Foder för orolig mage

Corax

Trådstartare
Det finns säkert massor av trådar som tar upp detta men jag orkar bara inte leta. :smirk:

Min valack är känslig. Förmodligen känsligare än vad jag tror. Och han får väldigt lätt dålig mage.
Vad kan jag ge honom för att förebygga och få bättre balans i mage/tarm?
 
Sv: Foder för orolig mage

Det är nog nästan omöjligt att svara på utan att veta vad som är fel med din häst. Är den utredd av veterinär?

Generellt sett så är ju mycket grovfoder och mindre kraftfoder att rekommendera. En del säger att man ska ta bort kraftfodret helt om hästen har dålig mage (ex diarré) men ibland är det bättre att ge en viss sorts kraftfoder för att hjälpa magen att fungera. Min häst behöver under stallsäsongen (höätarsäsongen) äta lite lösande kost (kli, betfor, linfrö) för att hennes mage ska må bra, hon blev bara sämre när hon bara fick hö. För vissa hästar funkar det att ta bort kraftfodret helt. En del tål inte hösilage, osv osv...

Lycka till!
 
Sv: Foder för orolig mage

Nej han är inte utredd.
Vore kanske en idé, fast han är inte lös eller "dålig" i magen hela tiden.
Jag vet ju att han är hyperkänslig på alla plan...
Du kan ju tänka dig hur det är att ha en häst som nästintill inte kan äta hösilage men är dammallergisk. :smirk:
Tänkte då bara (kanske i min enfald)att man kanske kunde ge honom något så att magen lugnade sig något...

Och angående kraftfoder så får han en pyttemängd för att gå på den nivån han gör. Sen kompenserar jag ju med grovfoder såklart. :)
Betfor får han också eftersom jag ändå blöter alla mål. Men det verkar göra föga nytta...

Så vad gör kli och linfrö för en häst?
 
Sv: Foder för orolig mage

prova krafft groov. Lite som grovbröd till oss. Stabiliserar magen. ;)
 
Sv: Foder för orolig mage

Been there, done that!
Nu får han Hippo Basic som är typ samma sak. Hjälper föga. Men tack ändå!
 
Sv: Foder för orolig mage

Jag har en ponny som är känslig för foderbyten som jag ger ProViva Nypondryck med mycket bra resultat, kanske hjälper det för oroliga magar också, det är inte farligt att testa i alla fall..........

Loggan
 
Sv: Foder för orolig mage

Intressant! Hur mycket ger du då?
Det är ju rätt dyrt. :crazy:
Har också hört att man kan ge filmjölk...
 
Sv: Foder för orolig mage

Min häst blir dålig i magen av just betfor. Man får nog prova sig fram lite. Ta bort grovfodret och lägga till en sak i taget och se vad effekten blir.
mvh Maria
 
Sv: Foder för orolig mage

Det man bör göra först för en sån häst är att inte ge hösilage och betfor. Ge hö och ETT fullfoder så blir det minst rubbningar i magen. Ge protexin och gärn alite aloe vera.
Minimera all stress i hans miljö
 
Sv: Foder för orolig mage

Just nu får han endast Hippo Basic och hö. Men jag antar att det är örterna för hovarna som gör att han är så pass dålig just nu.
Och vad gäller hösilaget så har jag just inget annat val... :crazy: Den trista sommaren har ju gjort att det är rätt ont om hö.
Plus att han, som jag nämnde ovan, är dammallergisk.
Jag gör vad som helst för den här hästen och det behövs eftersom han är så känslig för allt. :smirk:
Tro mig, jag kämpar så att jag blir blå för att få allt rätt...
 
Sv: Foder för orolig mage

Prova på http://www.equimins.se/ där finns probiotika samma som finns i den fil som du anger, eller proviva nypondryck.

Dels en probiotika boster, men även ren probiotika pulver.
 
Sv: Foder för orolig mage

Min häst har alltid varit väldigt känslig, speciellt på bete, men det har blivit bättre med åldern. Jag har provat mag och tarm balans och det hjälper hyfsat. Ett annat år kokade jag linfrögröt vilket är billigt men klibbigt att hålla på med, fungerade rätt bra det med. Jag har som tur är möjlighet att ge honom hö för annars vet jag inte hur det skulle gå under vintern. jag har provat hösilage men han blir sämre av det.
 
Sv: Foder för orolig mage

Hej!

Min häst har varit dålig i magen i några månader. Hon var väldigt lös efter ett maskangrepp, fastän maskarna var eliminerade. Tarmfloran hade alltså rubbats. Provade det mesta, däribland A-fil men märkte ingen skillnad. Pratade med veterinär från Flyinge och han rådde mig att ta bort allt kraftfoder och enbart fodra med hö. Detta funkade bra, men hon blev ändå inte bättre i avföringen. Levde på bara hö i 2-3 månader.

Eftersom ingenting verkade hjälpa så tog jag kontakt med en tjej som studerat örtmedicin i fem år och hon rådde mig att ge läkemalva samt protexin i pelletsform. Läkemalvan är en kur på 1 kg och det är för att läka eventuella småsår som kanske uppstått i magen.
Protexin hade jag provat tidigare men dock bara i pastaform. Just pelletsformen är bättre eftersom man ger den under en längre tid (pastan ges bara i sex dagar).

Kan säga att det inte var det lättaste att få i hästen detta eftersom det kan smaka lite skumt. Fick börja så smått att ge betfor (1 uppblötad näve) som jag kunde blanda det i. Enligt "örtmedicintjejen" så behöver det inte alltid vara dåligt att ge betfor till hästar med dålig mage eftersom det innehåller en hel del fibrer (men visst är vissa hästar känsliga för det). När min häst vägrade äta maten pga sin medicin så köpte jag proviva nypon och nu älskar hästen det :p.

Min häst har nu ätit medicinen i snart 2 veckor och (peppar, peppar) så tycker jag mig kunna se en förbättring och jag hoppas verkligen att hon snart är bra i sin mage.

Nu blev detta ett långt svar och detta kanske inte alls är som med ditt problem men jag ville ändå förklara lite och säga att du kanske ska ta kontakt med någon duktig "örtmedicinare" för att höra vad denne har att säga.
Protexinet är absolut inget som är farligt eller onödigt att ge och om du provar det så tycker jag att du ska prova pelletsformen. Pastan är mer till för foderbyten, transporter, tävlingar etc. Korta perioder där magen lätt kan hamna i obalans.

Lycka till och håll oss gärna uppdaterade om hur det går.
 
Sv: Foder för orolig mage

Corax skrev:
Men jag antar att det är örterna för hovarna som gör att han är så pass dålig just nu.

Är det vitlök i örterna? Min hästs mage kollapsade när han fick vitlök förra säsongen.

mvh Jessica
 
Sv: Foder för orolig mage

Nope. Bara nypon och kelp(?)...
Men det kan ju mycket väl vara så att han reagerar på det.
 
Sv: Foder för orolig mage

Första dagarna kan du ge 2-4 dl morgon ock kväll och sen dra ner till 1 dl m o k men det är bäst att testa sig fram.

Jag ger min ponny 1 dl om dagen i underhåll, det blir 3 liter i månaden = 3 st förpackningar ProViva a´ 18:- = 54:-/ månaden

54:-/mån är inte mycket för det bra resultatet jag fick, jag testade först med fil men det vill ponnyn inte ha det är godare med nypon!

Loggan
 
Sv: Foder för orolig mage

Säger som jag brukar, ta bort betforn. Och sluta blöt maten. Många viktiga enzymer som borde komma ner i magen via saliven minskar, eftersom hästen inte saliverar lika mycket när den äter blöt mat / soppa. Grovfoder som hö(silage) och gräs är annorlunda för den höga fiberhalten och långa strån samt cellulosan tvingar dem att tugga mer än vad kraftfoder gör, så på så sätt kompenseras det "blöta".

Men annars räcker det gott att bara ta bort betforn.
 
Sv: Foder för orolig mage

Du verkar inte ha läst mina inlägg ovan?!
Han äter inte betfor och jag måste blöta maten eftersom han är så pass dammkänslig... Tyvärr.
 
Sv: Foder för orolig mage

"Betfor får han också eftersom jag ändå blöter alla mål. Men det verkar göra föga nytta..."

Jag läste dit, sen svarade jag. Eller var det inte du som skrev det..?
 
Sv: Foder för orolig mage

*oups* Sorry! :o
Men jag brukar blöta betforen tillsammans med kraftfodret i vanliga fall, men sen tre månader tillbaka gör jag det inte.

Usch att jag alltid ska vara så snurrig. Hoppas att du inte tog illa upp, för det var verkligen inte min mening. :crazy:
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 433
Senast: Hazel
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 628
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp