Födda -21

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare emma-vsm
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 888
  • Visningar Visningar 109 464
Boriz har ju flyttat in från lösdrift och blivit boxhäst. Han tar det med ro och går i hage med en äldre PRE.
Han har lärt sig gå i skrittmaskin.
Rider ca 2-3 ggr i veckan.
Longeras/tömkörs 1-2 ggr i veckan, beroende på hur många gånger jag rider.
Övriga dagar går han oftast promenad i skogen.

Målet är att visa på ridhästtest i slutet på maj men det är lååååååååååång väg dit.
Fattningarna börjar sitta på hjälpen men galoppen är så stor så lite jobbigt för honom.
Igår lyckades jag iallafall för första gången rida ett varv på volt i höger galopp.
Kontakten börjar det bli ordning på och han börjar fatta att man ska runda sig lite på böjt spår :p
Formen är hyfsat stadig för att vara 4 men ibland blir han riktigt brötig och bara sticker ner huvudet och drar tygeln ut handen. Han tar definitivt hellre ner huvudet än upp.
Tränar för tränare 1 gång i veckan och det hjälper verkligen. Vi tränar mest takt i olika tempon, precis det han ska göra. Plus övergångar.

Boriz har ju flyttat in från lösdrift och blivit boxhäst. Han tar det med ro och går i hage med en äldre PRE.
Han har lärt sig gå i skrittmaskin.
Rider ca 2-3 ggr i veckan.
Longeras/tömkörs 1-2 ggr i veckan, beroende på hur många gånger jag rider.
Övriga dagar går han oftast promenad i skogen.

Målet är att visa på ridhästtest i slutet på maj men det är lååååååååååång väg dit.
Fattningarna börjar sitta på hjälpen men galoppen är så stor så lite jobbigt för honom.
Igår lyckades jag iallafall för första gången rida ett varv på volt i höger galopp.
Kontakten börjar det bli ordning på och han börjar fatta att man ska runda sig lite på böjt spår :p
Formen är hyfsat stadig för att vara 4 men ibland blir han riktigt brötig och bara sticker ner huvudet och drar tygeln ut handen. Han tar definitivt hellre ner huvudet än upp.
Tränar för tränare 1 gång i veckan och det hjälper verkligen. Vi tränar mest takt i olika tempon, precis det han ska göra. Plus övergångar.
Får lite flashback när jag visade Hedwig på kvaliten.
Vi brötade på runt fyrkanten i galopp o plötsligt säger domaren " nu kan ni ta in den på en volt o korta galoppen"
🫨🫨
Hur då!? Tänkte jag..🙈😂😂

slutkommentar: Hon verkar liite svårpåverkbar i galoppen..

Tycker du?🤷‍♀️🙈🤣

D66D0B8B-86E6-4754-BDD2-088D1C457EE6.webp

Kaj tog sin första galopp på ridbanan idag! Trodde absolut det skulle bli mer kaos än det blev 😅 Men hade en skicklig pilot (vår tränare) så var intressant att se hur hon parerade hans upptåg 😜 Går bra så länge han har staketet att ta stöd mot men på den öppna sidan av volten vill han dra iväg och byta varv. Men tycker ändå han skötte sig oväntat bra med tanke på omständigheterna (andra ekipage på banan samt halv storm). Känns som att jag har en mer tydlig plan för hans fortsatta utbildning nu och hur vi ska ta oss vidare, så känner mig peppad! Dessutom får han mycket lovord av tränaren som tycker han är väldigt fin och rör sig bra.

Testade lite löshoppning idag för andra gången. Började med lite kravlös longering som uppvärmning. Blev snabbt galopp av det hela. Kul med häst som har framåtbjudning. Tog sedan löshoppningen. Hade bara ställt upp tre små studs (typ jättelåga sockerbitar). Insåg snabbt att tre var för många, så tog bort ett. Hade lite problem att hitta rätt avstånd, men hittade ett avstånd som funkade. Åtminstone ett par gånger. Men fick en del varv där det kändes som han hade 5 ben att hålla rätt på. Och gräset utanför staketet lockade direkt efter avklarade bommar. Hmm, de åkte åt alla håll några gånger med. Ska nog backa ett steg och bara köra enkla galoppbpmmar och ett enkelt hinder (dvs i sockerbitshöjd) nästa gång. Bra ändå att han gärna springer på och inte försöker väja.
Som vanligt är jag själv och glömmer bort att ta kort.
IMG_0110.webp

Det blev en promenad i solen idag. Bron med rinnande vatten är numera vardagsmat. Men idag gick det får i en hage och dem var Frasse tvungen att stanna och titta på innan vi lugnt kunde promenera vidare. Fick möte med en traktor med släp så jag klev åt sidan och lät honom beta lite när den passerade. Gräset lockade mer än vad traktorn skrämde och han följde motvilligt med när jag ville gå igen. Vi svängde av i skogen där det finns en liten backe och som sedan leder in till någon form av hygge. Några rådjur flydde in i skogen men de var helt ointressanta. Vi följde en traktorväg och fick lyfta på fötterna/hovarna över stockar och ris. Det var nog kul för Frasse började ta små skutt över stockarna. Sedan lite bete och så hem igen.

Vi har satt igång efter en månads vila och poff så hade poletten ramlat ner i galoppen och vi kan både styra och reglera lite grann 😅 vad lite vila kan göra

Vi har varit iväg 2 gånger och hoppat, varav en var första gången på terrängbana . Fick åka 1.5 Tim enkel väg, så första gången vi åker en längre bit.
Var lite stökig från marken först, vilket han aldrig är i vanliga fall. Men så fort ryttaren kom upp så var det långa tyglar och skötte sig som ett A barn ♥️
Hans självförtroende växte med tiden och i slutet var det släpp mig, jag fixar det här.

Vi aktiverar 3-4 dagar i veckan varav 2-3 uppsuttna.

Vi kämpar med mugg fortfarande och det vill aldrig riktigt ge sig,helt. Väntar ut vet där igen för ny kur medicin

Han har efter uttagning av varg tänder blivit finare i kontakten och känns som hans utvecklings kurva har varit spikrak sedan vilan.
Nu kör vi på ett tag med fokus på miljöträning/uteritter innan en ny vila.

Bifogade filer

• IMG_6705.webp
    IMG_6705.webp
    55,2 KB · Visningar: 13

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 633
Senast: Hedwig
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 254
Senast: Murray
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 568
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 228
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka