foder, foder och återigen foder (mûsli)

springsten

Trådstartare
behöver tips på foder, gärna mûsli foder.

har just nu Hestekraft men kvinnan jag köper utav ska flytta.

har haft eggersmanns natur mûsli och fått erbjudande att ta hem från dem men jag kommer inte att göra av med den mängd som jag måste beställa (inom rimlig tid alltså)

tycker kraffts foder är lite "tråkiga" då de hela tiden envisas med att pelletera allt. (men är beredd att prova igen...)

Lantmännens Müsli är det något att ha?

martsalls müsli?

fler? Ge mig tips på varför ditt foder är bra!

(det handlar om en arab som tävlas i Distansritt samt en liten shettis som är under inkörning) Inga problem med fång eller havre foder

Sv: foder, foder och återigen foder (mûsli)

har haft eggersmanns natur mûsli och fått erbjudande att ta hem från dem men jag kommer inte att göra av med den mängd som jag måste beställa (inom rimlig tid alltså)

tycker kraffts foder är lite "tråkiga" då de hela tiden envisas med att pelletera allt. (men är beredd att prova igen...)

martsalls müsli?

(det handlar om en arab som tävlas i Distansritt samt en liten shettis som är under inkörning) Inga problem med fång eller havre foder
Ja, då undrar ju jag direkt... varför är det så viktigt med müsli? Varför inte ha havre och lite betfor t ex. Billigt och enkelt (tycker jag i alla fall :) )

ja du, bekvämt... :o
har tidigare haft havre/korn och betfor (andra hästar), men jag måste säga att det är rätt skönt att slippa blöta och plaska... Araben är inte särskilt förtjust i betfor :confused:

Lympos foder tyckerjag är bra. Har inte gett så länge men dom ca 10 hästar som vi testat på smaskar då och verkar tycka det är himla gott.

Mvh Lena

Krafft har väl börjar sälja müsli nu också?

Annars finns ju Dodson & Horrell som har lite olika müslisorter. Vår gamla häst får sixteen plus mix, tycker den är jättegod. Så jag hoppas att den funkar med årets hösilage också. :D

uteslut betfor och fodra enbart med havre och mineraler då?

hippo lr krafft har bra musli sorter, dynavena är också ett superbra foder, men tyvärr svårt att få tag på.

Vad har du för grovfoder värden? Utgå från det när du väljer kraftfoder, oavsett det blir müssli eller något annat. Du lär nog inte hitta så många fler sorter med det höga smrp värdet som är i Hestekraft.

Har själv köpt lantmännens egna Musli ,hästarna gillar det men är bara på 20kg.så jag vet inte om det är prisvärt 169:-

martsalls müsli?

Jag har börjat ge min lilla (16 månaders) häst KRAFFT müsli Grön (avelsserien) Tycker att den ser jättetrevlig och smaklig ut! Min lilla dam äter med stor aptit och tuggar länge och väl :) :love:

Har för mig att Mustangs müsli var ett av de billigast alternativen när vi jämförde foder för 2 år sedan. Då jämförde vi mot innehållet, alltså vilket som var billigast per kg MJ, smb rp etc. Vet iof inte hur priserna har utvecklats.

Salsa finns också.
De har en variant med högre proteininnehåll.
// Linda

martsalls müsli?

hej

hittade av en händelse ett super müslie på granngården jag är annars välldigt imot färdigfoder osv.

det heter Marstall och finns i olika varanter det jag använder är corne müslin kompl med havre o min kompis använder havrefri till sina äldre hästar samt champion till hingsten ett kanonfoder tyskt och säga vad man vill om tyskarna men detta är ett kanonfoder...

hej

hittade av en händelse ett super müslie på granngården jag är annars välldigt imot färdigfoder osv.

det heter Marstall och finns i olika varanter det jag använder är corne müslin kompl med havre o min kompis använder havrefri till sina äldre hästar samt champion till hingsten ett kanonfoder tyskt och säga vad man vill om tyskarna men detta är ett kanonfoder...

Stod och vägde mellan Marstall och Granngårdens müsli idag, men där fick faktiskt priset avgöra. 20 kilos säckar av båda märkena, men det skiljde 100 kr mellan dem, ganska mycket per kg. Jag ska prova Granngårdens :)

En säck (20kg) av "min" müsli (inlägg ovan) kostar 239kr på lantmännen/Granngården i Kungälv där vi köper :) 11.95kr kg - Dyrt?!

En säck (20kg) av "min" müsli (inlägg ovan) kostar 239kr på lantmännen/Granngården i Kungälv där vi köper :) 11.95kr kg - Dyrt?!

Hej där! Vi handlar på samma ställe :) Såg att jag hade fel i min prisjämförelse i inlägget, men det skiljer faktiskt en del i pris i alla fall. Granngårdens müsli ligger på 8.45/kg. Det beror naturligtvis på hur mycket man ger och till hur många hästar. Men vid exempelvis en giva till en häst om 2 kg per dag gör det 210 kr i månaden.

Sen skall naturligtvis fodret vara av god kvalitét och smakligt också. Jag kan inte bedömma om det tyska fodret är bättre än Granngårdens eller ej. Min häst åt glatt båda sorterna vid provsmakning före köp :) Jag ska prova och se.

Trevligt! :D:D Ja ger jag 2kg om dagen (som jag ska ge sen när hon är stallad igen) så blir det ju 60kg i månaden. 717kr per månad :grin:

2kg giva x 30 dagar (månad) = 60kg

20kg säck x 3 = 60kg

= 239kr säcken x 3 säckar (60kg) = 717kr!

Senast ändrad:

Stod och vägde mellan Marstall och Granngårdens müsli idag, men där fick faktiskt priset avgöra. 20 kilos säckar av båda märkena, men det skiljde 100 kr mellan dem, ganska mycket per kg. Jag ska prova Granngårdens :)

som sagt...jag gillar inte sånt här foder normalt men i det här fallet när jag ser hur bra hästarna mår av det så får det kosta mera har inte provat deras eget men jag kommer inte att byta foder nu när jag hittat ett som är kanon.:grin:

en egen uppfödning var en kräsen :devil: har aldrig varit med om dess like...men detta foder äter hon glatt...vilket också ger mig feedback på att det är ett aptitligt foder...ser tom gott ut skulle kunna lägga det på min egen filtallrik :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka