Foder - bete - lösdrift!!

T

topaz

Har just suttit och läst några trådar om foder, bete och fång. Lite fel årstid kanske att diskutera vårbetet just nu när första snön just kommit...! Men, men här gäller det att vara förutseende! ;)

Vi har våra hästar på lösdrift, just nu i det vi kallar vinterhagen. Till våren kommer vi att släppa dem i en helt ny sommarhage där marken tidigare använts som vall, bonden som ägde det innan oss tog ensilage och hösilage där. Antar att han sått någon vall-blandning, det finns bla. klöver och timotej där. Han har även gödslat varje år, så det växer så det knakar i backen!!

Har nu lite funderingar inför bytet av hage till våren, framförallt för att vi skaffat oss ett par shettisar - som ju inte ska gå på för kraftigt bete. Ska man släppa dem alla i den nya hagen redan innan det brakat i gång ordentligt med växandet, dvs. jättetidigt på våren, så att de är med från början då det nya gräset kommer? Eller ska man vänta och hålla på med långsam tillvänjning? :confused:

Alla idéer och råd motages med tacksamhet och det skulle dessutom vara intressant att höra hur ni andra med lösdrift och olika hagar gör. Vi är lite "nya i branchen", i alla fall med att ha hästarna hemma hos oss själva, så lite tips i ämnet sitter inte fel!

Måste bara passa på att säga att jag redan funnit en massa intressant info här på forumet - en riktig guldgruva! Kul med så många kunniga människor som är villiga att dela med sig av sina kunskaper. :)

//Helena
 
Sv: Foder - bete - lösdrift!!

Släpp de innan det börjar växa så de kan börja tillvänjningen med de första millimetrarna gräs allteftersom de kommer upp. Men när det väl brakat loss i tillväxten skulle jag begränsa shettisarnas betes tid kraftigt. Det första gräset är väldigt kolhydratrikt, det blir stora doser för små hästar som är konstruerade för att äta nästan jämnt och därmed risk för fång.
 
Sv: Foder - bete - lösdrift!!

Ang. kraftigt bete för shettisarna.
Skulle dom verkligen drabbas av fång nu,då ?
Är inte det HASTIGT FODERBYTE som de oftast drabbas av...?
:smirk:
Jag äger själv en shettis-valack, och han har gått på ett ganska kraftigt bete nu i somras ihop med min travarmärr. Det har gått jättebra, förutom det att han gått upp ganska mkt i vikt. Innan det va han ganska smal och hade bra aptit, och nu liknar väl han en mini-nordis, med kraftig hals och rätt så stor i storleken men en MINI :rofl:
Jag fodrar honom med pyttelite kraftfoder och han går nästan på fri tillgång på hö´t.

Men jag VET att man skall låta bli o släppa ut shettisar på ett bete där det finns KLÖVER i.... :cool:

Hrrm...
Nix, nu tackar jag för mig ;)
 
Sv: Foder - bete - lösdrift!!

Både och. I det tidiga vårgräset finna väldigt mkt kolhydrater särskilt av en sort som kallas fruktan. Det är både mängden och typen av kolhydrater som har förknippats med fång risk. När dessa äts i stor mgd rinner det över sådana till tjocktarmen vilket i sin tur stör bakteriefloran och bakteriegifter bildas som sen kan utlösa en serie reaktioner som leder till fång. Min erfarenhet är också att shettisar kan tåla en rikt bete men inte på våren då det är så mkt av dessa kolhydrater i växterna. När gräset blommar eller efter detta har halten av dessa lättjästa kolhydrater sjunkit.
 
Sv: Foder - bete - lösdrift!!

HelenaHandberg skrev:
Släpp de innan det börjar växa så de kan börja tillvänjningen med de första millimetrarna gräs allteftersom de kommer upp. Men när det väl brakat loss i tillväxten skulle jag begränsa shettisarnas betes tid kraftigt. Det första gräset är väldigt kolhydratrikt, det blir stora doser för små hästar som är konstruerade för att äta nästan jämnt och därmed risk för fång.

Om man ska begränsa deras betestid, kan man då ha dem i sommarhagen med kraftigt bete några timmar/dag och sedan ha dem i en liten hage resten av dagen som man på något sätt begränsar betet i? Hur många timmar törs man ha dem i sommarhagen? När kan man släppa dem hela dygnet på det kraftiga betet i sommarhagen - efter midsommar eller...? Tror man brukar säga att den kraftigaste tillväxten varit då!

Ett litet krux är att utestallet/ligghallen kommer att nås från sommarhagen och de blir då utestängda från detta om de går i en annan hage - är det någon gång som hästarna nyttjar stallet så är det på sommaren för svalka och mot insekter...! Men, vi får väl fixa något enkelt skydd åt dem om det bara är för en kortare tid!

Finns det fler där ute som har samma problem? Hur löser ni alla praktiska detaljer?

//Helena
 
Sv: Foder - bete - lösdrift!!

Finns det kolhydrater även i sensommarbetet? Det var nämligen så min häst fick fång, inte vid betesläpp lr foderförändring, hon har inte fått nåt extra kraftfoder heller under sommaren..
Hur ska man göra då, vad är ett bra betetsschema för en fånghäst (som inte är känslig egentligen), när bör hon släppas på bete, när ska man vara extra försiktig? Vet du om de finns nån artikel man kan läsa om kolhydrater som en ev. orsak till fång, lr var har du information om de?
 
Sv: Foder - bete - lösdrift!!

Det jag läst mig till är att: om det tex varit en torr sommar, så kan gräset ha en uppdämnd växtförmåga...sedan om det tex börjar regna vid sensommarbetet så kan gräset komma igen och växa med förnyad kraft...villket då kan resultera i att gräset då är lika kraftigt som ett försommarbete...Så det gäller även hålla koll på väder och vind...bara för det råkar vara sensommar är det inte säkert det är riskfritt. Detta skall ses som ett slags foderbyte...dvs att gräset kommer igen och växer. Jag för min del skulle väntat tills typ efter midsommar med att släppa shettisarna, fast innan jag släppt dom skulle jag nog gått över hagen med en puts...Fast det är ju min åsikt...Man kan ju ta bit för bit också...
 
Sv: Foder - bete - lösdrift!!

Hej!
Tänkte berätta om mina fem shettisar. De har tack och lov inte drabbats av fång någon gång.För mig är det viktigt att hålla jämn näringsbalans hela året. Dvs, jag fodrar med bra hövärden vinter/ höst/ vår och ponnyerna äter kraftigt bete sommartid. Jag analyserar mitt hö och kompletterar upp proteinet med lucern. Jag kör eller longerar så de håller vikten, de motionerar även varandra bra på lösdrift.
Min kombination med jämn näringstillförsel och främjande för kontinuerlig rörelse tror jag gör att de inte drabbats av fång. Hälsar Inelin
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 080
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej jag har precis fått hem två nya russ, både fick fång förra sommaren för att förra ägaren slängde ut dem på en vall efter att de...
Svar
2
· Visningar
674
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 543
Senast: sandrafors
·
A
Foder & Strö Hej Behöver lite tips och råd om kommande betessläpp. Har en fyraårig unghäst o en liten b-ponny på 24 år. Unghästen är inga...
2
Svar
28
· Visningar
3 528
Senast: anni0001
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp