Flyttbara boxväggar.

D

diartistakasha

Jag håller just nu på att inreda mitt stall och skulle vilja ha några tipps på hur jag ska lösa detta. Mitt stall är ett föredetta garage så jag har på kortsidan två stora dörrar varav den ena kommer att användas den andra var tänkt från början att byggas igen. Men nu kom min smarta kompis på att jag skulle lämna den och använda den att köra rätt in med traktorn i stallet och tömma boxarna (djupströbädd). Men då måste jag ha några slags flytta bara mellan väggar och jag vet inte alls hur jag ska lösa det. Väggarna kommer vara 4 meter långa. Själva stallet är 7.20x10.30m (+loge och sadelkammare) och det ska bli tre boxar på 4x3 4x3 och 4x4 och stallgången är då 3 meter (vilket omöjligör att man på nåt vil i en skena skulle dra ut väggarna i stallgången när man tömmer.

så är det nån som har nån idé så skriv gärna!:banana:

(obs ingen färdig inredning efterfrågas)

Sv: Flyttbara boxväggar.

Vi har satt 45*120 reglar från golv till tak, på den har vi spikat fast 45*45 reglar. Mellan de små reglarna har vi skjutit ner brädor. Det är lätt att ta bor om det ska rengöras eller behöver bytas. Tjockleken på reglar och brädor väljer du ju självklart det som känns mest passande för ditt ändamål.

Det var en bra jösning. Annars då är det ju gångjärn modell stor som gäller. Dom behöver man nästan be en bra smed göra.

En kompis har typ skenor i järn som bräderna släpps ner i.. bara att lyfta upp. Bra om man har shettisar så man kan sänka box höjden med :P
Vet inte om det var nåt sån't ninnurnur menade?

Men går det att få nån riktigt bra stabilitet när bräderna är 4m långa och bara sitter fast i "änden"

det löser du genom att på mitten av den långa sektipnern har du två plattjärn, som går ner i golvet som du bara lyfter upp när det är dax att rengöra. typ som ett upp och ner vänt U fasst med skänklarna ner i golvet.

Jo, men vi gör skenor av reglar.

U-järn som det heter är inte billigt, tror det landar på ca 140:-/m och vi hade många stolpar att sätta i så det blev dyrare än resten av stallet.

ahh...ok det låter fint det ju! Då ska jag böjra bygga stall denna vecka då. Kommer blijätte skönt till våren att slippa mocka ur all skit för hand! Gjorde det i år och det var lovligt jobbigt!

En fråga till. Vilken tjocklek är lagom på bräderna? Ska det vara spont eller?

U-profiler i metall, sen skjuter man ner planka för planka. På så sätt kan man byta individuella plankor om så krävs, det är också enkelt att flytta på väggen åt ett eller annat håll om en större box skulle komma att krävas.

Vad rekommenderas galvade eller målade u-järn. Kan någon vara bussig och maila mig tips om var man får tag i billiga men bra u-järn.

Vi åkte till lokala handelsstålsaffären. De har olika dimensioner och kapade i den längd vi ville ha.

Ibland använder jag våra flyttbara grindar att göra boxar av, det kanske skulle gå att göra en variant där man säkrar hörnen lite bättre i golvet för åretruntbruk?
Jag hittade ingen bild på just den modellen vi har, men de är i stil med dessa (fast vi har "fötter" på våra":
3m_40mm.jpg

De vi har är 3 meter långa, och superenkla att koppla ihop med varandra. Jag kan bära en sektion själv, och det finns sektioner med dörr också.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Anläggning Är på väg att inreda ett litet stall för två hästar.Har hela tiden tänkt att jag lägger boxarna på ena långsidan men nu har jag tänkt...
Svar
19
· Visningar
2 697
Senast: finapina
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 337
Senast: LillaMusse
·
Gnägg Så hoppas vi inom en snar framtid att vi ska äga vår egna gård och då tillkommer ett stallbygge. Stallet ska innehålla 4-6 boxar...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 240
Senast: iddiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar