Föda nu snart???AKUT behöver hjälp!!

fettso

Trådstartare
Under kvällen har det gått som vågor(svårt att förklara)på Barbies rygg,kan det vara värkar?
Jag vet ju inte hur långt gången hon är,men har aldrig sett detta tidigare och jag har inga grejer hemma.
Hon har varit väldigt pratsam med mig senaste veckan och följt mig vart jag än gått dom senaste dagarna.

Sv: Föda nu snart???AKUT behöver hjälp!!

Det blev lugnt sen och vi kunde sova.:)
Idag när jag satt hos henne så guppade magen till några gånger när hon låg på sidan, är det sparkar?
Vad kan det vara för vågor jag såg längs ryggen igår??
Hon slickar sig mkt i baken, men juvren är ju små men röda.
När hon ligger ned och man känner på magen så är den hård.

Jättetacksam för svar!!

Vågor på magen och en spänd mage innebär förvärkar. Det kan de ha veckor innan förlossningen, men vågorna låter lite väl kraftigt för att vara så långt i förväg.

Du behöver ha en ren sax du kan klippa navelsträngar med (om det behövs, men det är inte alltid mamma katt hänger med), papper så du kan torka kattungar, en våg (viktigt att hålla koll på kattungevikterna), gärna en slemsug men ett smalt sugrör kan duga som ersättning, en låda där mamma och ungar kan vara de första veckorna, mjölkersättning är bra att ha hemma... någon annan fyller säkert på.

Ok finns det ngt jag kan gå efter för att veta hur nära förlossningen det är?Vågorna avtog ju senare på kvällen/natten igår.
Och idag så guppar magen, men sedan blir det lugnt igen.
Hur tätt kommer det när det är nära?
Blir inte tuttarna större?Dom är så små att jag inte kan komma åt att försöka se om det finns mjölk.

Har iaf inte sett ngn slempropp, håller henne inne nu,men hon försökte smita ut i morse när jag gick till hästarna.

Ungefär ett dygn innan förlossning brukar magen sjunka ner. Istället för att puta ut åt sidorna hänger den ner. Det är väl det säkraste tecknet på att förlossning är på gång.

Ok ser jag det tydligt eller?Nu putar den ut åt sidorna fortfarande iaf,men kulan ligger långt bak liksom mot baken.
Har köpt mjölkersättning Royal Canin idag.

Det brukar synas tydligt när magen trillat ner.

Ok allt är lugnt nu så det dröjer nog, men vi håller henne inomhus nu iaf!

Idag när jag kollade hennes juver(kollar varje dag)la jag märke till att pälsen börjat dela sig längst ner på magen mot rumpan sett.
Men pälsen ska dela sig helt runt alla tuttarna innan det är dags väl?Hon är ju långhårig...

Har en fråga till, kan en veterinär känna om hon är dräktig och ungefär hur långt gången?
Kan man ta blodprov??

Det finns inga blodprov utprovade på katt för att upptäcka dräktighet däremot kan en veterinär palpera och känna efter fosterblåsor. Bör väl kunna bedöma ungefär hur långt gången honan är efter storleken på fosterblåsorna.

Men är det ett tecken att pälsen börjat dela sig??
Vad kostar det ca att kolla om katten är dräktig o hur långt gången?

Att pälsen delar sig? Har ingen aning, jag föder upp korthårskatter och har aldrig hört talats om att pälsen delar sig som ett tecken på dräktighet.

Vad en dräktighetskoll kostar vet jag inte. Kanske som en vanlig veterinärbesiktning?

Jag hade avvaktat och bara varit vaksam på morgon och kväll om det sker några förändringar.

Att magen rör sig är inget konstigt dock, redan några veckor innan förlossningen. Mina katters ungar sparkade så att det syntes väl, även på den långhåriga, när det var 2 veckor kvar till födsel. Det var i samma veva som tuttarna började bli röda och de tvättade sig mycket därbak.

Så det skulle kunna vara upp till 2 veckor kvar om det inte är värkar du sett. När det börjar bli dags (samma dag) gjorde iaf mina så att de började ty sig mycket till mig (mamma :D) och ville att jag skulle vara med dem. Den ena honan födde på eftermiddagen innan vi kommit hem från jobbet så hon tydde sig istället till den andra honan och födde sina ungar hos hennes ungar som då var 2 veckor gamla. Det märks tydligt på dem när det ska ske inom kort. Sen går ju slemproppen också.

Så lite uppmärksamt avvaktande. Sålänge hon mår bra finns ingen anledning att stressa henne med veterinärbesök och blodprover. Tycker jag. :smirk:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 848
Senast: JohannaB
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 012
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 218
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3