Flytta häst!

K

Kaawaaii

Hejsan! Jag har en d-ponny, arab, som är 21 år och hur fräsch och pigg som helst. Han är inte så stressad eller vad man ska säga för att vara arab, inte "hispig". Han står nu i ett stall med 7 boxar, varav 1 är ledig. Min häst trivs inte säskilt bra då de andra hästarna är elaka mot honom, vi har väntat ett tag och skulle se om de blir bättre. Men de andra hästarna är inte mycket snällare! Förrutom det med de andra hästarna så har stallet konstiga rutiner. Boxarna har inget galler imellan så de kan i stort sett äta från varandras krubbor. Detta tycker jag är mycket konstigt och vill därför flytta min häst. Han stod i ett annat stall innan sommaren, men de brann upp :S så jag va då tvungen att flytta honom, men tycker ni det är fel att jag flyttar honom igen??? Och sen ska jag själv flytta om ca 1 år så då måste han flytta ännu en gång! Hittils har det ju gått bra med själva "flytten" förrutom att han är lite svårlastad, men när han väl är i stallet mår han jättebra, förrutom i hagen med de andra hästarna som inte är så snälla mot honom (han får ingen lunchhö eftersom de andra hästarna jagar bort honom, så vi måste ta in honom vid lunchtid och ge honom innomhus). Vad tycker ni är bäst? Huvudsaken är väl egentligen att han har samma ägare när han flyttar, alltså att han har någon "som han känner" när han flyttar.
Vill gärna ha snabbt svar.

Sv: Flytta häst!

Så du tycker inte jag är "strulig" som flyttar runt honom! Jag menar, han har samma foderstat! Han får gå ute lika mycket som nu! Jag, de kommer bli exakt likadant fast på ett annat ställe!!! Där han förhoppningsvis kommer trivas bättre!

Jag tycker att man ska stå i ett stall där både häst och ägare trivs så bra de kan.

Du ska absolut flytta om det inte känns rätt. Ingen idé att vara kvar om ni inte trivs. Det ska vara roligt att ha häst!

Tycker du ska flytta. Min gubbe, också arab, har flyttat 3 ggr det senaste året, först till mig när han såldes sen har jag flyttat honom 2ggr. Men nu står han på ett stall där både han och jag stormtrivs så där blir vi kvar.

Min tog också alla flytt med ro.

Klart du ska flytta honom om han inte trivs, det låter inte alls bra som det är nu. Förhoppningsvis blir nästa stall fullträff.

men de är de att jag måste flytta på honom ännu en gång om ca 9 månader! men de kanske inte gör något? :D

Tycker också du ska flytta honom. Jag hade verkliga betänkligheter när det gällde min gamle man förrförra gången jag flyttade honom. Han var trettio då och jag trodde aldrig att han skulle klara det. Dock såg jag att han inte trivdes. I det stallet var enda gångerna han inte åt upp sin mat.

Vi tog gud i hågen och flyttade och allt blev jättebra för honom. Sedan har han flyttat en gång till och han trivs toppen här också. Huvudsaken är som du själv skriver att du är med och att maten är vad han gillar och behöver. Han är också värd bra kompisar.

Jag flyttade själv för ca 2 månaders "bara" för att det inte fungerade mellan den förre stallägaren och mig.
Hästen trivdes däremot jätte bra, så det tog emot.
Men nu är allting toppen.. :)

Jag skulle defentivt flytta!

Jag tror inte det gör så mycket om du flyttar honom nu.. Eller igen om några månader..
Det är ju samma ägare som kommer o sköter om honom. Värre vore om det va nya människor o nya stall så ofta..
Jag har flyttat runt min häst en del. Och det är rätt långa resor på det oxå.. Och hon har inte tagit skada på något sätt. Hon ser lika nöjd ut vare sej jag sätter in henne i sin gammla vanliga box eller en helt ny box 80 mil bort.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 335
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar