Foder att dölja medicinsmak med?

Riley

Trådstartare
Ja, tips på sådant, eller något som är så gott att hon skiter i medicinsmaken? Hästj*veln har tvärvägrat äta sin mat i snart en veckas tid på grund av det där förbannade pulvret :mad: Vi har försökt med morötter, betfor, melass, strösocker, äpple, banan, kli och havre, men inget fungerar ju. :mad:
 
Sv: Foder att dölja medicinsmak med?

Blanda pulvret med vatten i en spruta och ge direkt i munnen, då vet du att hon får i sig allt.
 
Sv: Foder att dölja medicinsmak med?

Håller med att det är det enda sättet att vara säker på att hästen får i sig allt och även för att minskar risken att någon annan häst skulle råka få i sig av medicinen, framför allt om ni har tävlingshästar i stallet.
 
Sv: Foder att dölja medicinsmak med?

Är inte risken stor att hon spottar ut allt då? Vi fick trycka i henne avmaskningsmedel åtskilliga gånger innan det gick hela vägen ner nämligen.
Det skulle vara om man kan hålla ihop mulen på något sätt då, hur enkelt nu det är.
 
Sv: Foder att dölja medicinsmak med?

Eller blanda med nåt foder med "kraftigare" smak.
Min pålla äter om jag blandar en påse medicin med 0,5 kg uppblött lusern eller krafft. Då verkar hon inte känna av att hon är lurad:p
Allt annat är uteslutet, hon ska INTE ha!!
 
Sv: Foder att dölja medicinsmak med?

Skär av toppen på en gammal avmaskningsspruta o blanda pulvret med lite vatten (precis så det blir uppblött men inte rinnande) o sen kör du som en avmaskning typ, det blir inga stora mängder för hästen att svälja. När du fått i hästen medicinen så håller du upp huvudet på den tills den svalt så kan den inte spotta ut nått.
 
Sv: Foder att dölja medicinsmak med?

jag brukar gröpa ur hål ur äpplet och pilla ner pulver/tabletter i...
sen ge dom bara..
 
Sv: Foder att dölja medicinsmak med?

Blanda i nyponsoppa, det har mina hästar alltid gillat och det döljer smaken.........

Flundran
 
Sv: Foder att dölja medicinsmak med?

Jag har undvikit att ge medikamenter i maten just av denna orsak, hästen slutar äta. Så vi har alltid löst det så genom att ge medicin upplöst i lite vatten och sen direkt in i munnen, därefter äppebitar som tar bort det mesta av den värsta smaken. Tyvärr kan det hända att hästen ratar maten en lång tid framöver, trots att inga medikamenter finns i.:crazy:

Om hästen har haft mun att ta emot ett litet helt äpple, så har jag gröpt ur äpplet och lagt detta i maten. Därefter har jag lagt pulver i äpplet och givit hästen, det har också funkat hyfsat förutsatt att medicinering inte skall pågå en lång tid.
 
Sv: Foder att dölja medicinsmak med?

Jag rev morötter (ganska mycket) och blandade tillsammans med kli och vatten när min pålle skulle äta penicillin i pulverform:) det gick bra men å andra sidan är han inte den som tackar nej till mat i första taget...:smirk:
 
Sv: Foder att dölja medicinsmak med?

Min vet föreslog att jag testade att blanda sirap (mörk eller ljus) med medicinen och ge. Detta funkade två dagar på min totto, innan han vägrade äta även detta.

Som pinky sa, sedan får man gå över till: "Blanda pulvret med vatten i en spruta och ge direkt i munnen."
 
Sv: Foder att dölja medicinsmak med?

Boj skrev:
Jag har undvikit att ge medikamenter i maten just av denna orsak, hästen slutar äta.
Ja. Plus att hästen börjat vägra ta emot godis ur handen, något hon aldrig gjort tidigare :crazy:

Nåväl, ska prova med några av tipsen jag fått. Funkar inte det så får det väl bli till att tvinga i henne det med mer eller mindre otrevliga metoder, även om jag inte gillar det :crazy:
 
Sv: Foder att dölja medicinsmak med?

Grattis! du har åxå en sån=)
Min pålle vägrar åxå äta om det är nått konstigt i maten. enda sättet är att spruta i munnen. funkade inte med loppfröna dessvärre=/
 
Sv: Foder att dölja medicinsmak med?

Det enda som fungerade någorlunda var gröpa ut mindre äpplen o stoppa i. Enklast är om det går att få tablett ist för pulver, tabletter är lätta stoppa in i en bit äpple, men det går väl inte med alla mediciner. Har tänkt om det skulle bli fler gånger med medicinering på min häst vill jag ha tabletter eller injicera om jag får lov göra det sjäv.

Annars blir det som Boj säger - matvägran.
 
Sv: Foder att dölja medicinsmak med?

Prova att klippa av toppen på en avmasknings-spruta (använd) och krossa tabletter i en mortel, om det inte är i pulverform. Sen kan man blanda med sirap, det är sött, och det funkar alltid.

Dollar
 
Sv: Foder att dölja medicinsmak med?

Nu har vi kommit på vad som funkar: tomater! :D Maten och medicinen tog slut i ett nafs. Så får vi bara hoppas att tomat inte är skadligt för hästar på nåt sätt.
 
Sv: Foder att dölja medicinsmak med?

När jag medicinerade min fånghäst hela vintern så gjorde jag som så att jag rev ett eller två äppel, tillsammans med en morot och blandade en påse pulver i det. För att ytterligare dölja smaken så hällde jag på lite pro-viva i exotisk eller nyponsmak. Det var ett av de få sätten det gick att ge henne medicin på förutom att ge intramuskulärt.
 
Sv: Foder att dölja medicinsmak med?

Gammel shettis tanten Molly står på smärtstillande just nu pga en idiotgalopp med fölen igår och hon tar glatt sitt smärtstillande på en knäckebrödsskiva med smör på:D :rofl: :rofl:
 
Sv: Foder att dölja medicinsmak med?

Violator skrev:
Nu har vi kommit på vad som funkar: tomater! :D Maten och medicinen tog slut i ett nafs. Så får vi bara hoppas att tomat inte är skadligt för hästar på nåt sätt.

:) Så bra!! På en annan häst fungerar apelsin väldigt bra!

Har aldrig hört om tomater skulle vara skadligt?? Hoppas inte det nu när det fungerar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 926
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 790
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 869
Foder & Strö Undrar lite om foder till nordsvensk. Han har nu stått i ett år och har problem med bakknät, ska äta medicin för det. Vet inte vad han...
Svar
3
· Visningar
1 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sundsvall?
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp