Sv: Födelsestatistik, sto- vs hingstföl v.2
Alltså jag har ingen aning.
Denna diskussion kom ju upp förra gången också då Moiran byggde grafer. Det var 2007.
Hade en bra bit över 100 föl inrapporterade då eftersom jag utgick ända från då jag dokumenterade fölningarna mer exakt.
Det blev så pass skillnad att hon gjorde Buke graf och Naffa graf.
Vi gör inget annorlunda än andra. Vi ser till att märrarna har analyserat foder, dom går på individuella foderstater ungefär, dom är i mycket gott hull och fölar som dom ska, och ungarna är som dom ska. Vi verkar, maskar vaccinerar precs som alla andra
Det vi kanske gör extra är att vi håller hög fodring direkt efter dom sinat året innan.
Vi fluschar dom alltså inte dom tre sista månaderna utan foderstaten är konstant samma.
(av erfarenhet att märrar då matstrejkar gärna på slutet av dräktigheten)
Dom går i samma lunk dag ut och dag in. Går i samma flockar från hösten året innan. Fölar i den boxen dom blir parkerade i efter avskiljning.
Är isolerade från yttre världen.
Nataschas ungar har alltid varit helt normala. Förutom en som hade böjda framben och fick gipsas. Men det är vi inte ensamma om eller hur?
Det märren kastade almanackan i soptunnan och sa att hon fölar när hon vill och inte när andra vill
Vi har haft en märr, Cher, som fölade 27 eller 28 dagar för tidigt och den ungen var helt ok. Vi både dubbelkollade och trippelkollade med seminstation om rätt datum.
När Vamp fölade förra året så var hon sjuk. Men ungen visade inga prematura tecken även om hon behövde starthjälp då mamma inte hade någon råmjölk.
Men då ska du veta att henne bevakade vi redan under en månad då vi förberedde en kastning.
Prematur i ordets mening, silkespäls osv, har vi enbart haft 2.
Nessy år 2000 fullproppad med smärtstillande efter sjukdom. 22 dagar för tidigt.
Och så Juvel, okänd orsak trots provtagning, 5-6 dagar över tiden.
Så nä. Har funderat många gånger men får inget svar. Under tiden så fortsätter dom i samma stil och vi hemma höjer beredskapen 3 veckor före beräknat, officiellt, datum.
AM