Flyga med katt - godkända burar/väskor.

Tassetass

Trådstartare
Tjo!

Ni som nyligt flugit med katt i kabinen med SAS, vad har ni haft för bur/väska? Hur stor är er katt?

Tacksam för all input!

//Jenny
 
Sv: Flyga med katt - godkända burar/väskor.

Jag har en urgammal plastbur, Kennel Cab har jag för mig att den heter. Jättestor och tar upp i stort sett en flygplansstol. I runda slängar 40x40x60cm stor, egentligen avsedd för hundar.

På min tid, när jag flög med katt för drygt tio år sedan, var det OK gratis så länge katt inkl bur vägde högst tio kg. Vägde det mer, fick man betala någon hundring i "övervikt på bagage".
Men det är som sagt ett bra tag sedan.
 
Sv: Flyga med katt - godkända burar/väskor.

Jag har en urgammal plastbur, Kennel Cab har jag för mig att den heter. Jättestor och tar upp i stort sett en flygplansstol. I runda slängar 40x40x60cm stor, egentligen avsedd för hundar.

På min tid, när jag flög med katt för drygt tio år sedan, var det OK gratis så länge katt inkl bur vägde högst tio kg. Vägde det mer, fick man betala någon hundring i "övervikt på bagage".
Men det är som sagt ett bra tag sedan.

som du skrev, det var ett tag sedan..nu är reglerna att djurburen ska rymmas under sätet och burens mått får inte överstiga 40x25x23 cm (16x10x9 tum). Vikten för djuret och buren får vara max 8 kg. Överskrids vikten får djuret fraktas i lastutrymmet.

http://www.sas.se/shared/allt-om-resan/ovrigt/resa-med-djur/djur-i-kabin/?vst=true
 
Sv: Flyga med katt - godkända burar/väskor.

Måtten har jag hittat. :) Jag vill veta vilka burar, förutom Sherpa Bag som SAS rekommenderar, folk använt som funkat att flyga med.
 
Sv: Flyga med katt - godkända burar/väskor.

Varför inte sherpa ? Jag har använt min i nu snart 10 år och flugit med katt över Atlanten . Helt suverän väska , dels att den flexar , får plats bra under sätet samtidigt som katten får komfort . Eftersom den ser ur som en vanlig duffel bag ger den mindre uppmärksamhet från andra också - katten får lugn och ro . Dessutom har den ju både sido och tak öppning vilket är väldigt smidigt i olika sammanhang även under flygresa i sig själv .
Har en mainecoon på 8 kg :)
 
Sv: Flyga med katt - godkända burar/väskor.

Jag flyger med min hund flera gånger per år. Har en väska köpt på djuraffär av märket trixie, 279 kr. Väskan ser ut som en sherpabag fast lite "enklare". Den överstiger deras tillåtna mått men får ändå plats på golvet och en bit under stolen framför. Aldrig haft några som helst problem, de är inte så noga så länge den får plats där nere.
Du behöver alltså inte köpa en sherpabag.
 
Sv: Flyga med katt - godkända burar/väskor.

Jag har inget emot Sherpa, förutom priset. :D

Malibu_Stacey: Ska kolla upp det, tack!
 
Sv: Flyga med katt - godkända burar/väskor.

Jag har en no name väska köpt i ridsportsbutiken, överstiger måtten med några cm men de var inte så noga när vi flög. Har en liten hund på 6kg, flög med SAS förra hösten, gick kanon, under flygningen hade jag hunden i knät, utan väska.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Som några kanske läst i min andra tråd blir jag med ny katt i sommar. Första tiden ska vi ju såklart bara mysa hemma och i trädgården...
2
Svar
36
· Visningar
3 462
Senast: Ponnyfoton
·
Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 609
Senast: Liten
·
Katthälsa Ska inom den närmsta framtiden åka och hälsa på familjen och måste då ta med mig katterna. De är syskon och känner varandra väl. De är...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 373
Senast: mackan
·
Övr. Hund Jag skulle behöva lite goda råd ang flyga med hund. Har en liten Malteser som är tillfälligt placerad hos mig då ägaren flyttat till...
Svar
12
· Visningar
3 357
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp