Födelsedagstårta

emlem

Trådstartare
Jahap om lite mindre än en vecka blir jag äldre och klokare:cautious:
vilket kräver tårta:d vilket resulterat i idétorka och beslutsångest...

Så alla som har nått bra recept på en födelsedagstårta (som man inte behöver vara kärnfysiker för att tillverka) får vänligen dela med sig :)
 
Sv: Födelsedagstårta

Vad gillar du för tårtor? Gräddtårtor? Prinsesstårtor? Moussetårtor? Fruktigt? Sött? Choklad? Kaffe?

Är du allergisk mot något?

Tänker att det kanske underlättar lite för tipsandet om du har någon form av önskemål. :)
 
Sv: Födelsedagstårta

Bra där varför tänkte jag inte på det:D

Tårtan bör kunna göras på laktosfria produkter

Gillar inte

spritsmak
stark kaffesmak (lite mocka är dock gott)
kanel
för mycket grädde
marsipan
lakrits
kokos

Gillar

Bär, frukt
choklad
nötter
maräng
tårtbottnar
dadlar
polkagrisar


och annat som jag inte kan komma på just nu;)
 
Sv: Födelsedagstårta

Jag har recept på en väldigt god citronpaj som kan göras riktigt lyxig med vispad grädde och färska bär till. Passar bra så här sommartid. Kräver dock att man passar den en aning när man gräddar den så att den inte blir torr och "stabbig".
 
Sv: Födelsedagstårta

Min favorit är hyfsat enkel. Gör en chokladmousse (äggulor, smält choklad och vispad grädde är det i den jag brukar göra). Köp en 3-delad tårtbotten (eller baka om du hellre vill göra det). Bred på hallonsylt på understa lagret. Bred på chokladmousse på mellanlagret, samt även ovanpå. Kavla ut sugarpaste/sockermassa till ett lock och täck hela tårtan med det. Dekorera på önskat sätt.

Supergod :d!!
 
Sv: Födelsedagstårta

Min favorit är också enkel - och sååå god:

Gör två kladdkakor och lägg ovanpå varandra med vispad grädde, väl blandad med massa mosade, lättsockrade hallon, mellan. Smält 70-procentig choklad i vattenbad och rör ihop med mascarpone. Bred chokladkrämen över och på sidorna av tårtan, låt stelna och dekorera med vad som verkar gott. Physalis och lite riven choklad säger originalreceptet och det blir mycket gott. Det enda man får se upp lite med är så att man inte brer på ett för tjockt lager av chokladkrämen, för då smakar allt mest bara mörk choklad. Har jag märkt. :p

Låter det intressant för någon kan jag kolla upp exakta mått av ingredienserna, jag har inte receptet här just nu.
 
Sv: Födelsedagstårta

läste fladdermus bagel:D

Den lät som något som kan passa oss, är den väldigt söt eller mäktig?

Kanske passar bra till min rabarber jordgubb och vaniljsaft som jag gjorde nyss...
 
Sv: Födelsedagstårta

Den där flädermoussetårtan gjirde jag förra midsommar! Supergod :-) Fräsch, lite syrlig men ändå söt. Rekommenderas verkligen!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 537
Senast: Twihard
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
321
Senast: Fetaost
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 091
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 954
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp