Flyttar mej i sadlen

L

Love_energy

Hej!

Min sköna dam fryttar runt mej i sadlen så det passar henne, och min tränar säger att det inte är bra då hon ev blir överbyggd(fel ord?) i ena sidan.

När jag rider på volten lägger hon mej på yttersidan.

Ex 1:
När jag flyyat henne in och ut i volten använder jag min kroppstyngt och ´lägger bara över tyngden i den stigbyglen (hållet) jag vill åt.
Nu har damen kommit på att hon hon flyttar mej till yttersidan så får hon "hjälpen" att flytta sig utåt:smirk: : Hon bara: oj då fick jag gå ut dit:devil: som om det inte var planerat.

Så att rida på rätt sittben (kan det ny:p ) och ha tyngden rätt tränar vi till max nu.

Ex 2:
När allt är rätt (sittben, läge i sadlen) så börjar hon med nästa undanflykt:smirk: .
Hon skjuter ut ytterbog istället, så hon inte spårar utan går på två led och volten blir även oval då hon gör det. Detta rättar jag genom att krama om ytertyglen och lägga till skänklen, och vips så är hon rätt igen. Testar med jämna mellanrum.

Ex 3:
Även nu när allt går rätt, så lägger hon ut baken istället, alltså hon är inte rakriktad (jag rider henne väldigt rak på volten då hon är ung och bara gått engelsk ridstil i ett år.)
I vänster varv lägger hon baken inåt på rakt spår, och då stället jag henne lite utåt och hon rättar upp sig. I höger varv är det tvärtom.
Jag kan ju inte rakrikta henne såhär alltid (tänker på framtiden) om man skulle rida en dressyrtävling...

Min tränare säger att det hon ev. gör så när hon är trött eller för att ho inte bjuder ärligt framåt..

Har ni några tips till mej?

Tacksam för svar

Sv: Flyttar mej i sadlen

Hästen kliver under mer med det ena bakbenet så att du puttas över i sadeln. Oftast det starkare bakbene tsom går in mer mitt under hästen medan det adnra håller sig mer utanför krop¨pen och då lätt hamnar utanför spåret.

Det är viktigt att sitta rakt över hästen. Men inte lätt om hon skjuter över dej. Du behöver stärka den svagare sidan, bland annat. Det kan tränaren nog ge råd om.

Du kan tänka att du rättar in bogen efter bakdelen istället för att de försöker putta in bak när den går ut åt sidan. Tänk att du leder över bogen så att den hamnar rakt framför bakdelen.

Det är viktigt att få hästen så liksidig som möjligt, då kommer du inte att behöva jobba lika mycket med det sen. Men raktriktningen måste du alltid tänka på även om du kommer hägt upp i klasserna, för hästen är som vi mer vänster eller höger sidig och om du inte tänker på det hela tiden när du arbetar kommer den att falla tillbaka in i att vara mer böjd åt vänster tex.

Sen är det viktigt att du är medveten om dn egen svagare sida och vad som beror på den och vad som beror på hästen.

Jo alla är vi nog vänster eller höger "hänta" både häst och ryttare.

jag gör precis som du säger, flyttar bogen rätt istället för rumpan.
Ska fråga min tränare nästa gång hur jag ska träna upp min svaga sida, men har du nåt tips?

Ska fråga min tränare nästa gång hur jag ska träna upp min svaga sida, men har du nåt tips?

Vilken är din svaga sida? hoppas vänster - jag behöver oxå träna! :D

Tyvärr, jag är alldeles för dålig på att träna själv:crazy:
Men när man vet det kan man tänka på att tex dra bak höger axel lite extra för ofta skjuter man fram den mer än vänster.

Att öht tänka lite mer på sin egen kropp och komma underfnd med hur man faktiskt gör automatiskt, är bra. Aha-upplevelse.

Man behöver bli lite mer medveten om det, det är första steget. Men sen gym är nog väldigt bra. OM jag bara kunde ta mej tid, när ska man hinna?

Jag brukar försöka komma ihåg att göra mer saker åt båda håll så att säga. Men det är svårt.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 336
Dressyr Red ett riktigt bra träningspass igår för en ny tränare som ska komma till stallet ca en gång per månad i fortsättningen. Efter att jag...
Svar
11
· Visningar
1 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar