Flygande pass

Har du ridit i flygande pass?

• Antal omröstningsdeltagare
    76
Sv: Flygande pass

Mitt sto är femgångare och har jätte bra pass så vi lägger oss i den ofta:d

Jag har ridit riktigt häftig pass på min pålle :love: Det är något av det häftigaste som finns och aaaaldrig någonsin kommer jag köpa en fyrgångare :D Hooked for life ;)

Jag har (: eller kan man säga iallafall.

Jag var ute o red med mina kompisar, en av dem hade en travare, hon tycker det är så kul o springa iväg i full trav så hon gjorde det.
Agga min sprang efter, jag tänkte att jag skulle ha en ökad tölt, men nej hon la en ren tvåtaktig pass! Hon bröt av i galopp sedan, men pass var det! Synd nog så är det väldigt få som inte tror att hon gjorde det eftersom jag själv inte är van vid pass precis, men jag är ju inte helt dum :cool:
Då samma dag hade jag lite problem med att få en taktsäker trav, efter att hon la pass så blev traven mycket bättre!
Det sägs ju att passen kan förbättra gångarter ibland om man lägger, nu vet jag! :)

*KL*

Själv tränar jag inte pass för hästens skull, hon kan springa i pass medan hon sover. Pass är fö hennes favoritgångart, och hon blir så himla glad när hon får springa ett par sträckor av den.
Om vi rider pass så är det faktiskt mer för min skull, att träna in var passen skall läggas osv. Trots det är pållan en snäll och väluppfostrad häst som väljer den gångart som människan bestämmer, så dessa vilda turer i pass när pållan ville det är numera ett minne blott.:angel:

Jag tränade pass på min lilla älskling som passade av glädje... :love: men nu är hon inte hemma o jag kommer inte at hunna rida henne på sju veckor så ...:( Men jag ska på femgångsläger till hösten för Magnús så då blir det pass... hoppas jag:crazy:

Sååå härligt!! Men nu har jag bara en unghäst och en ryggmuskellös :p så det bler ingen pass på ett tag.... Men till lag-SM nästa år så då :devil::devil:

vet att de här inte har med passatt göra men tänkte bara fråga,
är islandshäst ponny eller stor häst

Stephi skrev:
vet att de här inte har med passatt göra men tänkte bara fråga,
är islandshäst ponny eller stor häst

Stor häst :) Skulle aldrig kunna kalla dem för ponnyer. :p

yew98fq skrev:
Snarare häst i ponnystorlek. ;)

Det är det enda den har gemensamt med ponny också, därför vill jag inte blanda den något med en ponny häst överhuvudtaget.

Håller på att träna pållen i pass nu... har lyckats få ngra bra läggningar.... har tävlat femgång ngra gånger, eftersom han alltid tar pass i stället för ökad tölt så är det bättre med femgången men vi måste få mer fart på passen... men vi har sommaren på oss...
/Lina

*kl*

inget flygande pass för mig, utan jag har bara åkt med i tölt och grispass :)

Vill passa på att fråga er som kan det här med pass :). jag har en 5-gångare. Han är 9 år, är tävlad en hel del innan han kom till mig i Dec förra året, med många bra resultat på just rena gångarter.
För 4 veckor sedan sträckte han sig ordentligt efter en språngmarsh i hagen, och därefefter kom inte hovslagaren som han skulle, (Han hade mycket dåliga hovar då tyvärr efter en dålig hovslagare, har bytt nu och allt är toppen) så min kille fick gå och slappa i hagen tills för ett para dagar sedan, då helt plötsligt när jag rider honom, faller han hela tiden in i pass istället för tölt...??? Varför?? Har aldrig hänt tidigare. Han har ALLTID haft mycket rena och fina gångarter. Jag rider och tränar honom med omväxlande typer av träning, han har varit i fin form tills då för 4:a veckor sedan. Jag kan tillägga också att jag har inte tränat honom i pass något alls tidigare, har inte själv kunskap för det, ska ta upp det också nu snart med hjälp av tränare, för jag kan inte vilka hjälper jag ska använda för det. (Några tips för det ?) men vet ju att han har bra kunskap i det. Kan det att han väljer passen istället för tölt plötsligt ha något med sträckningen att göra? Eller bara en otrolig massa energi som han lagrat på sig nu? Han är både nu och annars mycket pigg och glad. Hur bör jag träna för att jag ska vara den som bestämmer gångerterna? Självklart får han även sträcka ut helt fritt ibland, men jag vill ju ha kontroll.. Snälla hjälp mig!

Seimur & Ulrika

Som jag skrivit längre ner på tråden så har jag ingen direkt erfarenhet av pass, men min häst har;) Har du några tips att ge, hur tränar du? Jag ska t ahjälp av instruktör, men kan vara kul att höra i alla fall. Vad är det för hjälper du använder? Hur gör du om hästen faller mellan pass och tölt? Förstår att jag kanske inte kan klara det här på egen hand, vill ju absolut inte förstöra min häst och hans kunskaper, men lite tips kanske kan vara bra ändå. Ska på 3 dagars kurs här i Aug.
Lycka till med din träning!!

Jag har inte ridit pass någon gång, visst har väl ridit någon på ridskolan som har valt det någon gång men då har det ju varit p.g.a. min ridning inte funkat och i paddock. Så jag ser fortfarande fram emot den dagen jag kommer att testa på det för testa det ska jag även om jag inte har egen häst.

jag skulle vilja rida i pass ordentligt någon gång.. har gjort det en gång av misstag (och jag har ridit islandshäst typ 2 gånger..)
red en kompis häst.. vi galopperade och jag tyckte att det började gå för fort i galoppen så jag gjorde en förhållning och hästen slog om till pass.. det gick INTE långsammare kan jag ju säga..

sweep skrev:
red en kompis häst.. vi galopperade och jag tyckte att det började gå för fort i galoppen så jag gjorde en förhållning och hästen slog om till pass.. det gick INTE långsammare kan jag ju säga..

Nä det brukar ju inte göra det, vissa hästar använder passen just för att den går fortare än galopp. Men det är riktiga passhästar, med rejält krut i benen. På dessa hästar är det wiplash varning.;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
738
Senast: Raderad medlem 142658
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Gotlandsrusset har funnits på ön sedan järnåldern. På Lojsta hed lever fortfarande ca 50 halvvilda russ i stora flockar. Du kan boka ett...
Svar
0
· Visningar
137
Senast: Gunnar
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar