Flytande mineraler?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Jaba
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 235
Sv: Flytande mineraler?

jo men något med en "godare" smak tänkte jag på. Shyfeeds B vitamin går ju bra.

hmm... ok min pålle har aldrig petat i maten med chevinal, inte ens när hon var galopphäst å då åt hon inte ens hö å helst inte havre så... :)
har du testat?

chevinal, shyfeeder.
Chevinal sägs väl inte vara så innehållsrik som man tror

chevinal, shyfeeder.
Chevinal sägs väl inte vara så innehållsrik som man tror

var har du hört det?

jag pratade just om mineraler å "sånt" med min foderlev. här om dan.. å de tipsade om chevinal, å de säljer egentligen andra märken som de "borde" vilja få på mig först....

Chevinal innehåller ju inte fosfor eller kalcium....så det måste man ju ofta tillsätta.

det är just kalcium och fosfor jag vill åt och chenival innehåller som sakt inte det.
Så tyvärr.

Nått annat förslag?

chevinal innehåller ju "allt"...

Chevinal Plus innehåller ungefär allt, ja, utom de allra viktigaste mineralerna kalcium och fosfor. :idea:

Dessa två mineraler måste man alltså tillsätta på annat sätt, t.ex. genom ett annat mineralfoder. De flesta färdiga mineralfoder innehåller även de spårämnen m.m. som ingår i Chevinal Plus, så då är det oftast överflödigt att ge CP ändå till en normalpresterande ridhäst...

Chevinal Plus passar generellt sett bara att ge om man har en hårt presterande tävlingshäst (typ travare eller galoppör), eller har sådan tur att Ca och P finns i tillräcklig mängd i grovfodret så att man bara behöver tillsätta vissa spårämnen.

Så det är lite vanskligt att rekommendera CP som enda mineralfoder åt vanliga hästar!:crazy:

Senast ändrad:

1,5 gram Ca/liter? 0,15 g P/liter? :eek:

Vill man använda detta som enda mineralfoder gäller det att ha stor plånbok och stora krubbor i stallet...

Ah, kollade inte halterna utan bara ifall det innehöll mineraler. :P

Men, om problemet är att hästen inte äter grusmineraler så finns ju alternativet med pelleterade.

Förmodligen...

Men tydligen marknadsförs/används de ju som kompletta mineralfoder, och det kan ju blir hur tokigt som helst.

Nja snarare är problemet att hästen inte ärter något annat än Grovfoder, havre och små mängder betfor(när hon känner för det).

Du kan inte blanda ner mineralerna i kraftfodret precis innan du fodrar då så att fodret inte hinner ta så mycket smak? När jag ger mineralpellets till min får han det torrt ovanpå det andra. Blötlägger jag pelletsen också så äter han inte öht.

Har nu testat biomineral och än så länge äter hon det.:angel:
Får se hur länge de varar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
692
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
536
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
434
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej alla kloka! Ger hästarna kraft extra mineraler. Behövs saltsten då? Hur resonerar ni?
Svar
12
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka