Flyghavre?

Sv: Flyghavre?

Aha, inte ätbart överhuvud taget då?

Ätbart är det nog, men flyghavren har just ingen kärna (väldigt liten) så näringsmässigt ger det nog inte så mycket. Det skulle nog inte vara så populärt om det kom ut några hela kärnor som lyckas gro i hagen och sedan sprida sig till åkrar.

Den är knepig på det viset att en kärna kan ligga i backen i upp till 15 år utan att gro och sedan har man helt plötsligt flyghavre i åkern igen, fast man kanske plockat totalrent i 10 år.

Kommer man ner i södra europa växer det väldigt mycket flyghavre i diken och vägkanter, jag tror att där sprutar man nog åkrarna mot flyghavre.

Sv: Flyghavre?

Aha, inte ätbart överhuvud taget då?
Ska man odla ogräs som både är lagligt, nyttigt och gott så finns maskrosor, nässlor och kärs att välja på.

Flyghavre är ett så besvärligt ogräs att man försöker lagstifta bort det! Har man flyghavre på sin mark och inte bekämpar den enligt lagen så kan länsstyrelsen gå in på din mark mot din vilja och genomföra bekämpningen för att sedan skicka räkningen!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 027
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka