Flyttas till starkaste sidan..

Q

qrumelur

Det här kanske inte är en AR fråga men jag provar. Den får väl flyttas annars.

Mitt sto är otroligt stark i vänstersida. Nu har jag i flera veckor "passagerar ridit" med ledare, bara suttit i sadeln utan stigbyglar och tyglar och känt in hästens rörelser. (nu vet jag PRECIS när hon lyfter vilken framhov. Det är häftigt!!)

De sista gångerna har jag börjat känna hur hon "puffar över mig" på Vänstersidan. Jag rättar mig så att jag sitte rätt över henne (Tror/hoppas jag... :crazy: ) men efter ett par sekunder känner jag hur hon "puffar tillbaka" mig.

Gör jag rätt som försöker rätta till mig där jag sitter? Eller ska jag bara ignorera detta i väntan på att hon blir mer jämnstark?

(Hoppas ni förstår vad jag pratar om.. :D )

Sv: Flyttas till starkaste sidan..

Mitt sto är otroligt stark i vänstersida. Nu har jag i flera veckor "passagerar ridit" med ledare, bara suttit i sadeln utan stigbyglar och tyglar och känt in hästens rörelser. (nu vet jag PRECIS när hon lyfter vilken framhov. Det är häftigt!!)

De sista gångerna har jag börjat känna hur hon "puffar över mig" på Vänstersidan. Jag rättar mig så att jag sitte rätt över henne (Tror/hoppas jag... :crazy: ) men efter ett par sekunder känner jag hur hon "puffar tillbaka" mig.

Gör jag rätt som försöker rätta till mig där jag sitter? Eller ska jag bara ignorera detta i väntan på att hon blir mer jämnstark?

(Hoppas ni förstår vad jag pratar om.. :D )

Hej. Hon puttar över dig för att hon är starkare i den sidan och att det därför är bekvämast för henne.
Kolla på dessa filmer ("Natural assymmetry" och "crookedness") Marijke kanske kan förklara. Jag är rätt dålig på det. Lycka till.

http://academicartofriding.com/in-general/natural-asymmetry/

Instämmer med föregående. Är det en häst du håller på att rida in, eller varför har du "passagerar-ridit"?

Jag tänker som så att från början får man vara lite mer överseende, för att det blir obekvämt och jobbigt att gå jämnt. Vi vill ju inte att ridningen större delen av tiden ska vara obekväm och jobbig, samtidigt vill man såklart jobba mot förbättring.
Är det en ganska grön häst eller man allmänt har mycket att jobba med i grunderna kan det vara så att man helt ska skippa fokus på rakriktningen (men som du säger, försöka sätta tillbaka sig själv i den mån det går) utan jobba med annat ännu längre tillbaka i grunderna.
Annars skulle jag börja med att flytta framdelen på bakdelen och flytta tillbaka sin egen sits när hästen "puttar över" dig, men börja med att belöna svaret på signalerna snarare än att försöka hålla kvar hästen där.
Därefter successivt öka kraven till att flytta tillbaka fler och fler gånger, (undvika så långt det går att "hålla kvar" men flytta tillbaka mer och mer frekvent, till slut stundvis i varje steg vid behov), allmänt jobba rakriktande, och tänja lite i taget på gränsen till hur jämnt hästen kan gå.

Ofta är det sånt som faller sig naturligt med tidens gång. I början kanske man inte förstår hur hästen är sned eller i vilken grad, för man har inte satt hästen i de situationer där det blottas. Ju längre man vill komma, desto mer behöver man också jobba med rakriktningen för att kunna gå vidare.

Tillägg: Grejen med att "sätta tillbaka sig" rakt är ju att om hästen inte är rak så blir du inte rak utifrån hästen, det är fortfarande disharmoni. Det optimala är om man à la Susans m.fl. metoder med hjälp av sitsen kan flytta tillbaka hästen samtidigt. Men på en riktigt ojämnt stark häst är det svårt, eller tja, det är svårt oavsett! ;)
Jag tror iaf på att korrigera häst och ryttare samtidigt, för klarar man som ryttare inte av att göra det endast för sitsen så är det iaf större chans att man som ryttare hamnar rätt i förhållande till hästen om man både rättar häst och sig själv. Är det i en väldigt grön fas där det är överkurs tycker jag huvudsaken är att ryttaren är så stabil och inverkar så jämnt som möjligt som utgångsläge, oavsett hur hästen går.

Tack för superintressanta svar! :bow:

Jag ska förklara vidare:

Jag håller på och rider in mig själv! :D har urdålig balans (man får det efter 46 kg viktminskning :o ) och behöver hitta tillbaka till känslan.
Så det är mest för min skull, även om hästen i fråga också har visat sig må bra av att bara "traska" lite halvtråkigt.

Jag tänker genom att prata/skriva så nu gör jag så här:

Jag tolkar det som att det inte är någon idé att jag sitter och "rättar till" mig själv utan det jag behöver göra är att sakta och på sikt ändra både hästen och min egen sits på vägen.
Hon är ju enormt stark i vänstersidan så det kommer förståss att ta tid. Men jag ska inte lägga så stor vikt vid att hon "puffar över" mig i det här läget?
Har jag tolkat det rätt då?

Också fortsätter jag att arbeta med att få henne mjuk och lösgjord och stärkt i båda sidorna, framförallt den "svaga" ?

Hej. Hon puttar över dig för att hon är starkare i den sidan och att det därför är bekvämast för henne.

Tack för en jätte-jätteintressant liten video!!!
Jag tycker att det är så svårt att hitta bra information på nätet så där. Så jag blir glad för alla bra tips!
Jag ska kolla igenom resten av filmerna också som finns på den där siten men jag måste ut och klippa gräset nu medan väder är...

En sak som jag har tänkt på angående det här med starka och svaga sidan, är att på den sida där hästen är starkast, finns inte manen.
Dvs. manen- mankammen "skjuts över" på den sida där hästen är svagast.
Tycker det stämmer i de flesta fall.

När jag jobbade i ett hoppstall fanns där en läromästare som var väldigt välutbildad och välriden. Han hade sin man snyggt delad på båda sidorna. Jag tolkade det som ett resultat av ett långt liv av bra träning.

Men det här är mina helt egna små observationer, det kanske inte alls ligger nåt i det! :laugh:

Gör jag rätt som försöker rätta till mig där jag sitter? Eller ska jag bara ignorera detta i väntan på att hon blir mer jämnstark? (Hoppas ni förstår vad jag pratar om.. :D )

Menar du enbart i skritt?
Du måste ju skaffa dig egen styrka i att behålla din position.

Annars är det bara att jobba mkt med lösgörande övningar o även trav över cavaletti o studshoppning. Även klättring gör dem jämnstarka.

Du behöver jobba med din kropp och sits så att du blir så pass stark att du kan behålla din position i sadeln. Du behöver vara "rakriktad" själv och kunna sitta mitt över ryggen. Om du inte är rak och stabil själv så kan inte hästen heller bli det utan snedheten förstärks och blir ännu svårare att komma åt. Din häst kommer inte att bli rakare "av sig själv" om du inte rättar till din sits. Hästen behöver arbetas i lösgörande övningar.
Kanske kan du bli longerad på en mjukare häst för att träna upp känslan och stabiliteten? Styrketräning (gym, simning)?
Lycka till!

Kolla på dessa filmer ("Natural assymmetry" och "crookedness") Marijke kanske kan förklara. Jag är rätt dålig på det. Lycka till.

Jag tycker det var bra och tydliga filmer ang hur hästar är sneda som vi människor med vår vänster eller högerhänthet, och bra att man tar upp det så grundligt.

Sen kan jag ha invändningar ang slutsatserna, tex att man visar rätt hemska filmer som exempel med kraftiga protester och obalanserad ridning. Dels kan det ge intrycket av att alla protester, även kraftiga, alltid beror på snedhet hos hästen och är naturligt....vilket är farligt, och det blir inte så tydligt hur vanligt det faktiskt är att ryttaren både förstärker och t o m skapar mycket av hästens problem med snedhet.
Ryttaren måste skaffa en egen stabil sits som inte låter sig flyttas tex. (vilket är svårt, jag vet) Filmerna var ju inga ryttarföredömen direkt och hönan och ägget där kan verkligen diskuteras:crazy:

Min är från början väldigt mycket av den där korta vänstersidan och har haft svårt men en hel del av det har ju varit jag också, som inte klarat av att inte flyttas. Förstärker varandra, så då måste ju ryttaren åtminstone kunna räta upp sej om något ska hända.

Det som var bra var bla det hon tog upp om balans och vad hästen spontant väljer att lägga vikten då, så var det verkligen med min, vilket gjorde att hon inte ville gå i högergalopp alls först, hon hatar att känna sej osäker, och DET var problemet med högergaloppen - inte att hon hade svårt för den rent fysiskt, som man kunde tro.

Bra att ta upp de olika aspekterna alltså, men slutsatserna och vad man gör åt det kan man diskutera. Ryttarträning i första hand, sen vet man mera om vad som är hästen....

Menar du enbart i skritt?
Du måste ju skaffa dig egen styrka i att behålla din position.

Annars är det bara att jobba mkt med lösgörande övningar o även trav över cavaletti o studshoppning. Även klättring gör dem jämnstarka.

Ja, enbart i skritt!
hur tänker du att jag ska skaffa egen styrka? Är det nu det är dags att gå till gymmet som har ropat på mig hela året? :o ;)

Eller ska jag göra så att jag "rättar till mig" när jag känner att hon knuffar över mig?

Cavaletti och klättring är redan igång! :)

Din häst kommer inte att bli rakare "av sig själv" om du inte rättar till din sits. Hästen behöver arbetas i lösgörande övningar.
Kanske kan du bli longerad på en mjukare häst för att träna upp känslan och stabiliteten? Styrketräning (gym, simning)?
Lycka till!

Jag ska börja rida lektioner nu om ett par veckor. Tänkte ta med Orka först men jag tror jag lämnar henne hemma och rider på andra hästar istället.
Ska be om sitsträning har jag tänkt.

Absolut ska jag börja träna mera. Jag har tillgång till gym via arbetet och jag har varit på väg dit faktiskt. Jag är väldigt svag i ryggen/magpartiet. Men så har jag också vägt 123 kg.

Ännu en orsak att börja fixa till kroppen med andra ord. Perfekt! :bow:

Som Solis m.fl. skriver så är det alltid en bra idé att träna upp sin egen sits, och då ffa koordination/rörlighet/grundstyrka. Annars är det lätt hänt att man anpassas efter hästen om hästen än så länge har en svag fysik. För att kunna bryta trenden tror jag det blir svårt att bara träna sitsen inom ridningen på den hästen, då kommer du inte ha grunden själv för att ta hästen vidare. (Dessutom kan man få riktigt ONT till slut av att rida en sned häst! :eek: )

Kan rekommendera att prova träna med flexi-bar då den effektivt kommer åt de balanserande muskler som vi ryttare behöver. Förutom de tips som redan skrivits i tråden. :)

Men sen var ju frågan hurpass man i ridningen ska "flytta tillbaka" sin sits. Jag tycker att om man kan göra det och samtidigt inverka till att få hästen rakare, då ska man absolut göra det. Men kan man det inte, då är huvudsaken att det blir så harmoniskt som möjligt utifrån ekipaget och att man jobbar mot att kunna flytta tillbaka sits och häst samtidigt.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 306
Senast: TinyWiny
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 909
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
391
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama