Flyga med hund!!

Lena Furberg

Trådstartare
Jag har kompisar som flugit med sina småhundar, i bur, i bagageutrymmet på flyget (inrikes). Nån här som tagit med sig STOR hund på flyg? Jag har en Beauceron som jag gärna skulle vilja ta med mig till Skellefteå ibland, vi bor i Skåne så det blir 2 flighter, korta iochförsig men hur traumatiskt är det för en hund? Nån som testat med sin stora vovve? I transportbur blir det väl.
Tåg blir så träligt långt och man får bara ha sittvagn!
 
Sv: Flyga med hund!!

Det kan vara traumatiskt för en del hundar. En kompis som tog hem en hund från Italien fick pälsproblem som veterinärer sedan har klassat som stressrelaterat.
Det tog ett år innan hunden fick tillbaka sin riktiga päls.
Det var ju dock långflygningar.

Min hund går som handbagage om jag ska flyga vare sig det är inrikes eller utrikes!
 
Sv: Flyga med hund!!

Jag tror inte att en inrikesresa på ett par timmar är så speciellt traumatiskt, däremot är jag skeptisk till folk som skickar sina hundar över Atlanten så de får sitta och kissa på sig i buren och har så begränsat utrymme så lång tid..
Vet inte om man får ta med sig hund som bagage på inrikes, dock, men det står väl på SAS hemsida..
 
Sv: Flyga med hund!!

Jag VET att det är traumatiskt för vissa hundar, speciellt vuxna som aldrig flugit förr.

Det är mörkt och högt ljud från motorerna, dessutom är hunden ensam utan sin trygga matte/husse...

Vissa hundar klarar det, andra inte...

Små hundar får gå som handbagage om dom inte väger mer än ett handbagage på SAS ( inrikes )

/C
 
Sv: Flyga med hund!!

Nu vet jag inte hur stor din hund är, men jag fick avslag på SAS för att en irländsk röd och vit setter tik var för stor för att flyga, även i bur. Reglerna säger att hunden måste kunna stå, sitta, ligga och vända sej om i buren, och det blev för stort för SAS att ta med som passagerarbaggage.
Hör du efter med en transportfirma (skicka hunden som frakt) inom flyget går det säkert bättre.
 
Sv: Flyga med hund!!

Hur stor hund du kan flyga med avgörs av hur stor bur du hittar :) Hunden måste som C skrev innan, kunna stå. Jag har dock sett schäfrar i de beiga transportburarna. Hur nu de kan stå i dem? Annars finns det kanske hemmabygda burar?

Jag har flygit ett antal gånger med hund och det har alltid gått jättebra. Dock har det varit hund som är van vid bur redan innan. Hon har alltså varit trygg i buren.

Enligt SAS så är det belysning nere i rummet de sitter i. sen hur mycket ljus det ger vet jag inte eftersom att de packar allt packning väldigt tätt!

Angående tåg ska du ju bara upp till Skelefteå så det är vl ingen match ;) Jag brukar boka en "hel 4:a". Då får hunden en bra och skön plats och vi tvåbeningar slipper trängas. Ut mot gången så brukar jag sätta en väska som ett litet staket och sen sover vi skönt. Nu när rökvagnarna är borttagna så slipper man allt spring hela nätterna också!! Nåja, folk springer fortfarande, men inte lika hysteriskt.
 
Sv: Flyga med hund!!

det är inte säkert att hundarna i burar hanteras väl heller när dom ska ombord och av från ett plan, lyftas med truckar osv...

=/
 
Sv: Flyga med hund!!

Men vad konstigt.

Sist jag flög ( med SAS / inrikes ) så flög det med två fullstora Rottweilers i bur ( dom kunde stå,snurra,ligga,sitta )
 
Sv: Flyga med hund!!

Det beror helt på hunden,hur lungn och säker den är, och om den är van vid burar oc fraktas. jag vet hundar som flygt kors och tvärs utan minsta problem. De sover gott under färden. De fallra flesta hundar som är vana vid att åka bilburar,tåg och likanande klarar säkelrigen en flygtur

Å andra sidan så känner jag till ett skräckexempel. Hunden Massakerade buren, och fick avbryta resan för att efter en massa bryåkrtatigskt och praktisk abekymmer fraktas tillbaka till ursprungslandet, hunden masskerades trots lugnande även den nya buren på tillbakavägen och kom lös i fraktutrymmet. Det kostade ägaren väldigt mkt pengar - och vad det kostade flygbolaget vill man nog inte veta.
Hunden återhämtade sig aldirg mentalt. Jag råkade slå igen metallnätdörren när jag lämmande rummet med honom på andra sidan - han sletsönder nätet och tog sig igenom till andra sidan i total panik på de få sekunder det tog mig att ta mig till och från ytterdörren.
 
Sv: Flyga med hund!!

Jag har flugit med hund.

En labrador i bur, buren var tillräckligt stor för henne att sitta, ligga, stå och vända i. Jag flög med SAS och det var inga som helst problem, jag vet dock att MA inte tar med hundar i planen p.g.a de har för lite lastutrymme.

Tror att jag betalade 250:- för hundens flygresa, hade den skickats som frakt utan en resenär hade det kostat långt mycket mer än biljetten kostade för mig t.o.r.

Hunden var glad och pigg när vi hade landat och hon blev uttagen ur buren.
 
Sv: Flyga med hund!!

På Arlanda så får man följa med hunden dit bak och se när den lastas på vagnen. Sen har jag alltid sett när vagnen åker ut och hunden lastas på i bagageutrymmet och jag har aldrig sett någon dålig hantering. Samma sak åt andra hållet. När vi landat på liten flygplats så har de lyft ut buren och jag har plockat hunden direk och de har fått köra iväg med tom bur. Jag har alltid varit jättenöjd med hanteringen. Men det skiljer kanske mellan flygplatserna.
 
Sv: Flyga med hund!!

I Sverige överlag är det BRA hantering, jag har "övervakat" pålastning på Arlanda och det har varit lika god hantering som uppe i Luleå t.ex ..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 607
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hola! Så, förra året körde jag och min fästman + doggo nr 1 från England (där vi bor) till Sverige (där alla andra bor, haha!). Det...
Svar
9
· Visningar
3 209
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Jag skulle behöva lite goda råd ang flyga med hund. Har en liten Malteser som är tillfälligt placerad hos mig då ägaren flyttat till...
Svar
12
· Visningar
3 357
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Ska inom den närmsta framtiden åka och hälsa på familjen och måste då ta med mig katterna. De är syskon och känner varandra väl. De är...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 373
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp