Foder för orolig mage

Sv: Foder för orolig mage

Ok, och har det inte hjälpt att ta bort betforen då? Hur länge har hästen haft SAMMA foderstat UTAN några som helst förändringar?
 
Sv: Foder för orolig mage

Från förra året till innan betet i år har han haft samma foderstat. Då gick han på 9-10 kg hö.
Nu betar dom fortfarande rätt mycket så han får 3-4 kg hö (håller på att vänjer in hösilage, började igår)och ca 0.25-075 kg kraftfoder beroende på jobb.

Tänkte prova att ge honom Proviva för att se vad som händer.
Och ta bort örterna... Men börjar med det förstnämda.
Avföringen är inte direkt lös utan det är fina runda bollar. Men det verkar som att han har massvis med "vätska" som dels "hänger med högen" ut, dels kommer utan hög.
Visst är jag suverän på att förklara? :smirk:

Till Snofflan: Hur får man tag på malva och Protexin? Finns det mer information att få? Och främst, vart får man tag på en örtmedicinare? :D
Berätta gärna själv hur det går med magen på din häst!
 
Sv: Foder för orolig mage

Men att det är lite blött i bajset, det är ju inte helt ovanligt för betesgående hästar?
Hösilage kan ge samma effekt som betfor, blötare avföring, dock så brukar de vänja sig vid det och då blir det bättre.
Om han inte är lös utan bara lite blöt tycker jag inte du ska göra nåt speciellt, utan håll dig nu till en sorts foder och låt det vara så nu ett tag. Din häst kan vara en sån som tar lång tid på sig att vänja sig vid nya grejer, och då kommer han att reagera på alla sorters "jox" också; örter och specialfoder mm.
Sen vet jag att det finns hästar som inte alls vänjer sig vid silage, och då får man ge sig och fodra med hö...
 
Sv: Foder för orolig mage

Jag har i perioder gett probimin till två av mina hästar som har lite känslig mage. Jag har köpt det av en kinesolog som kommer regelbundet till stallet. Burken är lite smådyr, men det räcker länge för man ska bara ge 1-2 teskedar per dag.

Piggy
 
Sv: Foder för orolig mage

Nej visst är det inte ovanligt att det är lite vätska. Men han har haft jättefin avföring hela sommaren... Men nu när jag mockar så är det som en kisspöl under bajshögen. Alltså massor av vätska. Och det är inte kiss...

Jaja, får väl vänta å se...
 
Sv: Foder för orolig mage

Nu ska jag bli jättejobbig. Kolla upp vallblandningen för grovfodret.

Förra odjuret var groteskt jobbig i magen, han blev faktiskt aldrig bra (jättemaskangrepp som unghäst, därefter otroligt känslig i krävan). Honom fick jag ha m e m konstant på mag/tarmbalans. Han blev bättre i magen med hö (men då kollapsade luftrören, han hade bronkit också - drömhästen!).

Det enda jag på rak arm kan säga ställer till det för många hästar är westerwoldiskt rajgräs, ett ettårsgräs som ofta används som skyddsgröda (i alla fall härnere) av vallodlare.

Min veterinär brukar rekommendera gräsfröhalm till maghästar, jag har faktiskt aldrig hört något om resultaten.

För ungefär fem år sedan försigick en mycket intressant diskusssion bland en del veterinärer om Candida-svamp (jag hör för mig att den heter så?!) förekom hos hästar. Ett läger skrek rungande JA, andra lika högt NEJ. De som skrek JA var av åsikten att man ska vara mycket försiktig med betfor till hästar. De som skrek NEJ förordade betfor som ett mycket bra fodermedel. Jag ligger någonstans mittemellan, helt utan kunskap om svampuslingen förekommer hos häst eftersom jag nu inte kan hitta några spår efter diskussionen eller vad den ledde fram till. Men visst har vissa hästar svårt för betfor, det är svårt att motsäga när de stabiliseras i magen efter att betforen åkt ur foderstaten. Andra fungerar utmärkt på betfor och kanske t o m blir bätte av det.

Visst är det härligt med hästar, det finns sällan facit någonstans...
 
Senast ändrad:
Sv: Foder för orolig mage

Min ena häst tål inte hösilage. Så jag har fått gå över till torr hö till henne denna säsong.
 
Sv: Foder för orolig mage

För att candida skall kunna växa till måste socker komma ner till grovtarmen o då fordras det nog häftiga mängder betfor.
PL
 
Sv: Foder för orolig mage

Ja visst är det härligt med hästar. Speciellt när de inte tål något och är allergiska mot allt. :smirk:

Har faktiskt varit inne på tanken att min herre också har varit rejält angripen av mask som ung...
Största anledningen är för att han reagerade våldsamt på maskmedlet de första gångerna (han reagerar fortfarande, sex år senare)jag maskade honom. Visst kan han vara allergisk för han har aldrig haft kolik eller dylikt. Men just att hans mage är så "speciell". *hrm*
Dessutom är hans hovar av hemsk kvallité och det måste bero på nått som hänt i hans uppväxt med tanke på att hans mamma och pappa har bra hovkvallité. :confused:
Uppfödarna säger dock att de skött allt som man ska...

Vad gäller Candida-svamp är jag inte alls insatt...

Jag kommer helt enkelt att få prova mig fram och blir det inte bättre så blir det utredning. Men det är många gånger jag inte har blivit tagen på allvar när jag berättar om hästen. :smirk:
Det är ju inte bara en sak som är eget med honom.
Verkar som att man måste vända sig till rätt ställe...
Och vart är det månne?
 
Sv: Foder för orolig mage

Anledningen till att jag alls vet att candida-diskussionen existerat är att jag delat stall med en liten fullblodsfröken som fick våldsamma diarréer så fort det kom fram en morotsbit, sockerbit eller äpple. Till vardags var hon "bara" lös i magen. Vissa perioder hade hon sönderfrätta haser som resultat av sin kassa kräva. Då konstaterades att hon hade rejäla angrepp av candida, hon stod på c a 300 gram betfor innan utredningen. Inga jättemängder alltså.

Med väldig diciplin från ägarna (bara grovfoder och spannmål) gick det att hålla magen i schack, men alla förändringar var ju som att be om sprutlackering. Nu säger jag inte att allt berodde på svampen, säkerligen var hon av flera anledningar känslig, men nog katten var det jobbigt att försöka få det under kontroll.
 
Sv: Foder för orolig mage

För människor med candida så spelar inte mängden eller sorten av socker någon roll utan svampen frodas även av t ex frukt mm.

Loggan
 
Sv: Foder för orolig mage

Jag har ett tips som kanske låter konstigt... men jag fick själv detta tips av en veterinär. Min häst har varit dålig i magen mer eller mindre i 2 år. Jag kan lova att jag har provat i pricip allt och det visade sig i mitt fall att det mest naturiga i världen hjälpte. :o
Följ detta schema och se om det hjälper:
Under en vecka ska du endast ge din häst grovfoder
Ge honom en morot eller två när de andra får kraftfoder så han inte blir alldeles förtvivlad (jag gav min det iallafall) över att inte få något.
Vecka 2: På tex måndag-onsdag-fredag och söndag ska du en frisk hästs "bajsboll" och blanda med lite fingervarmt vatten ge detta med en del av hans vanliga foder(kan behövas ganska mycket...)
Han ska naturligtvis få grovfoder också.
Vecka 3:Börja att ge lite havre eller korn ca:1-2dl och lite vitaminer och mineraler(dock inte flytande blandningar med massa socker)
Öka succesivt med 1-1 1/2 dl per dag.Grovfoder såklart!

Det är värt att prova! Folk kanske tycker att det verkar lite konstigt :confused: men din häst får i sig en frisk hästs bakterieflora :) . Lycka till!!!
MVH:Elronne :banana:
 
Sv: Foder för orolig mage

Ja det var nog det mest udda jag hört, men sen kan jag även tänka mig att det skulle kunna fungera.

Just nu får han ju ProViva nypondryck. Hur lång tid tar det innan man ser resultat? Tycker att han har blivit liiite bättre, men då har jag tagit bort örterna nästan helt.
Det värsta med mig är att jag vill honom så väl att jag gärna gör allt på en gång i stället för att vänta och se. Tålamod, vad är det? :angel:

Vad gäller hösilaget så verkar han inte alls tycka om det. Trots att det är som hö. Dessutom är han orolig i boxen och beter sig allmänt illa. *suckar*
 
Sv: Foder för orolig mage

Var på en körtävling och där sålde det ett medel som hete Biosa eller nått (tror att det finns en hemsida). Det skulle vara bra för känsliga magar, kolikhästar m.m. Då de inehöll viktiga enzymer m.m.
 
Sv: Foder för orolig mage

Men är han verkligen dålig i magen om han har riktiga bollar? Luktar den väldigt illa? Mitt sto hade också en hel del vätska i avföringen när hon var dräktig. Det försvann efter ett tag, men som någon skrev så är min erfarenhet också att många betesgående hästar har mycket vatten i avföringen. Det kanske också kan bero på att de dricker mycket?
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 433
Senast: Hazel
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 628
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp