Flytning - normalt?

Lejonelle

Trådstartare
Mitt sto seminerades för nio dagar sedan och jag har hoppats och trott att hon skulle ta sig, men nu är jag orolig att något gått snett. De två senaste dagarna har hon varit lite kladdig runt slidmynningen. Allt verkar bra med henne annars. Är denna flytning ett tecken på att det gått tokigt, eller kan det bli så ändå? Inga tecken på brunst i övrigt.

mvh
Lejonelle

Sv: Flytning - normalt?

Var så på ett sto i stallet när hon kom hem från betäckning förra året, troligen hade hon fått en liten infektion eller nåt enligt vet.
Vi tvättade i en vecka med vatten utspädd med något som jag glömt vad det hette.
Det försvann efter några dagar..
Och nu är hon höggdräktig.

Ring din seminstation, är det så att hon fått en infektion så kanske det är bäst att sätta in hippotrim direkt.

OK - tack för rådet. Vad är hippotrim, är det receptbelagt?
mvh
Lejonelle

Vad skönt att höra att det inte BEHÖVER vara något fel. Håll tummarna för oss.
Lejonelle

hej!

Detsamma hände mitt sto, o eftersom hon är behandlad flertal grr mot just livmodersinflammation var jag mkt orolig, och jag åkte till min sem. station efter att ha pratat med de, men det visade sig vara lite rester, o än så länge är hon frisk, o på onsdag får vi se om hon är dräktig!! *NERVÖS* ps hippotrim är antibiotika mot ev inflammation, detta brukar sem. stationen ha! dock va mitt sto resitent mot detta.. men hon fick nått annat.. så hoppas nu att hon är dräktig lycka till du med me ditt sto! //emilie

Jag tycker du ska kolla upp henne bums.
Det kan vara nåt helt ofarligt, det kan vara en reaktion på fryst sperma (om det var det?), eller i värsta fall CEM.

Det var inte fryst sperma utan vanlig färsk. CEM verkar otroligt, hon seminerades på en seriös station under sedvanlig vetkoll, som snacket går i hästbranschen borde det ha kommit fram om något hade varit på tok beträffande smitta. Nej min misstanke var väl i så fall att ägget ej befruktats eller att hon kastat och jag undrade om en liten flytning kunde tolkas som ett tecken på det eller om det är vanligt att det förekommer utan att något är fel.
mvh
Lejonelle

Uppdatering: UL-undersökningen visade att det inte finns några tecken på inflammation, allt är fint i livmodern, troligen var det en lokal yttre reaktion. För tidigt att se om hon är dräktig men om några dagar så...
mvh
Lejonelle

Vad bra!
Kom på att ett av mina ston fick också nån flytning 9 dagar efter seminering en gång. När vi kollade upp henne så såg vi fosterblåsan.
Då var det dock fryssperma vi använt, och vi visste genom det att fosterblåsan inte var mer än 9 dygn.
Det brukar (alltid) gå att se fosterblåsa på 14 dagar. Vi får hoppas din är dräktig ändå.

Liknande trådar

Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 418
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
1 119
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 786
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 370
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka