Flytta utomlands vinterhalvåret, ta hästen med sig?

S

SunSun

Hej!

Nu är det så att min käre mor funderar på att köpa ett "vinterhus" i Portugal. Där vill hon bo på vinterhalvåret och slippa den trista vintern i Sverige m.m.
Hon vill köpa typ en mindre hästgård.
Men underbar som hon är så vill hon inte göra något som jag inte går med på.

Men då jag har mina fina pålla känns det svårt att bara flänga ut mig ett "Ja! Nu flyttar vi!".
Vill verkligen inte skiljas åt från henne, hon är mitt allt :love: .

Skolan kommer vi såklart fixa på något sätt, haha, den känns inte lika viktig som hästen ;).

Så, nu är min fråga:
Kan man ta med sig hästen under denna period? (vet dock inte hur lång den är...) .
Hur tror ni Hon skulle må av miljöbytet och transporten?

Hur mycket tror ni det kostar att transportera hästen från Sverige till Portugal? flyg/lastbil.

Sen så vill jag gärna höra hur ni tänker, kanske andra förslag?

Tack på förhand!

Sv: Flytta utomlands vinterhalvåret, ta hästen med sig?

I januari i åt kostade det 1 500 Euro att transportera en häst enkel resa Portugal-Sverige. För de pengarna får man fram en häst som är i samma skick som den var när den lämnade sitt hem. Du kan få transporter som kostar 800 Euro också, men det avråder jag ifrån. Det är ingen tillfällighet att dyra transportörer levererar hästar i toppskick. Det kostar att ligga på topp! :) Det tar ca fem dagar att transportera hästen denna väg, förutsatt att den blir urlastad. Säger transportören att de kör på tre dagar skulle jag säga nej tack eftersom det betyder att hästen inte har lastats ur.
Anlitar du en god transportör spelar det ingen roll om du tar med hästen, hästar reser över hela Europa hela tiden. Ett problem i Portugal kan dock vara stråfodret och hovslagare. Ofta har de halm och inget hö och det betyder att du måste kompensera med annat. Där jag köpte min häst hade de en fransman som skodde, de tyckte inte att de portugisiska hovisarna var så bra.
Annars hade jag personligen hellre varit hästägare i Portugal eftersom de svenska vintrarna inte är så roliga...

Priset jag angav var för lastbil, i regel flyger man bara hästar över kontinenten.

Sv: Flytta utomlands vinterhalvåret, ta hästen med sig?

Lite sent, men tusen tack för svaret.
Vi kommer inte flytta någonstans, så för oss blir det helt enkelt att härda ut här i Sverige under den kalla vintern ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 198
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 632
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar