Jag tror inte jag ska visa alls, inte helt bestämt mig. Det är ju min första uppfödning och såklart vore det en kul erfarenhet men jag är rädd att jag omedvetet ska gå framåt snabbare än jag egentligen tycker att jag bör om jag har det som mål. Mina mål med B är långsiktiga och jag vet inte om argumenten för att visa honom är så starka. Kul för mig med erfarenheten, kul med en objektiv bedömning, men inte särskilt viktigt känner jag. Eftersom jag i princip gör allt för första gången helt själv är stegen små och jag vill ge det mycket tid. Jag vet inte om jag tycker att han bör vara ”klar” för visning helt enkelt, särskilt inte i vår. För ett proffs kanske en uppsutten visning inte kräver mer förberedelser än ridning några gånger men för mig gör det säkerligen det.
Mitt mål just nu är att han så snart som möjligt efter att jag kommit upp på ryggen, ska kunna ridas i skogen med sällskap, lekfullt och främja framåtbjudningen och förhoppningvis slippa ridhus. Det är iaf min vision för hur jag vill att han ska ridas in. Än så länge har jag hängt ett par gånger, okomplicerat.
Precis så red vi in hästarna på det stallet jag jobbade som ligger förhållandevis nära dig. Vi jobbade i rundpaddock tills de var helt obekymrade av att ha saker på ryggen/sidan/överallt, lärde in en-toms-stopp från marken, sedan hoppade vi upp och satt på dom några gånger och så var det ut och hänga på hästkompisarna på uteritt. Funkade super.