Foder åt dräktig häst!

Casper

Trådstartare
Hejsan hoppsan!

Jag har ett analyserat hö och har en bra uträknad foderstat åt min dräktiga häst, MEN jag är fjollig att det är för lite:crazy:
Jag är så rädd att det inte ska räcka till det lilla knyte som håller en fruktansvär låda i min hästs mage...:p
Foderstaten är uträknad månad för månad in i hennes dräktighet och hon ska föla i mars...men känslan finns där ändå!:smirk:

egentligen vet ja inte riktigt vad jag vill säga med tråden men nån kanske känner lika dant som kan utbyta lite funderingar med mig?

I princip så har jag gett henne mer hö än vad "hon ska ha enligt alla mått" men jag tycker hon ska ha fri tillgång på grovfoder...så hon får det..av både hö och halm...

men det känns som att hon liksom blir mätt ganska fort...och hon äter med god aptit fast lite, i många omgångar i stället. Är det liksom för att det kanske inte "får plats" eller hur ja ska förklara mig..:angel:??

Detta är min första dräktighet och fölning som säkert många vet och förstår :D o ja trodde ja skulle vara på det "klara" med det metsa,förberedd osv men det dyker upp frågor hela tiden...:D

Sv: Foder åt dräktig häst!

Är hästen i gott hull och du har räknat ut att hon får i sig allt hon "ska" ha så kan du vara lugn. Jag har haft några föl , och det som kan hända är att stoet kommer att tappa en del efter fölningen om det visar sig att fölet "tar" mycket på stoet, då verkar det inte spela någon roll hur mycket mat man än ger stoet, det liksom bara försvinner ( det kommer tillbaka om inte annat när fölet är avvant). Nu är det inte så med alla ston, men som sagt innan hon har fölat brukar problemet inte vara att få i dem tillräckligt. Sedan beror det ju på hur hästen är annars när hon inte är dräktig, t ex en svårfödd häst blir inte mer lättfödd under dräktigheten. Men som sagt, du kan nog ta det lugnt eftersom du har räknat ut en bra foderstat.

Jag tyckte också att mitt sto fick lite mat trots att allt va noga uträknat. Min fick typ 3 kg mer ensilage än va hon behövde för jag va så nojig.

jag har ockå räknat om och om igen på mitt dräktiga stos foderstat, också nojjig. jag är så orolig iallafall inte analysen skulle stämma,tänk om hösilaget inte är så starkt som det står på analysen. Framförallt blir jag nervös över att ts halten inte stämmer. mitt fjord sto som ska nu under dräktiheten ha ca 65 mj och 480 smbrg få enligt mina beräkningar i sig 70 mj och 650 smbrpg men ändå är jag nervös,idag kunde jag dra sadelgjorden ett hål mer än vanligt, är skit nervös ska nog öka givan hösilage..

Är oxå lite nojjig just nu för vår Nordsvensk som inte ska föla förrän i Juni...vill att hennes mage skall börja väx typ NU så jag vet att det finns ett föl därinne!
Jodå hon ÄR dräktig, men vi fick henne i November så vi vet ju bara hur hon är/ser ut när hon är dräktig liksom... Plus att hon hade ett väldigt överhull när hon kom så vi fick banta henne de första 6 veckorna... Fick fri tillgång till hö...hon är ju Nordis och väldigt lättfödd...nu ökar vi fodergivan igen succesivt och snart ska väl magen börja växa??!!

va skönt att det inte bara är jag som är nojjig då...:D

Ja har ringt kraft o bett dom räkna ut till mig vad jag ska ge henne, samt har jag räknat lite själv ihop med min vet så visst får hon "det hon behöver" o lite till :angel: ...

Klart att magen på din häst snart växer!;) ja har oxå längtat och önskat att "börjar den inte växa snart" men NU....nu är hon en tjockis!:p

Ja sen är ja lite rädd för efter fölningen oxå om hon tappar för mycket.. men jag har fått uträknat oxå vad hon ska ha efter fölning..och ett bra sommarbete är ordnat... jag är så nervös!!!:eek:

och nu är det 60dagar kvar till beräknad fölning!!!:) :banana: :love: :love: !!!

hmmm..undra hur mina andra hästar kommer reagera med en bäbis i närheten...ler..ja vet en som kommer bli riktigt avis i allafall..:smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en valack på 22 år, pigg och kry, men motioneras inte så mycket längre på grund av att hans ben och rygg inte är de absolut...
Svar
13
· Visningar
1 980
Senast: ricca
·
A
Foder & Strö Hejsan, Jag funderar på att skaffa egen häst till hösten. Nu är det så att jag generellt är väldigt duktig hästkvinna och har...
Svar
10
· Visningar
2 322
Senast: alegria
·
Hästmänniskan Behöver andras syn på det hela för just nu sliter jag bara håret över hur jag kan känna så här... Det har väl varit i nån månad nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 740
Senast: EmblaAsk
·
A
Anläggning Jag håller på att knåpa ihop ett hyreskontrakt för mina inackorderingar. Har tänkt använda ett färdigt avtal från LRF Det som jag...
Svar
6
· Visningar
1 963
Senast: Yrrol69
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama