Foder efter fånganfall

LuckyMe

Trådstartare
Har googlat men inte hittat svar på min fråga så tänkte höra med er här inne :)

Det är nämligen så att min foderhäst fick ett mycket lindrigt fånganfall (mer en fångkänning) nyligen. Nu är hon bra igen och hon har inte fått någon hovbenssänkning eller rotation.

Hon har hittills bara fått minimum med blötlagt hö tills anfallet var över och nu är hon bra. Men då återstår min fråga, hur långsamt bör jag vänja in magen med större mängd hö? När kan man börja ge mineraler och salt? När ska man börja motionera henne? Hur mycket och hur ofta?

Ska ringa vet. på måndag och fråga men av egen erfarenhet så är dom sällan duktiga när det gäller foder :p
 
Varför har hon fått minimalt med grovfoder? Behöver hon bantas? En fånghäst har samma behov av energi, protein och mineraler som vilken häst som helst. Du kan alltså börja ge en normal högiva och mineraler på en gång.

Salt säger vissa att man ska ta bort men enligt min erfarenhet behövs det bara om hästen äter mycket på saltstenen. Äter hästen normalt på saltstenen så behöver den inte tas bort alls.

Det som är viktigt nu är att du ger så lite socker som möjligt. Grovfodret ska innehålla max 10% socker. Innehåller det mer så får man blötlägga för att laka ur sockret. Var också noga med att kolla ev. övrigt foder så att det inte innehåller stora mängder socker. Det är också viktigt att inte ge något som innehåller stärkelse, dvs. spannmål.

Hur snabbt du kan börja motionera henne beror på hur illa anfallet var så det är bäst att du tar det med din veterinär. När hon väl går att motionera igen så är det bra om hon efter igångsättningen går minst 30 minuter/dag, gärna mer.
 
Tack för svar :)

Hon fick minsta möjliga högiva under fånganfallet med rek. från vet. Blev frisk för några dagar sedan.

Ja hon är övervikt just nu och ska bantas.

Jag vill inte framkalla ett nytt anfall så att ge henne full högiva direkt känns inte bra. Känns som att ett nytt anfall kan komma om man går på för snabbt med fodret, därav att jag ställde frågan här.

Ang. kraftfoder så har hon sedan innan enbart ätit mineraler, linfrökaka och en näve havre per dag. Nu får hon inget kraft alls. Men hon behöver få i sig mineralerna och jag är osäker på när jag kan börja ge henne dessa.

Hon kommer inte få foder med speciellt mycket socker i. Ingen betfor/melass, äpplen etc.

Hon kommer gå på lösdrift nu i vinter med begränsad mängd grovfoder (kommer fodra efter hästarnas behov, alltså räkna foderstat och fodra därefter) och med fri tillgång på bra foderhalm samt fri tillgång av salt och vatten självklart.

Har aldrig själv haft en fånghäst så jag är inte speciellt insatt i hur man "rehabar" en sådan häst efter anfall. Vet vad fång är och vart orsaken troligtvis kom från så jag vet vad jag bör undvika i framtiden.

Har bara haft henne i ett par veckor och hon var överviktig redan då. Har gått ner några kg sen jag fick henne :)
 
Men varför skulle hon få ett nytt fånganfall av att äta det grovfoder hon behöver? Jag blir riktigt ledsen när jag hör att veterinärer fortfarande ger så konstiga rekommendationer som att svälta hästen :( Räcker det inte med att hästen har fått fång? Ska den få magsår också? Kolik? Är sockerhalten så enormt hög i grovfodret eller varför vågar du inte ge henne den givan hon behöver? Om du inte vet sockerhalten så skicka in en analys genast. Svaret brukar komma på bara några dagar. Tills du vet sockerhalten så fortsätt blötlägga men du måste ge hästen en rimlig giva. 1 kg Ts/100 kg kroppsvikt är det minsta hästen måste få för att inte bli sjuk.

Linfrökaka kan du fortsätta ge och mineraler också om det inte är en massa melass i dem. Var noga med att mineralbalansen blir rätt. Havre ska du inte ge överhuvudtaget.

Om du söker på fång här på forumet så kommer du hitta massor av trådar med massor av information.
 
Du har fått bra råd av @TinyWiny. Jag vill bara tillägga att om hästen har haft laminitis nyligen så kan det bero på att hästen har PPID. Den här hästen bör kollas både för IR och PPID. Detta görs med blodprov. Hur gammal är hästen?

Att svälta en häst gör bara saken värre. Hästar/ponnyer har utvecklat insulinresistens för att kunna överleva svältperioder. Svält gör hästen mer insulinresistent. Är hästen överviktig ska den naturligtvis bantas men detta betyder inte att den ska svältas. Ge hästen ett grovfoder med låg sockerhalt som motsvarar hästens ideala vikt. Detta brukar motsvara ca. 1,5% av idealvikten.

Att hästen får tillräckligt med mineraler och att dessa är i balans är livsviktigt för dessa hästar. Ett överskott av t.ex. järn i foderstaten förvärrar insulinresistensen och ökar risken för ett nytt laminitisanfall.

Att hästar med laminitis inte ska ges salt är bara skrock. Får hästen inte sitt saltbehov täckt så kommer den att dricka mindre och bli dehydrerad.
 
Men varför skulle hon få ett nytt fånganfall av att äta det grovfoder hon behöver? Jag blir riktigt ledsen när jag hör att veterinärer fortfarande ger så konstiga rekommendationer som att svälta hästen :( Räcker det inte med att hästen har fått fång? Ska den få magsår också? Kolik? Är sockerhalten så enormt hög i grovfodret eller varför vågar du inte ge henne den givan hon behöver? Om du inte vet sockerhalten så skicka in en analys genast. Svaret brukar komma på bara några dagar. Tills du vet sockerhalten så fortsätt blötlägga men du måste ge hästen en rimlig giva. 1 kg Ts/100 kg kroppsvikt är det minsta hästen måste få för att inte bli sjuk.

Linfrökaka kan du fortsätta ge och mineraler också om det inte är en massa melass i dem. Var noga med att mineralbalansen blir rätt. Havre ska du inte ge överhuvudtaget.

Om du söker på fång här på forumet så kommer du hitta massor av trådar med massor av information.

Självklart svälter vi inte våran häst! Hon får 1 kg/ts hö per 100 kg häst idag. Hon äter oanalyserat hö skördat i år (blötlägger dagen innan fodring) och det höet byts ut på måndag då jag äntligen fick tag på analyserat fjolårshö. Utöver höet får hon halm att tugga på så hon går inte med fastande mage. Hon visar inga som helst tecken på kolik eller någon liknande. Hon är pigg och glad, äter med god aptit, dricker som hon ska och hon gör i från sig som hon ska. Inga som helst tecken på sjukdom.

Hon har antagligen fått fången pga gräset som fortfarande växer och finns gott om (dom går fortfarande på bete förutom hon nu då). Eller ja det finns flera faktorer som troligtvis påverkat anfallet (vi har tagit bort alla tänkbara saker som kan ha utlöst fången förutom just övervikten som har jobbats på sen dagen hon kom).

Jag vill inte bara helt plötsligt ösa på med 5 kg hö till på en gång när hon precis nyss har fått ett anfall som troligtvis var pga fel i mag- och tarmsystemet. Lika så med kraftfoder.

Jag vet hur man brukar vänja över normalt sett men jag är osäker på hur snabbt eller långsamt man bör vänja en häst som nyligen haft fång att äta större mängd mat och att vänja in på nytt gällande kraftfoder.

Jag vet inte om det stämmer, men jag inbillar mig att en hastig foderförändring (vilket det blir med större mängd hö) kan trigga igång ett fånganfall till. Men det kanske inte går till så?
 
Självklart svälter vi inte våran häst! Hon får 1 kg/ts hö per 100 kg häst idag. Hon äter oanalyserat hö skördat i år (blötlägger dagen innan fodring) och det höet byts ut på måndag då jag äntligen fick tag på analyserat fjolårshö. Utöver höet får hon halm att tugga på så hon går inte med fastande mage. Hon visar inga som helst tecken på kolik eller någon liknande. Hon är pigg och glad, äter med god aptit, dricker som hon ska och hon gör i från sig som hon ska. Inga som helst tecken på sjukdom.

Hon har antagligen fått fången pga gräset som fortfarande växer och finns gott om (dom går fortfarande på bete förutom hon nu då). Eller ja det finns flera faktorer som troligtvis påverkat anfallet (vi har tagit bort alla tänkbara saker som kan ha utlöst fången förutom just övervikten som har jobbats på sen dagen hon kom).

Jag vill inte bara helt plötsligt ösa på med 5 kg hö till på en gång när hon precis nyss har fått ett anfall som troligtvis var pga fel i mag- och tarmsystemet. Lika så med kraftfoder.

Jag vet hur man brukar vänja över normalt sett men jag är osäker på hur snabbt eller långsamt man bör vänja en häst som nyligen haft fång att äta större mängd mat och att vänja in på nytt gällande kraftfoder.

Jag vet inte om det stämmer, men jag inbillar mig att en hastig foderförändring (vilket det blir med större mängd hö) kan trigga igång ett fånganfall till. Men det kanske inte går till så?


Förmodligen har din häst fått fång pga att hon är insulinresistent. Att hästar får fång av en mag-tarmstörning är inte så vanligt och brukar bara inträffa när hästen har lyckats få i sig en stor mängd kraftfoder som t ex en hel säck havre. Annars beror det oftast på insulinresistens. Det kan också bero på PPID. Du kan alltså lugnt öka givan med 5 kg direkt så länge det inte är enorma mängder socker i grovfodret.

Det finns ingen som helst anledning att ge fjolårshö. Den enda skillnaden på årshö och fjolårshö är att fjolårshö´t har tappat det mesta av vitaminerna. Jag skulle istället råda dig att försöka få tag på ett hö skördat i år med hög proteinhalt och låg energihalt. Om du väljer fjolårshö´t måste du vara noga med att tillföra de vitaminerna som grovfodret saknar.

Var noga med att vänja över på det nya grovfodret successivt. I minst två veckor bör man blanda för att inte riskera en mag-tarmstörning.
 
Förmodligen har din häst fått fång pga att hon är insulinresistent. Att hästar får fång av en mag-tarmstörning är inte så vanligt och brukar bara inträffa när hästen har lyckats få i sig en stor mängd kraftfoder som t ex en hel säck havre. Annars beror det oftast på insulinresistens. Det kan också bero på PPID. Du kan alltså lugnt öka givan med 5 kg direkt så länge det inte är enorma mängder socker i grovfodret.

Det finns ingen som helst anledning att ge fjolårshö. Den enda skillnaden på årshö och fjolårshö är att fjolårshö´t har tappat det mesta av vitaminerna. Jag skulle istället råda dig att försöka få tag på ett hö skördat i år med hög proteinhalt och låg energihalt. Om du väljer fjolårshö´t måste du vara noga med att tillföra de vitaminerna som grovfodret saknar.

Var noga med att vänja över på det nya grovfodret successivt. I minst två veckor bör man blanda för att inte riskera en mag-tarmstörning.
Tack för svar :)

Men som jag skrev så svälter jag inte hästen. Hon är inte gravt överviktig men är ändå överviktig.

Motion har inte blivit av speciellt många gånger sen jag fick henne för att det tog ca 2 veckor innan hovis kunde komma ut o slå på skor då hon ömmade enormt. Provade enbart fram men hon var lika öm ändå så jag har låtit henne vila då vi inte har annat än grusvägar att tillgå i dagsläget.

Hon har gått i hage med magert bete på natten och under dagen (1-3 h) på grövre bete men med betesreducerare vilket gjort att hon tappat i vikt, men det finns fortfarande en del kvar.

Jag är otroligt noga med vad hästarna äter. Jag analyserar alltid höet och räknar foderstater och kollar igenom dessa minst 1 gång i månaden. Jag är noga med att dom får i sig det dom ska i friskt tillstånd. Men nu så kom fången och då har jag gjort som vet. beordrade att ge 1,5 kg ts per 100 kg häst samt halm att tugga på och ta bort all kraft (även mineralerna).

Detta är första gången jag har en fång häst så det är därför jag är lite nojig över hur jag ska göra.

Jag vet hur man vänjer in en frisk häst på nytt foder, där ligger inte problemet. Det jag undrade över är om man ska göra annorlunda på en häst som precis haft fång.
 
@TinyWiny läste nånstans nyligen att hästar kan få fång av för högt protein i fodret och även av mineraler. Varför det vet ja inte.

Jag fodrar hellre med ett magert hö där jag kan tillsätta de vitaminer och mineraler som saknas istället för att ge ett för näringsrikt hö så hon får för mycket av något så fången kanske kommer tillbaka. Åtminstone nu när det precis varit ett anfall. Vill inte att hon får det igen :(


Kan tillägga att 5 dagar efter att hovis va ute (ny hovis ja aldrig haft tidigare som inte la märke till något konstigt) hade jag ET ute som hittade diverse spänningar lite här och var i kroppen som hon sa berodde på att hon var så öm i hovarna. Nån dag efter det blir hästen jätte varm i alla fyra hovarna och kotorna med hög puls och då tillkallades vet. Vet ordinerade boxvila 10-12 dagar med butta i 10 dagar och minska höet till 1,5 kg per 100 kg häst och vid behov ge halm om hästen är väldigt hungrig (vilket hon var, hon är ett matvrak och äter allt hon kan i princip).

Hon friskförklarades och konstaterades att hovbenet sitter där det ska så ingen förändring.

Nu vill jag att hon ska få en så bra chans för återhämtning hon bara kan få och att minska eller helst av allt eliminera (går inte men man kan ju drömma :angel:) risken för återfall.

Har bara gräshagar och skogshagar här så jag hoppas hon kan återhämta sig så pass att hon slipper flytta. Fungerar det inte så måste jag lämna tillbaka henne och det vill jag verkligen inte göra. Så jag vill göra allt jag kan för att få henne fortsatt frisk :)
 
@TinyWiny läste nånstans nyligen att hästar kan få fång av för högt protein i fodret och även av mineraler. Varför det vet ja inte.

Jag fodrar hellre med ett magert hö där jag kan tillsätta de vitaminer och mineraler som saknas istället för att ge ett för näringsrikt hö så hon får för mycket av något så fången kanske kommer tillbaka. Åtminstone nu när det precis varit ett anfall. Vill inte att hon får det igen :(


Kan tillägga att 5 dagar efter att hovis va ute (ny hovis ja aldrig haft tidigare som inte la märke till något konstigt) hade jag ET ute som hittade diverse spänningar lite här och var i kroppen som hon sa berodde på att hon var så öm i hovarna. Nån dag efter det blir hästen jätte varm i alla fyra hovarna och kotorna med hög puls och då tillkallades vet. Vet ordinerade boxvila 10-12 dagar med butta i 10 dagar och minska höet till 1,5 kg per 100 kg häst och vid behov ge halm om hästen är väldigt hungrig (vilket hon var, hon är ett matvrak och äter allt hon kan i princip).

Hon friskförklarades och konstaterades att hovbenet sitter där det ska så ingen förändring.

Nu vill jag att hon ska få en så bra chans för återhämtning hon bara kan få och att minska eller helst av allt eliminera (går inte men man kan ju drömma :angel:) risken för återfall.

Har bara gräshagar och skogshagar här så jag hoppas hon kan återhämta sig så pass att hon slipper flytta. Fungerar det inte så måste jag lämna tillbaka henne och det vill jag verkligen inte göra. Så jag vill göra allt jag kan för att få henne fortsatt frisk :)

För längesedan trodde man att hästar kunde få fång av protein. Det vet man idag att det inte stämmer. De allra flesta hästar får som jag skrev tidigare fång utav att de är insulinresistenta. Fånghästar behöver som jag också skrev tidigare exakt lika mycket energi, protein och mineraler som vilken häst som helst.

Om man ger en häst för mycket järn så kan det ställa till det. Googla gärna på ironoverload horse. Därför är det enormt viktigt att man har stenkoll på mineralbalansen. Alla färdiga mineralfoder som säljs i Sverige innehåller järn vilket är mycket märkligt eftersom grovfodret täcker behovet av järn. Järn är alltså giftigt i för stor mängd och man ska inte ge någon häst mer järn än behovet och definitivt inte till en sjuk häst. Det är alltså jätteviktigt att man verkligen ger den mängd mineraler som ihop med grovfodret ger en bra mineralbalans och täcker behoven.

Eftersom det enda som skiljer på fjolårshö och årshö är just att vitaminerna är borta ur fjolårshö´t så är det bättre att du letar rätt på ett årshö som innehåller lite energi och mycket protein.

Jag tycker att det var en väldigt snabb friskförklaring? Har hovarna röntgats? Går hon i sjukruta nu?
 
Tack då är ja lite mer införstådd i det hela :)

Hon är inte bra än märkte jag nu ikväll. Något ljummen i hovarna men helt utan puls. I morse var hon kall i hovarna och kotorna och hade ingen puls. Hon står fortfarande i en fålla i hagen (har skydd för väder och vind) som jag strött upp med mycket spån och halm (marken under är även väldigt sviktande) så hon står mjukt. Rutan är stor som en box. Har inte gjort någon som helst skillnad mot innan. Hon är lugn i fållan så länge kompisen är kvar i hagen så även hon har fått vila nu när den andra varit dålig. Hon är inte röntgad än. Inga blodprovet är tagna.

Angående mineralerna så försöker jag så gott det går att få det att passa med grovfodret.

Hur är det med relativt torrt hösilage sen? Är det ett big NO NO? Eller går det om sockervärdena är låga? Det är nämligen det jag köpt in till vintern :/

Avskyr verkligen det här :(
 
Tack då är ja lite mer införstådd i det hela :)

Hon är inte bra än märkte jag nu ikväll. Något ljummen i hovarna men helt utan puls. I morse var hon kall i hovarna och kotorna och hade ingen puls. Hon står fortfarande i en fålla i hagen (har skydd för väder och vind) som jag strött upp med mycket spån och halm (marken under är även väldigt sviktande) så hon står mjukt. Rutan är stor som en box. Har inte gjort någon som helst skillnad mot innan. Hon är lugn i fållan så länge kompisen är kvar i hagen så även hon har fått vila nu när den andra varit dålig. Hon är inte röntgad än. Inga blodprovet är tagna.

Angående mineralerna så försöker jag så gott det går att få det att passa med grovfodret.

Hur är det med relativt torrt hösilage sen? Är det ett big NO NO? Eller går det om sockervärdena är låga? Det är nämligen det jag köpt in till vintern :/

Avskyr verkligen det här :(

Vad tråkigt att hon är varm igen :( Det är lurigt som sjutton med fång. Det är tyvärr inte ovanligt att man inte har fått bort det som triggar fången utan att det kommer tillbaka när man tar bort smärtlindringen. Vet du sockervärdena på det hö´t hon får nu?

Om hon inte är röntgad kan man omöjligt säga hur illa det är i hoven/hovarna. Man ser inte en hovbensrotation utanpå.

Bra att hon står på litet utrymme så att hon inte rör sig för mycket. Jättebra att du har mycket spån också så att hon kan borra ner tån och på så sätt avlasta hoven.

Pm;a om du vill ha adressen dit där man kan beställa enskilda mineraler. Då är det enklare att få till en perfekt balans.

Hösilage går bra bara sockervärdena är låga.
 
Vad tråkigt att hon är varm igen :( Det är lurigt som sjutton med fång. Det är tyvärr inte ovanligt att man inte har fått bort det som triggar fången utan att det kommer tillbaka när man tar bort smärtlindringen. Vet du sockervärdena på det hö´t hon får nu?

Om hon inte är röntgad kan man omöjligt säga hur illa det är i hoven/hovarna. Man ser inte en hovbensrotation utanpå.

Bra att hon står på litet utrymme så att hon inte rör sig för mycket. Jättebra att du har mycket spån också så att hon kan borra ner tån och på så sätt avlasta hoven.

Pm;a om du vill ha adressen dit där man kan beställa enskilda mineraler. Då är det enklare att få till en perfekt balans.

Hösilage går bra bara sockervärdena är låga.
Va uppe nu igen o fodra. Fick för mycket av buttan så nu har jag satt in den igen.

Nu var hon inte det minsta varm i alla fyra?!

Vet inte något värde alls på höet hon äter nu. Gissar att det är rätt näringsrikt då det är grönt och luktar gott. Är mest timotej med några brännässlor typ. Men det ska bytas ut snart.

Hon är inte halt alls och har inte varit. Hon söker sig till gräset och går försiktigt oavsett underlag. Inga problem med snabbare vändningar eller att lyfta hovar en längre stund. Hon trycker inte ner tårna i bädden (gjorde det när hon var som värst men inte med så mycket vinkel). Hon vilar på bakbenen utan problem. Ingen feber. Hon står inte i någon fångställning. Hon verkar inte alls påverkad av det.
 
Frågan är om du verkligen ska sätta in butta igen? Normalt sett ska man inte ge mer än 10 dagar eftersom butta är ordentligt tufft mot magen. Ungefär som diklofenak/voltaren är för oss. Jag tycker i vilket fall inte att du ska ge butta utan veterinärens rekommendation.

Man kan inte gissa sig till vad ett grovfoder innehåller genom att se på det. Ett hö kan se väldigt olika ut men ändå ha exakt samma värden. Däremot är det inte bra att ge hö med brännässlor i. Brännässlor i sig kan ge blödningar i lamellerna och i förlängningen fång.
 
Frågan är om du verkligen ska sätta in butta igen? Normalt sett ska man inte ge mer än 10 dagar eftersom butta är ordentligt tufft mot magen. Ungefär som diklofenak/voltaren är för oss. Jag tycker i vilket fall inte att du ska ge butta utan veterinärens rekommendation.

Man kan inte gissa sig till vad ett grovfoder innehåller genom att se på det. Ett hö kan se väldigt olika ut men ändå ha exakt samma värden. Däremot är det inte bra att ge hö med brännässlor i. Brännässlor i sig kan ge blödningar i lamellerna och i förlängningen fång.
Vi fick butta för 10 dagar men eftersom hon var symptomfri ville vet ta bort det. Vet sa att om hon visar symptom igen ska vi sätta in resten av dosen.

Det med brännässlor hade jag ingen aning om! Får plocka bort dom få som jag ser ur höet så länge. O jag vet att man inte kan gissa sig till värdena på höet men utgår man på hur det ser ut och luktat så tror jag det är rätt bra värden i det. Men jag kan självklart inte veta säkert utan analys..

Eftersom hon ska få nytt analyserat hö i veckan så känns en analys onödig. Tog liksom det som gick att få tag på i det akuta läget istället för att inte ge något alls. Men nu som sagt har jag hittat nytt hö.


Igår kväll fick jag laga fållan då hästen gått igenom staketet och stod då i gräshagen.. I morse var hon på andra sidan igen.. Nu är alla hovar och kotor varma igen :(. Men ingen puls eller feber.
 
Vi fick butta för 10 dagar men eftersom hon var symptomfri ville vet ta bort det. Vet sa att om hon visar symptom igen ska vi sätta in resten av dosen.

Veterinärer skriver slentrianmässigt ut “butta” eller annan NSAID till hästar med laminitis. Har hästen inte smärta finns det ingen anledning att ge något NSAID-preparat överhuvudtaget. Inflammationen kan man dämpa genom att kyla ben och hovar. Då slipper man alla biverkningar som NSAID-preparaten har. Man bör ha klart för sig att “butta” och andra NSAID-preparat inte har någon läkande effekt. Tvärtom förlänger dessa preparat bara läkningsprocessen.

Det med brännässlor hade jag ingen aning om! Får plocka bort dom få som jag ser ur höet så länge. O jag vet att man inte kan gissa sig till värdena på höet men utgår man på hur det ser ut och luktat så tror jag det är rätt bra värden i det. Men jag kan självklart inte veta säkert utan analys.

Jag tror inte att det är farligt för hästen att äta lite nässlor. Det finns studier som tyder på att nässlor är antiinflammatoriska och smärtlindrande, dvs. har i princip liknande effekt som “butta” men utan dess biverkningar.

Har du ingen sockeranalys på ditt hö så bör du blötlägga höet innan du fodrar för att få bort en del socker.

Eftersom hon ska få nytt analyserat hö i veckan så känns en analys onödig. Tog liksom det som gick att få tag på i det akuta läget istället för att inte ge något alls. Men nu som sagt har jag hittat nytt hö.

Att hon ska få analyserat hö behöver inte betyda att hon kommer att må bättre. Det beror på vad analysen säger. Svenska analysföretag kan dessutom inte analysera socker på ett korrekt sätt.

Igår kväll fick jag laga fållan då hästen gått igenom staketet och stod då i gräshagen.. I morse var hon på andra sidan igen.. Nu är alla hovar och kotor varma igen :(. Men ingen puls eller feber.

Detta är naturligtvis inte alls bra. Du måste se till så att hon inte kommer åt gräs. Antingen får du ha henne i box eller så sätter du på henne en betesbegränsare som säkerhet om hon går igenom staketet igen.

Hästar som får laminitis p.g.a. en hög insulinhalt i blodet får inte feber. Det är hästar som får laminitis p.g.a. en tarmstörning som får feber.
 
Hästar som får laminitis p.g.a. en hög insulinhalt i blodet får inte feber. Det är hästar som får laminitis p.g.a. en tarmstörning som får feber.
Där lärde jag mig något nytt. Hon har inte haft feber alls så antagligen är det väl pga hög insulinhalt (vilket jag fattar det som är för högt socker i blodet?).

Hon har gått på skogsbete och gammal sådd slänt med mest timotej under nätterna och på ganska kraftigt bete på dagarna (med betesreducerare på). Det jag trodde anfallet kom från är det kraftiga betet i kombination med överhull och för lite motion. Det var väl säkert detta som avgjorde om det skulle bli ett anfall eller inte. Alltså att det kraftiga betet höjde blodsockret ännu mer när det redan var högt?

Gamla höet har ja ingen analys på. Nya höet är högt i protein och relativt lågt energi med en sockerhalt på 9%. Kommer fortsätta blöta höet som jag gjorde med det andra för att minska ännu mer på sockret.


Vi tog ju bort buttan när symptomen försvann och smärtan var borta och la till den igen när hon blev varm och jätte öm i hovarna.

Nu har jag satt upp 5 trådar med 10 500 volt (är kopplat till staketet runt hagen så kommer kanske upp i 7000 volt i fållan) i staketet så nu ska hon nog stanna på rätt sida.. Hoppas jag iaf.

Nu hoppas jag att allt går åt rätt håll. Börjar bli trött på skadade och sjuka djur (o mig själv med..) så just nu känns allt jävligt piss.. När den ena blir bra blir den andra dålig. Ibland undrar jag om jag för otur med mig :(
 
Där lärde jag mig något nytt. Hon har inte haft feber alls så antagligen är det väl pga hög insulinhalt (vilket jag fattar det som är för högt socker i blodet?).

Hästar har sällan förhöjt blodsocker om man bortser från en kort period när de äter socker- och/eller stärkelserikt foder. Hästar har inget problem med att producera insulin som hjälper till att föra in sockret (glukos) i cellerna (muskel- och leverceller). Efter en måltid sjunker blodsockret till normal nivå igen.

Hon har gått på skogsbete och gammal sådd slänt med mest timotej under nätterna och på ganska kraftigt bete på dagarna (med betesreducerare på). Det jag trodde anfallet kom från är det kraftiga betet i kombination med överhull och för lite motion. Det var väl säkert detta som avgjorde om det skulle bli ett anfall eller inte. Alltså att det kraftiga betet höjde blodsockret ännu mer när det redan var högt?

Ja, kombinationen övervikt, brist på motion och sockerrikt foder placerar insulinresistenta hästar (som hon med stor sannolikhet är) i riskzonen. Det är dock inte blodsockret som är högt utan insulinhalten. Den höga insulinhalten gör att blodkärlen drar ihop sig och blodcirkulationen i hoven försämras. Detta är första stadiet i laminitis. Pulsen ökar i detta skede i ett försök att öka blodcirkulationen. Skador i lamellranden uppkommer i detta stadie. Dessa skador gör att immunförsvaret mobiliseras. Immunförsvaret orsakar inflammation som är en nödvändig del i läkningsprocessen. Problemet är att immunförsvaret överreagerar. I detta skede vidgas blodkärlen igen och vita blodkroppar och inflammatoriska cytokiner strömmar till det skadade området. Detta ger upphov till värme och smärta.

Gamla höet har ja ingen analys på. Nya höet är högt i protein och relativt lågt energi med en sockerhalt på 9%. Kommer fortsätta blöta höet som jag gjorde med det andra för att minska ännu mer på sockret.

Vilket analysföretag har gjort analysen?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla, jag är nyreggad här på forumet men har följt diskussionerna här på forumet av och till sedan det startades. Tack för alla tips...
Svar
1
· Visningar
903
Senast: Aifos
·
Foder & Strö Hej på er!! Jag har äntligen efter mycket provridningar hittat min nya häst! Han kommer hem om två veckor och jag är överlycklig! Jag...
Svar
12
· Visningar
1 394
Senast: Masse
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 850
Foder & Strö Jag har 2 stycken varmblodsvalacker som just nu går på 2 kg granngårdens musli var om dagen.. Har tänkt att jag ska börja blanda lite...
2
Svar
21
· Visningar
1 407
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp