Flytta bakdelen?!

S

sensual

Hej. Nu har jag en travare som verkligen inte lyssnar på min skänkel när jag vill att hon ska flytta bakdelen. Vill träna mycket med volt men då blir hon stel som en pinne och vägrar "böja" sig. Några tips? :confused:
 
Sv: Flytta bakdelen?!

Rid runt saker, hinderstöd, tunnor, träd, allt du kan komma på där den måste flytta på sig för att inte gå in i det...de är ju i alla fall lite rädda om sig. Rid i 8or runt olika saker, då "tvingas" de flytta och böja sig. Lycka till!!
 
Sv: Flytta bakdelen?!

Är du säker på att hästen förstår vad du vill med dina hjälper?

Börja från marken annars genom att använda handen i skänkeläget.Tryck med handen och så fort hästen flyttar sig åt sidan slutar du tycka och berömmer.upprepa tills det funkar med ett lätt tryck.Gör sedan samma sak när du rider.
Lycka till :)
 
Sv: Flytta bakdelen?!

ja från marken kan man göra mycket, be gärna en kompis att hjälpa dig när du sitter på hästen så kan du ge skänkeln samtidigt som hon flyttar bakdelen med handen. ta sedan bort kompisen och prova själv, se till att träna lika mycket på båda sidor och låt hästen tänka över den nya kunskapen lite innan du fortsätter med det i trav och galopp.
 
Sv: Flytta bakdelen?!

Har din travare gått mycke på trav? Har själv en nordsvensk travare och hon hade problem med högersidan fick inte till det riktigt i volter bakdelsvändningar mm tog hjälp av en chiropraktor(tror det stavas så) hon fann att ett par nackotor låg lite fel inte mycke men tillräckligt för att ge hästen obehag, två behandlingar och massage sen gick det som på räls med volter framdelsvändningar galoppfattningar mm.Ett tips bara
 
Sv: Flytta bakdelen?!

Fast du får ju inte hästen mer mjuk i sidorna genom att flytta bakdelen, eller missförstod jag dig nu?


Att öva sin häst på att gå med bakdelen innanför spåret på tex en volt gör den jättemjuk att rida, tex galoppera fyra steg så och flytta tillbaka. prova om du inte har gjort det! det är jätteeffektivt på dressyrhästar ;)
 
Sv: Flytta bakdelen?!

Ja om den går med bakdelen innanför och är formad i sidan, ja. Men då är flyttningen av bakdelen för att ryttaren ska ha koll på sin yttersida. Man kan rida bakdelen innanför med spikrak häst också och det hjälper inte eftergiften i innersidan.
 

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
777
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 588
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp