Flyttar två hästar

M

Misi

Hej,
Jag kommer få hit två hästar och de kommer gå på lösdrift. Det är bara de två och de känner varann och har gått ihop i flera år.

Jag vet ju att man ska låta hästarna stå inne länge så de kan bekanta sig med stallet. Men hur gör jag nu? Ska jag stänga av hagen så den blir mindre först? Ska jag släppa hästarna vid det större partiet eller där de kommer fodras? (där de fodras är vid vårat hus och hagen är en del av vår trädgård sen går den genom en skog och mynnar ut vid ett stort fält)
Vart är bästa stället att släppa dem tror ni?

Sv: Flyttar två hästar

Låt hagen vara som den är. Så släpper du dem där det är minst risk för skador. De känner ju inte hagen, men kommer snabbt att hitta vart allting ligger.

Gör inte en större grej av det än vad det är.

Att man låter hästar som kommer till nya ställen ofta stå inne i stallet över natten innan man släpper ut dom är nog inte för att bekanta sig med stallet utan med de andra hästarna som oftast redan finns på gården. Att få se dom, höra dom och känna lukten av dom.

Är det två pållar som redan känner varandra och bara dom så släpp ut dom direkt i stor hage. :)

Anledningen till att vi kan stalla in över natten (om nya hästen kommer på em.) är inte för att hästen ska bekanta sig med stallet eller andra hästar.. utan för att vi vill ha koll på hästarna över dagen. Har varit med om att hästar sprängt staket mm. och det vill man inte ska hända på natten då man sover. Därför väntar vi till morgonen då man kan ha lite halv koll hela dagen.

Jag skulle ha släppt ut hästen, inte nära grinden då risken är större för sprängning,. Är hagen väldigt stor så brukar jag leda hästen till den nya flocken och släppa när man är ca 20-50meter ifrån.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 660
Senast: jemeni
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 211
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar