirrad över fodret. Jag börjar alltid att ge samma foder som...
Svar
5
· Visningar
3 675
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 295
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar