flytta föl

M

Mirable2000-05-17

Jag ska flytta mina två hästar till ett nytt stall, det är ett sto med föl. Stoet är väldigt svårlastat och jag vill undvika att lasta henne. Nu till min fråga: Kan jag gå med sto och 7 månaders föl till det nya stallet? Det ligger lite drygt en mil ifrån det nuvarande, orkar fölis detta? I det fria färdas de väl långa sträckor när de är så små det blir ju ingen belastning mer än henne själv. Tacksam för svar

Sv: flytta föl

Hej, lasta fölet först, om det är svårt att leda den så kan du trä en stor grimma på så sätt att du trär "nosremmen" över halsen så kommer "käk o nackremmen" runt magen och ryggen på fölet, det blir som ett handtag, en liten väska kan man säga! = inget drag i huvud o nacke! Bara att lyfta in om man måste! Mamman kommmer garanterat att följa med in... se till att du har ett par personer med som kan hjälpa dig, en till som tar mamman och någon som stänger..
gärna så rymlig transport som möjligt, och ingen mellanvägg. Någon bör troligen stå och hålla fölet under resans gång.. och kör för guds skull väldans mjukt och försiktigt.. Lycka till!

Hej, lasta fölet först, om det är svårt att leda den så kan du trä en stor grimma på så sätt att du trär "nosremmen" över halsen så kommer "käk o nackremmen" runt magen och ryggen på fölet, det blir som ett handtag, en liten väska kan man säga! = inget drag i huvud o nacke! Bara att lyfta in om man måste! Mamman kommmer garanterat att följa med in... se till att du har ett par personer med som kan hjälpa dig, en till som tar mamman och någon som stänger..
gärna så rymlig transport som möjligt, och ingen mellanvägg. Någon bör troligen stå och hålla fölet under resans gång.. och kör för guds skull väldans mjukt och försiktigt.. Lycka till!

Då får man nog hitta en väldigt stor grimma om den ska passa en 7 månaders fölunge....:D

Annars om inte fölet är väldigt nervig kan det gå bra att putta in det först. men viktigt att man är många. En i grimmskaftet och en håller i svansen och drar/puttar bakifrån, gärna en till bakom som puttar från andra sidan. Sen viktigt att någon följer med med stoet fort (så inte fölet blir orolig och vill ut) och att ytterligare två (helst) stänger luckan.

Mathink och tålamod och lugn och tid

Kanske backa upp släpet mot stalldörr så det blir väl "infångat"

Skulle INTE gå så långt med föl.

Lycka till!

. Någon bör troligen stå och hålla fölet under resans gång.. och kör för guds skull väldans mjukt och försiktigt.. Lycka till!

Hmm...Stå och hålla fölet? Inte ens tillåtet i vanlig transport att vistas i under färd. Skulle fölet bli osäkert är det en otrolig skaderisk för den som är i transporten, bättre att den får stå löst och hålla sin balans själv. Är osäker på det där med fastbunden också, har för mig det är förbjudet att binda fast en fölunge innan en viss ålder.
Dock tycker jag att det inte ska vara någon mellanvägg precis som du, bättre den bara kan stå nära nära sin mamma som gör den trygg. Argumentet att stoet kan trampa på sin fölunge - så fan heller att den skulle trampa på sitt föl. Den som sett en fölunge ligga utsträckt mitt i boxen och mamman försiktigt gå för att inte gå på den vet vad jag pratar om.

Var ett par stycken som hjälps åt, det är tungt att hålla kvar en fölunge som vill ut till mamma, och ta det lugnt med stoet. Har ni inte tid att öva lite innan? Om ni inte har bråttom så kan ni ju öva förstiktigt innan och får ni på dom så kör :)

Måste gå men hoppas du förstått hur jag menar=)

Får och får:angel:...och vem har sagt att fölet riskerar att bli trampat??

Jag åkte för en vecka sen upp till klinik med 7-månaders föl och stoet. jag var jättenervös dels för att stoet är svårlastat, men det gick hur bra som helst!!

Vi var tre stycken. Jag gick först in med fölet, stod i transporten och höll i honom (supercool) sen hade jag ett långt grimskaft till stoet som jag höll i och de andra två knäppte sina händer bakom stoets rumpa så föste de in henna liksom. Gick över förväntan!!!

Sen stannade vi några gånger och tittade till dem i transporten, hade stoet fastbunden och fölet löst. Utan mellanvägg då! Fölet stod bredbent men diade till och med under resan!!

När vi skulle åka hem gjorde vi likadant fast då var vi bara två och det gick det med!!!

Jag tror nästan jag var den som var mest nervös!!;)

ok det blir till att försöka lasta då. Fölet är en väldigt orädd och trygg individ så det borde gå bra att ta in henne först i transporten

Jag ska flytta mina två hästar till ett nytt stall, det är ett sto med föl. Stoet är väldigt svårlastat och jag vill undvika att lasta henne. Nu till min fråga: Kan jag gå med sto och 7 månaders föl till det nya stallet? Det ligger lite drygt en mil ifrån det nuvarande, orkar fölis detta? I det fria färdas de väl långa sträckor när de är så små det blir ju ingen belastning mer än henne själv. Tacksam för svar
Låter inte som en bra idé. Lasta fölet först så brukar stoet snällt följa med. Annars så får du gå med stoet och köra fölis. Jag skulle absolut INTE gå så långt med fölisen.

Får och får:angel:...och vem har sagt att fölet riskerar att bli trampat??

Finns ju säkert anledning till tt vissa regler/rekommendationer finns till också.....

Ingen har sagt det här, men så många som tror de å då svarade jag på de innan :D ;)

Däremot bör man låta bli transportskydd på stoet. Då känner dom bättre var fölet är. (för att slippa trampa på dom alltså)

Jag har kört mina mkt och det går fin fint!
en mil är ju inte långt att köra heller.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 130
Senast: Elo
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 849
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 837
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar