Flygande pass

M

Madeleine Nilsson

Min häst är 5-gångare, men jag tror aldrig att någon har passtränat henne. Däremot är hon VÄLDIGT passtaktig, men vi har nu börjat få fram tölten något sånär. Och den är bra, ibland riktigt, riktigt fin!
Om jag nu väntade tills hon gick rent och avslappnat (och bär sig själv) i alla gångarter och sen började träna flygande pass (med hjälp av tränare naturligtvis!) vore det en bra idé eller vore risken stor att hon faller tillbaka till grisepassen igen och tappar tölten? Vet att det är svårt att svara på utan att ha sett hästen, men kanske nån som har nån idé?
OBS: Detta är alltså inte aktuellt, jag nöjer mig med att rida henne som fyrgångare, men någon gång i en avlägsen framtid vore det ju kul att kunna rida henne i fl. pass...
Men som sagt inte aktuellt, bara en liten fundering!
Nån som vet???

Sv: Flygande pass

Det kanske blir så en period att hon bli "passigare" i de andra gångarterna men sen tror jag att det rättar till sig.
Min instruktör sa att de faktiskt kunde få renare tölt om man tar fram passen. Liksom "aha! det HÄR är pass och det DÄR är tölt". De får lättare att skilja gångarterna åt helt enkelt.
Men jag tror samtidigt att det är väldigt individuellt (som alltid). Fråga en tränare när det blir aktuellt, det är mitt råd! :)

Tack, roligt att höra någon annans åsikt och visst, självklart ska jag fråga någon tränare när det blir aktuellt, om det nånsin blir det, det får vi se sen!

Hoppas det! :) Det är så kul med pass, jag håller på och passtränar min valack just nu :) Han är "gammal", 13 år faktiskt, men har ridits som fyrgångare hela livet. Så hans gångarter sitter ganska bra på plats. Än har jag inte märkt att han börjar tappa någon av de andra gångarterna i alla fall!

Jag rider en femgångare som är 6 år som vi har tagit fram passen på nu och det fungerar väldigt bra. Både tölten och traven blir bättre, men speciellt om man lägger pass på ridturen och det är efter det som han släpper så att man märker stor skillnad. Lägger man inte pass så känner ja ingen skillnad men en stor skillnad de gångerna jag lägger pass! Så det kan nog vara bra för många hästar men vissa kan säkert blanda ihop alltihopa!
Lycka till

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 881
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 587
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar