Flytta ponnyn till lösdrift

Hopplaha

Trådstartare
Behöver råd. Har en ponny som står på stall i nuläget. Ute under de ljusa timmarna med täcke, även täcke i stallet. Klippt senast i november. Jag skulle vilja flytta ponnyn till lösdrift och det ganska snabbt. Lösdriften har fin ligghall, helt vindskyddad och med möjlighet att stänga på natten. Vet att det bästa vore att vänta till våren och låta ponnyn vänja sig i takt med med att det blir kallare, men lite akut situation. Tror ni det blir bra med ordentligt täcke? Är så mån om sötnosen

Behöver råd. Har en ponny som står på stall i nuläget. Ute under de ljusa timmarna med täcke, även täcke i stallet. Klippt senast i november. Jag skulle vilja flytta ponnyn till lösdrift och det ganska snabbt. Lösdriften har fin ligghall, helt vindskyddad och med möjlighet att stänga på natten. Vet att det bästa vore att vänta till våren och låta ponnyn vänja sig i takt med med att det blir kallare, men lite akut situation. Tror ni det blir bra med ordentligt täcke? Är så mån om sötnosen

Foder är viktigare än täcken för hästen, så en klippt häst borde klara sig bra med täcke och foder även på lösdrift. Måste ju finnas många klippta hästar på lösdrift?

Min är helklippt och går på lösdrift. Inga problem. Självklart täckad efter väder :) Haft klippt häst på lösdrift i flera säsonger - funkar toppen :)

Jag har inte träffat på nån som upplevt det som så dramatiskt. Den senaste som introducerades i flocken här var en tolvårig arab som alltid stått på box. Han verkade inte ens fundera över sin nya tillvaro. Pigg, glad och lugn. Trots flytt till nytt hem.

Jag har inte träffat på nån som upplevt det som så dramatiskt. Den senaste som introducerades i flocken här var en tolvårig arab som alltid stått på box. Han verkade inte ens fundera över sin nya tillvaro. Pigg, glad och lugn. Trots flytt till nytt hem.
Härligt! Kom han nu i vinter?

Jag skulle vilja påstå att kylan är ett av de minsta problemen med att ställa om till lösdrift. Det är ju inte mycket kallare på natten än på dagen. Jag skulle se i din situation till att ha hästen täckad med ett välsittande täcke, och att ha ett reservtäcke om ordinarie blir blött eller behöver vädras.

Liknande trådar

Anläggning Hur resonerar ni kring detta? Tre hästar ska gå i samma lösdrift, en unghingst och två valacker. Häst A. En valack, ranglåg och snäll...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Masse
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 731
Senast: Trolle
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 700
Senast: skuggi
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 273
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025