Foder åt ett fullblod?

S

_smirnofff_

Just nu äter hon havre +betfor.
Men vill att hon ska lägga på sig lite.
Hon ska även börja ridas mer nu.
Tips?

Sv: Foder åt ett fullblod?

Hippo Alfa har jag till mitt fullblod, väldigt fin i hullet men kan bli bättre. Ett foder med mkt protein i.

Pröva det :)

Tips?

Om hon inte är jättesmal och inte svårfödd, kan det räcka bra med lite olja i maten.
har du funderat på att byta ut havren mot korn? kornet ger som regel mera hull än havren.

sen mycket och bra grovfoder är ett måste för de flesta fullblod.

Mackan/som själv har ett.

Jag gissar att du har oanalyserat hö, och i så fall skulle jag börja med att lägga på ett par kilo lusern. Är grovfoder och bra "hullfoder", proteinrikt.

Jag har också ett litet fullblod, och hon behöver MYCKET mat, hon står på högre mj än vad de största 170-hästarna i stallet gör.:cool:

Tips?

Svårgött fullblod är ingen dröm att utfodra.
De behöver mkt energi för hullets skull.
Korn har en positiv effekt på hullet hos de flesta hästar.

Är man beredd att betala dyra pengar är annars energirikt kraftfoder att rekommendera men då hamnar priset på ca 5kr/kg.

Vi brukar fodra fullblod med rek maxgiva korn + havre eller fettrikt krafftfoder och lägga till upp till 0,5l olja.
Fullbloden brukar hamna på fri hö och 4-6kg krafftfoder per dag (samt olja) - vilket är mkt men då blir de också rätt fina i hullet.

Har ett ganska svårfött fullblod som får mellan 2.5 och 3 kg Hippo alfa och så mycket hö hon vill och hon är fin i hullet!

Ett bra grovfoder :) Och räcker inte det så finns det ju alltid lusern, krafft groov eller hippo alfa. Om man söker foder med mer protein i alltså.

Ett litet trådkap...

Måste fråga No1: Vad är rekommenderad maxgiva på korn?

Ett bra grovfoder :)

Håller med! Bra grovfoder är a och o.
ofta är det där det tryter - de behöver i princip fri tillgång på ett bra grovfoder, kvoten ska vara betydligt högre än den "normala", de brukar vara fina på en kvot upp mot 8-9. Mycket mer komplicerat än så behöver det inte vara, får inte intrycket av TS att hästen i sig är särskilt svårfödd, bara att hon vill "toppa" hullet en del.

Mackan/vars fullblod är helt vanligt fött, bara den står på bra och rikligt grovfoder :)

Samma med mitt fullblod, hon är egentligen lättfödd. Med ett grovfoder som har bra värden kan hon gå på enbart det och betfor och havre. Det absolut bästa tycker jag.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
411
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2