Ja just det där med att träna mer än vad man gör tror jag att många missar helt enkelt. Proffsen har ju många fler tips och knep som de har samlat på sig under åren. Tex såg jag på equisport igår en som domare sade till att "hade din häst varit skodd hade den kanske fått ialla fall ett halvt poäng mer men det vet vi inte nu." Lycka till med din häst när du visar den
Intressant att läsa andras erfarenheter.
Ja, h*n syftade på ett par specifika namn men jag vill och tänker inte skriva ut vilka dessa är eller var dem visar sina hästar men grannen har bott i annan del av landet och visat mkt häst själv så har antagligen bildat sin uppfattning utifrån det. Precis, det är det jag menar också.
Så du tycker det var så pass stor skillnad poängmässigt eller var hästen mer färdig i kroppen och därför bättre betyg eller vad menar du?
Intressant att läsa om din erfarenhet. Hur menar du med att kommit undan på ridprov och har du hört att tex domarna har snackat skit om stammen innan de kom in?
Tycker idén med samma visare kan vara bra men tror det blir svårt att få ihop folk som vill och kan visa alla som vill visas..
Kan tycka det inte är så konstigt att de är tjenis med domarna. Visar man mkt häst är det naturligt att man blir tjenis med dem eller lär känna dem. Hästvärlden är ju ganska liten trots allt. Däremot ska det absolut inte påverka betygen..
Håller med dig. Vissa visare framstår tyvärr som yra hönor och det är klart det straffar sig genom att hästen inte visar sig från sin bästa sida. Sett en del proffs där oavsett vilken häst de kommer in med så är hästen lugn och trygg samt uppmärksam på visaren. Är man van vid att visa häst blir det inte en lika stor grej som när en amatör visar tex för första gången.
Vad tråkigt att det missades med ett poäng men det är ju så det är. Man får inte glömma att det är samma häst man åker hem med och domaren bedömer enbart vad den ser för dagen. Hur ansåg den personen att hästen inte blev rättvist bedömd?
Kul att du ska visa din häst. Allt är ju relativt, själv känner jag att är det tex en valack som jag ska ha själv så kan jag lika bra visa själv men är det ett sto som ev ska vara i aveln längre fram hade jag absolut valt ett proffs för att få bästa möjliga förutsättningar för hästen.