Flytta sto med föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Camaro
  • Startdatum Startdatum
C

Camaro

Är det någon här inne som vet om det finns någon regel för hur man får flytta sto med föl, och om det är en viss transporttid som inte får överskridas?

Hur gammal anser ni att en fölunge bör vara om man ska flytta den i ca 1 h 45minuters restid?

Sv: Flytta sto med föl?

Jordbruksverkets webplats kan du läsa följande:

Hästar
Du får inte transportera:
dräktiga hästar under de 35 dygn som föregår den beräknade förlossningen.
dräktiga hästar under de sex veckorna före beräknad förlossning om transporten varar längre än ett dygn.
föl som är yngre än en vecka.
ston den första veckan efter förlossningen.

Men om man nu har ett nyfött föl som av någon anledning inte kan få mat av sin mamma och har fått tag på en amma istället, får man inte flytta fölet till amman då förrän det gått en vecka?
Amman brukar väl också vara relativt nyfölad, och henne får man ju inte heller flytta den första veckan? Förbiser man de reglerna då eller hur fungerar det?

Vet inte vad som står i djursjukslagen, men jag skulle/har åkt till djursjukhus om det har behövs...

Har hänt mig två gånger, har inte ens funderat över om jag inte skulle få transportera dom....dom behövde ju åka.

Nöden har ingen lag.

Vi åkte själva 2 timmar med 1 dygn föl till djursjukhuset. Det som är viktigt är att fölet får i sig mjölk varje timma. Risk för magsår annars.

<det står också någonstans i lagen att de här reglerna gäller utom när veterinäraskäl finns. Vilket då innebär till exempel att ett föl eller sto måste till klinik akut på veterinärs inrådan så kan de transporteras.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 561
Senast: Thaliaste
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 871
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
858
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna
  • Valp 2025