Flytta långt

peace

Trådstartare
Ja jag ska flytta från Skåne till Rättvik om 3 veckor.Med mig ska min hund och mina två katter....Hunden är van att åka bil,han är med mig överallt,men katterna??...Hur gör man med en sådan lång biltur,tar mig väl ca:9 timmar att köra...Har ni några tips?..Dom ska få ha varsin lite större bur,typ hundbur för en b.c....Men hur gör man med kattlåda? Klarar dom sig utan i 9 t?.....Hur gör man sen på plats i nya hemmet....? Jag kommer att på långt ut på landet i skogen,men jag vill nog hålla dem inne i början??...Dom är både inne&utekatter...Vilma är 13 och Svea är 3...Kom gärna med en massa tips....Tänkte att man kanske skulle be veterinären skriva ut något typ åksjuk tabletter,för visst blir dom lite trötta av dem oxå?

Sv: Flytta långt

"Åksjuketabletter" brukar man undvika till katt. De kan blir ganska dåliga av det. Det finns däremot Feliway i sprayflaska som man kan spruta i buren. Annars finns bla. Zylkéne eller Serene um som är milt lugnande tabletter.

Katter kan hålla sig den tiden utan problem. När jag rest långt med katterna så har jag haft med kisselåda i bilen. Stannat o rastat och släppt lös katterna i bilen så får de gå på lådan om de vill men det har de aldrig velat. Stor risk med en sån manöver är att någon katt lyckas smita ur bilen och det är en mardröm. Alternativt kanske du kan ha en tillfällig liten kisselåda inne i buren.

Jättebra om katterna kan stanna inomhus på nya stället ett par veckor så att de känner sig ordentligt hemmastadda och har "pinkat in" sina revir innan man låter dem gå ut.

Oj vad punkter du använder!

Jag hade skaffat en större bur som du skriver, liknande hundbur. Jag hade haft en bajslåda i buren. Tänk själv om du inte hinner gå på toan innan ni åker iväg, det är omöjligt att hålla sig i nio timmar! :p
Rekommenderar också Feliway.

Det finns såna små toa-lådor som folk brukar ha med sig på kattutställning. Det borde funka.

Annars så är min upplevelse att katter kan hålla sig ganska så länge om inte toan är som de har tänkt sig. Vi hade katten med på segelbåten och hon höll sig i två dagar - hon vägrade kissa på lådan i båten, hon var normalt både ute och inne och på sommaren så går man på toa ute tyckte hon, vi rastade henne i koppel på de olika öarna men inte fan tänkte katten göra ifrån sig när vi såg på.

Tack för svar alla,lite så som jag just tänkt göra.Mina får vara kvar i sina burar,jag vill inte riskerar att dom kommer ut.Sen är det det lite hur man gör på ny plats.När jag flyttade hit där jag bor idag,var dom inne tills våren kom och man liksom började ha dörren öppen,så då kunde dom ta det i sin egen takt+gå in när dom ville.Men det blir ju lite väl länge att hålla inne dom så länge denna gången.

Pratade med min veterinär idag.Hon sa att låt dom vara i fred hela vägen,ev.täck över burarna.Dom klarar 9 timmar utan problem.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 119
Senast: ameo
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
835
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
3 505
Senast: kma
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 852
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka