Flytt efter dräktighet?

V

veronican

Ni med avelserfarenhet, jag undrar lite hur pass känsliga ston är överlag för flytt och stallbyte några månader efter semination? Eller innan, under dräktighet och efter fött föl övht?

Ponera att stoet insemineras ca maj månad och behöver flyttas och byta stall aug/sept ungefär? När är de som mest känsliga, störst risk för att kasta? Ev andra bekymmer man ska tänka på?
Bör kanske tillägga att hästen ifråga varit med om fler flyttar och stallbyten förr utan några bekymmer, är inget hon brukar stressa upp sig nämnvärt över.

Jag står i funderingstagen, men vill överväga alla för och nackdelar först. Sedan vet man aldrig om planen håller, men vill göra kolla upp alla möjligheter/risker först. Tanken är att stoet skulle betäckas nästa sommar isf och flytta med mig upp till Uppsala -OM jag kommer in på utbildningen och om lämplig lösdrift med fler dräktiga ston går att finna. Mycket att planera... :crazy: men vore kul!

Tacksam för tips och råd! :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Flytt efter dräktighet?

Överlag så bör man ju inte flytta dräktiga ston men de stora travstuterierna flyger ju ston kors o tvärs o transporterar dem fram o åter.
Jag skickade min märr med transportör 50 mil när hon var i nionde månaden o allt gick bra. Dock var det ett nödfall.
Men behöver du flytta henne så borde det inte vara ett problem.
Pm.ar dig om ett kanske lämpligt stall med seminvet som ansvarig
 
Sv: Flytt efter dräktighet?

Det beror på stoet själv tycker jag. Är det ett sto som är nervös och som slutar äta när hon inte är hemma, så borde hon nog inte flyttas. Men de flesta ston går det ingen större nöda på av en flytt.

Jag har flyttat mina ston ganska så många gånger mellan olika beten och stallar utan att det har varit några problem.
 
Sv: Flytt efter dräktighet?

Jag hakar pa har!:)

Ar det mellan nagra veckor som ar kansligast att flytta draktigt sto?
 
Sv: Flytt efter dräktighet?

Jag funderar på det ;) Men det gäller som sagt att alla omständigheter ska klaffa. Eftersom jag aldrig kommer kunna sälja mitt hjärta, och jag länge varit sugen på att betäcka, och dessutom vet att det är grymt svårt att hinna ha en häst i full kondition samtidigt med heltidsstudier och jag vill utbilda mig -tänkte jag att det vore guld att slå två (öh eller tre?) flugor i en smäll, låta henne vara mamma samtidigt som jag pluggar! :D Vore väl smart? ;) Så slipper hon vila utan att ha nåt att göra, det avskyr hon, jag slipper missköta studier för att lägga 3 tim varje dag i stallet, hon får ha föl igen, något jag vet hon skulle älska och jag får en avkomma från mitt favoritsto att satsa på i framtiden!

Bara man kan hitta en vettig och inte så dyr lösdrift till henne, där hon kan föla och fölet sen kan gå kvar (där plats finns för både stoföl och hingstföl), och där daglig skötsel ingår, så att jag inte måste vara där varje dag.


Hingst är inte bestämt men jag har spanat runt i flera år. Dressyrhingst vill jag ha, som kan hoppa hyfsat också. Kort rygg, långa ben, gärna lite högre halsansättning, viktigt med bra psyke.
Är sugen på både Donnerhallblodet och det gamla Bernsteinblodet, men jag är ingen expert övht, så det är svårt. Dock hittat en mkt intressant hingst, blodmässigt iaf, som har både Bernstein och Donnerhallblod.... Dionysos.
Bra sugen är jag! fast det är absolut inget bestämt, så säg inget till nån ;)

Har du nåt föl på g till nästa sommar då?
 
Sv: Flytt efter dräktighet?

Tack för ditt svar, förstår nog hur du menar, alla hästar är ju olika individer.
Normalt brukar inte mitt sto matvägra vid flytt eller stressa upp sig, men det kan man ju aldrig garantera... Alltid värre att flytta långt bort utan någon annan häst som flyttar med, men vi har gjort det förr.

Måste ta ett bakt prov på henne snart, så man alls vet om det kommer gå att betäcka. Det var 10 år sedan hon hade föl sist. Vet du om alla veterinärer kan göra sådant eller om man måste åka till seminveterinär?
 
Sv: Flytt efter dräktighet?

Låter bra. Hoppas du hittar ett bra ställe också som uppfyller dina krav. Vi har inget föl på G till nästa år, i alla fall inte på någon av mina. Anledning hittar du i tråden dräcktighet. Tror den hette så.
 
Sv: Flytt efter dräktighet?

Men du har inte avlat på några dressyrhingstar va? eller har jag bara fått för mig du är mer för hopp? :p
Har du varit på många hingstvisningar? Det är jag sugen på att gå på, men jag skulle vilja titta på De Noir, men tror inte han står i Sverige, tror han står i Danmark eller nåt....

Okej, då får jag kolla in din tråd. Vad synd. Kanske till nästa år?
 
Sv: Flytt efter dräktighet?

Blir inget nästa år heller. Jo jag har använt dressyr hingst. Busan är efter Maistic. Sedan har jag använt Uttini, Partisan,Briar,Stanford och Elcatero.
 

Liknande trådar

Avel Vi ska lämna iväg vårt sto för betäckning nu i slutet på maj. Om det nu blir så att hon blir dräktig hurpass försiktig bör man vara...
Svar
4
· Visningar
1 087
Senast: Masse
·
Avel Efter betäckning och konstaterad dräktighet - hur känsligt är då fostret? Finns det risker med att rida? Hur är det med en...
Svar
2
· Visningar
1 257
Senast: Görel
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 688
Senast: Cornelia
·
Hästvård För några veckor sedan kom det en ny valack till stallet, så nu är det tre valackar och mitt sto-alla i samma stora hage. Den nya har...
Svar
17
· Visningar
3 607
Senast: Pinto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp