foder för att bättra på hullet

M

mallan

vad kan man ge ett gammalt russ som antagligen inte tål för mycket protein(då får han klåda), och inte har full tanduppsättning, som inte skulle må dåligt av att gå upp i vikt?
tacksamför tips
 
Sv: foder för att bättra på hullet

Lusern och korn är bra för gamla hästar.
Min dam på 25 år brukar tappa lite hull varje vår då hon inte vill äta upp höet i boxen eller kraftfodret på morgonen för hon vill ut och äta gräs i hagen ist:crazy:

Men då ger jag lite mer korn och luzern sen så går hon upp igen=)
 
Sv: foder för att bättra på hullet

mallan skrev:
vad kan man ge ett gammalt russ som antagligen inte tål för mycket protein(då får han klåda), och inte har full tanduppsättning, som inte skulle må dåligt av att gå upp i vikt?
tacksamför tips

Antar att det är lite si och så med mängden grovfoder då tänderna är borta. Du behöver med andra ord ett foder som innehåler mindre protein, mycket råfett och ganska högt mj och gärna mycket fibrer.

ex. Fibergi elit, betfor och olja, Dodson&Horells Kvickbeet, 16+. krafft sport, lucern MIX blandad med betfor och olja. Till det ett mineralfoder med hög ca/p kvot.
 
Sv: foder för att bättra på hullet

oj,det där hade du koll på! tack så mycket för svaret!
 
Sv: foder för att bättra på hullet

mallan skrev:
hm, måste undra, vad innebär ca/p kvot?

Det betyder den sammanlagda kvoten av calcium och fosfor. Står alltid på hinkarna/säckarna. En gammal häst har svårare att ta upp det så det går åt en högre kvot för att tillgodose behovet.

Hästen är gammal och har du inte analys på grovfodret så får det duga med att bara kolla mineralernas kvot.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 193
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 577
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 493
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 324
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp