Flygande Pass

Karin87

Trådstartare
Hej!
Tänkte bara höra hur ni gör, som rider pass då och då, när ni lägger den??
Lägger ni från tölt eller galopp??
Och hur gör ni sen?? Tänkte på att det borde ju finnas en hel del olika sätt och knep.. :)
//Karin

Sv: Flygande Pass

Nasi skrev:
Man lägger altid passen från gallop :rofl:

Det behöver man inte alls alltid göra! Du kan lägga den från tölt åxå!
Alla har vell sina egna knep ;)
Inte för jag kan lägga pass än, men hon som hjälper mig med min häst har lagt min häst i pass ett antal gånger.

När man lär in passen kan man göra det från tölten, men då är det väldigt viktigt att tölten verkligen finns där och att den är lätt att reparera.
Jag kan lägga min pålla i pass från vilken gångart som helst, t.o.m halt hehe!
Beror nog mycket på vad man har för häst:)

Tack för svaren! Hoppas på fler ;)
Men HUR gör ni när ni lägger den då?? :P
Mycket frågvis idag!! :D

jag lägger alltid pass från galopp o då "bromsar" jag om jag har höger galopp så "bromsar" jag höger sida så hon måste flytta fram vänster sida o då går hon i pass. sen kortar jag upp henne så hon inte blir lång. :bump:
men det är olika från häst till häst. fråga nån tränare eller ridlärare så kan han/hon säga va du ska göra lycka till!

//loddie :banana:

Jag tycker inte att man ska lägga hästen i pass från tölten (men det är vad jag tycker) Om man lägger sin häst ifrån tölten så är det lätt att tölttakten förstörs långsiktigt. Därför lägger jag alltid ifrån galoppen så hästen kan skilja ut gångarterna bättre.

Om du är ute efter att lära din häst passa så tycker jag att det fungerar bäst genom att driva på den från tölten. Då vet din häst vad det är du vill.
Att börja från galoppen kan ofta sluta fel; ryttaren drar, sliter och driver på i galoppen för att hästen skall lägga sig i pass.
Hur mycket pass har din häst?
Har den passat mycket innan?
Det kan hända att ett flertal frågor måste ställas innan du kan börja träna din hästs pass. Hästen kräver även rätt muskulatur och bärighet för att orka ligga kvar i passen.
Lycka till!

Jo visst är det lätt att tölten kan förstöras, men jag anser att passen inte skall börja tränas förrän de andra fyra gångarterna fungerar helt och hållet.
Galoppen kan också förstöras om inte den är "färdig".
Jag "förstör" hellre hästens tölt än sliter sönder munnen på den :smirk:

Jag tycker inte att man skall sätta sig ner och läsa ur en bok hur hästen skall läggas i pass, utan alla hästar är individer och tränas olika. Detta gäller förstås alla dess gångarter.
En snygg läggning tycker jag är när ryttaren bromsar upp hästen med "överskänklarna"(kan man säga så), alltså knäna, låren och sätet. Så lite tyglar som möjligt.

oftast lägger man i från galopp eller, som jag ibland från stillastående =) men det är lättast och bäst från galopp...
att man gör det från tölt har jag aldrig hört talas om, borde vara jättesvårt och jättedumt tycker jag....

Juvelflickan skrev:
Jo visst är det lätt att tölten kan förstöras, men jag anser att passen inte skall börja tränas förrän de andra fyra gångarterna fungerar helt och hållet.
Galoppen kan också förstöras om inte den är "färdig".
Jag "förstör" hellre hästens tölt än sliter sönder munnen på den :smirk:

Jag tycker inte att man skall sätta sig ner och läsa ur en bok hur hästen skall läggas i pass, utan alla hästar är individer och tränas olika. Detta gäller förstås alla dess gångarter.
En snygg läggning tycker jag är när ryttaren bromsar upp hästen med "överskänklarna"(kan man säga så), alltså knäna, låren och sätet. Så lite tyglar som möjligt.

Det jag skrev var vad JAG tyckte och jag har inte läst det ur någon bok. Håller med om att man absolut inte ska börja träna passa förrens man har alla andra gångarterna på plats. Men det är som du säger att det kanske fungerar bäst att lägga vissa hästar från tölt men jag tror att dom flesta lägger från galopp , men det är ju ingenting som säger att man inte ska lägga från tölt. Om det fungerar bra en ens egna häst är det klart man fortsätter att rida på så. Men eftersom min häst är lätt i munnen och går så lätt att lägga från galopp så skrev jag att jag tycker att det blir bäst att lägga från galoppen.

Komma skrev:
oftast lägger man i från galopp eller, som jag ibland från stillastående =) men det är lättast och bäst från galopp...
att man gör det från tölt har jag aldrig hört talas om, borde vara jättesvårt och jättedumt tycker jag....

Passläggning från stillastående , det verkar häftigt :)!

Nej, jag menade heller inte att du skrivit av från någon bok...

min tränare (känd person inom islandshästsporten) säger att man INTE ska lägga pass från tölt! det är lätt att takten i tölten försämras o hästen blir mycket passaktig och kan då ha svårt med att öka o korta tölten! :devil:

//loddie

Jag lägger aldrig hästar i pass från tölten som har fem rena och väl åtskillda gångarter, endast då jag skall lära in passen.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
705
Senast: Squie
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
433
Senast: Pegasus63
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar