Flytta högdräktig?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Corax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 037

Corax

Trådstartare
Jag vet ju att det inte är bra att byta miljö kort innan fölning (4 veckor)men som det nu ser ut så har jag inget val. Eller... det blir väl ca fem veckor innan beräknad fölning.
Men frågan är; Hon är född på det stället hon ev. ska till och har även gått där som unghäst (hon är fyra nu). Innebär det att hon har kvar ett grundskydd mot bakteriefloran där?
Hur stora är riskerna att flytta ett sto så nära inpå fölning?

Sv: Flytta högdräktig?

Inget skydd, men man får ju flytta dem så sent som en månad innan flytt och stallet är ju rätt isolerat om det är var jag tror, så det är nog ingen större fara.

Ja du tror rätt och ja, det ligger ju rätt "skyddat" (OM det nu blir så att vi kan flytta dit). Men jag är absolut inte trygg med att behöva flytta henne...

Varför kan hon inte stå kvar? Det låter som du inte hade planerat att flytta henne nu?

Lånar tråden lite, hoppas det går bra! :)

Om stoet fölar på stället där den står nu, hur lång tid ska man vänta efter dess, tills man flyttar stoet och fölet?

Tänker både på sjukdomar, bakteriefloran mm... samt hur gammal den ska vara för att få transporteras?

Har inte reglerna ändrats så får dräktiga ston inte transporteras inom 3 veckor för beräknad fölning (6 veckor om transporten beräknas ta mer än 24 timmar) samt varken föl eller sto får resa förrän tidigast en vecka efter fölning.

Men det där brukar folk inte ha så stor koll på....

Gira :banana:

Man brukar väl säja att stoet bör vara på plats där hon ska föla minst den sista månaden före fölningen, så ska du flytta henne så gör det NU!
Sen är det bra om du kan hålla henne lite isolerad från övriga hästar i nya stallet ett tag, för att hon ska slippa få deras smittor...

Jag svarar alla i samma...

Jo jag vet att jag måste flytta henne NU (eller i alla fall ASAP!)och jodå, jag har lite småpanik. Detta var inte planerat (TACK för att det finns knepiga hästmänniskor... :crazy: )men nu blev det som det blev. *sucka*

Om jag kan flytta henne dit jag tänkt så kommer hon att gå själv både före och efter fölning. Det är inte ultimat men det känns som om allt blir lite hipp som happ när man måste hitta plats på knappt en vecka.
Hon är abortvirusvaccinerad och influensan+stelkrampen får hon i månadsskiftet...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 671
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 366
Senast: Johanna1988
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 402
Senast: Miingla
·
Hästvård Min valack blev kasterad som 6 åring och jag vet att han hade en kort karriär som avelshingst innan dess, han fyller 9 i år så han har...
Svar
11
· Visningar
2 318
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka