Flyg vs bilolycka

ufot

Trådstartare
En sak som fascinerar mig är all uppståndelse kring flygolyckor, som är betydligt ovanliga och färre än antalet bilolyckor.

Varje gång ett plan försvinner eller störtar påbörjas ett gediget räddningsarbete. Stor mediebevakning och utredningar.

När det sker en bilolycka, nja knappast samma mediala uppmärksamhet.

Lite statistik, det dör ett par hundra ungefär per år i flygolyckor. Det dör över en miljon människor i bilolyckor varje år.

Risken att dö i en flygolycka är ungefär 0,000016%.
Risken att dö i en bilolycka är betydligt högre, men svårare att räkna ut en % sats då det är omöjligt att veta hur många bilturer som sker per år.

Självklart förstår jag att det är fler människor dör när det väl sker en flygolycka. Men för att ta ett exempel, sker det en stor bussolycka i Sverige rapporteras det självklart i Sverige, men utomlands? Knappast.

Sker det däremot en flygolycka i långtbortistan vet ”alla” om det och det rapporteras över hela världen.

Varför är ”alla” så intresserade av flygolyckor? Varför får inte bilolyckor samma uppmärksamhet?
 
En sak som fascinerar mig är all uppståndelse kring flygolyckor, som är betydligt ovanliga och färre än antalet bilolyckor.

Varje gång ett plan försvinner eller störtar påbörjas ett gediget räddningsarbete. Stor mediebevakning och utredningar.

När det sker en bilolycka, nja knappast samma mediala uppmärksamhet.

Lite statistik, det dör ett par hundra ungefär per år i flygolyckor. Det dör över en miljon människor i bilolyckor varje år.

Risken att dö i en flygolycka är ungefär 0,000016%.
Risken att dö i en bilolycka är betydligt högre, men svårare att räkna ut en % sats då det är omöjligt att veta hur många bilturer som sker per år.

Självklart förstår jag att det är fler människor dör när det väl sker en flygolycka. Men för att ta ett exempel, sker det en stor bussolycka i Sverige rapporteras det självklart i Sverige, men utomlands? Knappast.

Sker det däremot en flygolycka i långtbortistan vet ”alla” om det och det rapporteras över hela världen.

Varför är ”alla” så intresserade av flygolyckor? Varför får inte bilolyckor samma uppmärksamhet?
Jag skulle nog säga att om en bil plötsligt spårlöst försvinner med alla sina passagerare så kommer det bli väldigt uppmärksammat. Jag tycker nog allt att man visst förövrigt uppmärksammar många bilolyckor om dom är av allvarligare laget. Bara att ta en titt på sociala medier hur otroligt många videos det är på kraschande bilar, det kryllar av dom.
 
En sak som fascinerar mig är all uppståndelse kring flygolyckor, som är betydligt ovanliga och färre än antalet bilolyckor.

Varje gång ett plan försvinner eller störtar påbörjas ett gediget räddningsarbete. Stor mediebevakning och utredningar.

När det sker en bilolycka, nja knappast samma mediala uppmärksamhet.

Lite statistik, det dör ett par hundra ungefär per år i flygolyckor. Det dör över en miljon människor i bilolyckor varje år.

Risken att dö i en flygolycka är ungefär 0,000016%.
Risken att dö i en bilolycka är betydligt högre, men svårare att räkna ut en % sats då det är omöjligt att veta hur många bilturer som sker per år.

Självklart förstår jag att det är fler människor dör när det väl sker en flygolycka. Men för att ta ett exempel, sker det en stor bussolycka i Sverige rapporteras det självklart i Sverige, men utomlands? Knappast.

Sker det däremot en flygolycka i långtbortistan vet ”alla” om det och det rapporteras över hela världen.

Varför är ”alla” så intresserade av flygolyckor? Varför får inte bilolyckor samma uppmärksamhet?
Svenska medier rapporterar ju emellanåt om bussolyckor utomlands om det är många som skadats/dött - samma med tågolyckor. Gissar på att vi inte är unika så sett.
 
Därför att det också blir en samhällsskada ifall det kraschar i bebyggelse. Men du har rätt, det är märkligt att vissa nyheter kommer fram och andra inte gör det. Tex när det var protester i New York för några år sedan var det hur tyst som helst om det. Samma sak när det var översvämningar på Irland, då blev det heller inga nyheter trots att det är så nära hem. Blir det däremot översvämningar i Bangladesh så får vi reda på det.
 
En sak som fascinerar mig är all uppståndelse kring flygolyckor, som är betydligt ovanliga och färre än antalet bilolyckor.

Varje gång ett plan försvinner eller störtar påbörjas ett gediget räddningsarbete. Stor mediebevakning och utredningar.

När det sker en bilolycka, nja knappast samma mediala uppmärksamhet.

Lite statistik, det dör ett par hundra ungefär per år i flygolyckor. Det dör över en miljon människor i bilolyckor varje år.

Risken att dö i en flygolycka är ungefär 0,000016%.
Risken att dö i en bilolycka är betydligt högre, men svårare att räkna ut en % sats då det är omöjligt att veta hur många bilturer som sker per år.

Självklart förstår jag att det är fler människor dör när det väl sker en flygolycka. Men för att ta ett exempel, sker det en stor bussolycka i Sverige rapporteras det självklart i Sverige, men utomlands? Knappast.

Sker det däremot en flygolycka i långtbortistan vet ”alla” om det och det rapporteras över hela världen.

Varför är ”alla” så intresserade av flygolyckor? Varför får inte bilolyckor samma uppmärksamhet?
Jag tänker att det det har något med mängden personer som är inblandande OCH att det ändå händer såpass sällan. Det är ju inte alls ovanligt i vissa länder med bussolyckor med väldigt många dödade, för att inte tala om båtolyckor och det blir ju kanske en notis i Sverige.

Jag är inte ett dugg flygrädd och jag är helt oförstående till memes om resor i sociala medier där kommentarsfälten fylls av människor som ser det som en självklarhet att man ringer till sina anhöriga både före de kliver på planet och efter? Jag är övertygad att min mamma hade trott att jag förlorat förståndet och blivit djupt orolig över sin bristande fostran till en vuxen person om jag skulle ringa och rapportera att jag klarat mig att ta mig till och igenom en flygplats till min gate. Och trillar planet när så kommer dom, precis som du säger, i princip genast få reda på det.

Skulle jag köra av vägen en random fredagkväll i Sverige skulle det däremot kunna ta väldigt lång tid innan nån hittade mig och det är mycket troligare än oddsen att jag är med om en flygkrasch.

Jag är däremot rätt intresserad av flygkrascher, själva haveriorsakerna och så. Det är ju ofta lite mer intressant än "fipplade med mobilen i hög hastighet när det var halt på vägen".
 
Därför att det också blir en samhällsskada ifall det kraschar i bebyggelse. Men du har rätt, det är märkligt att vissa nyheter kommer fram och andra inte gör det. Tex när det var protester i New York för några år sedan var det hur tyst som helst om det. Samma sak när det var översvämningar på Irland, då blev det heller inga nyheter trots att det är så nära hem. Blir det däremot översvämningar i Bangladesh så får vi reda på det.
Generellt hör man nästan aldrig något om t.ex. Irland numera. Något borde ju hända där med ibland.
 
Därför att det också blir en samhällsskada ifall det kraschar i bebyggelse. Men du har rätt, det är märkligt att vissa nyheter kommer fram och andra inte gör det. Tex när det var protester i New York för några år sedan var det hur tyst som helst om det. Samma sak när det var översvämningar på Irland, då blev det heller inga nyheter trots att det är så nära hem. Blir det däremot översvämningar i Bangladesh så får vi reda på det.
Det är ju standard att Europa bevakas mer i Sverige? Och klart som fan översvämningar i Bangladesh ska bevakas? Det är väl få länder som är så utsatta av just det som dem. Att det sker ofta minskat liksom inte lidandet.
 
Jag är övertygad att min mamma hade trott att jag förlorat förståndet och blivit djupt orolig över sin bristande fostran till en vuxen person om jag skulle ringa och rapportera att jag klarat mig att ta mig till och igenom en flygplats till min gate. Och trillar planet när så kommer dom, precis som du säger, i princip genast få reda på det.
Flygrädsla handlar inte om bristande uppfostran.
 
Den enskilda olyckan det skrevs i särklass mest om förra året var det fem omkomna. Och var varken bil, buss eller flyg.
 
Flygrädsla handlar inte om bristande uppfostran.
Fast man göder ju bara en omotiverad rädsla om man normaliserarn sånt här...
Det är betydligt större risk att jag trillar och slår ihjäl mig här hemma, och har jag semester kan det säkert ta minst en vecka eller två innan nån anar oråd
Och vad tusan tänker man sig ska hända mellan säkerhetskontrollen och gaten?
Även om det HAR hänt så är ju risken att flygplatsen exploderar ännu mindre att flyget trillar ned.
1000022654.jpg
 
Om vi ställde samma säkerhetskrav på bilar som på flygplan skulle nollvisionen kunna nås nästan helt och hållet.

Med en kostnad på en halv miljon om året i besiktning, underhåll och service och kontroll av förares förmågor skulle inte så många bilar finnas i drift.
 
Om vi ställde samma säkerhetskrav på bilar som på flygplan skulle nollvisionen kunna nås nästan helt och hållet.

Med en kostnad på en halv miljon om året i besiktning, underhåll och service och kontroll av förares förmågor skulle inte så många bilar finnas i drift.
Fast det är ju sällan det är pga bristande underhåll på bilarna som det sker olyckor.
 
Det är ju standard att Europa bevakas mer i Sverige? Och klart som fan översvämningar i Bangladesh ska bevakas? Det är väl få länder som är så utsatta av just det som dem. Att det sker ofta minskat liksom inte lidandet.
Jag vet inte om jag missar din ironi eller om ditt inlägg är seriöst, men nä, jag håller inte med dig. Stora händelser ska givetvis rapporteras om på nyheterna. När Occupy Wall Street-protesterna begav sig i flera veckor fanns det inte en minut om det i svensk media. Det fick jag reda på eftersom jag kollar på BBC där det var dagliga uppdateringar om hur protesterna gick.

Och om det nu är så vanligt med översvämningar i Bangladesh är ju inte det av nyhetsvärde. Då är det ju mer nyhetsvärde när det är översvämningar där det inte brukar vara översvämningar. Eller att man får plats att rapportera om båda.

Mitt problem med svenska nyheter i pressen är att det oftast inte ens är nyheter, utan man hittar på någonting att skriva på löpsedlar. Jag vet en viss dag när brorsan och jag åkte tåg till våra föräldrar. Jag bodde på Irland då och han i England så jag köpte en Aftonbladet att ha på tåget och han köpte en Expressen. Hans tidning hade löpsedeln "Princessan Victoria är inte gravid". Det är ingen nyhet. Det är ett icke-påstående. När vi läste igenom tidningarna var det mängder med icke-nyheter. Men varför?? Skriv som sånt som hänt istället.
 
Fast det är ju sällan det är pga bristande underhåll på bilarna som det sker olyckor.
Vanligare än man kanske tror, men visst det är inte högst upp på orsakslistan. Bristande underhåll som i form av dåliga däck är en hyfsat ofta bidragande orsak. Både på personbilar och lastbilar.
 
Jag är inte ett dugg flygrädd och jag är helt oförstående till memes om resor i sociala medier där kommentarsfälten fylls av människor som ser det som en självklarhet att man ringer till sina anhöriga både före de kliver på planet och efter?
När min sambo flög inrikes varje månad så rapporterade han via SMS att han var framme vid gaten och sedan ombord på planet.
Jag var alltid orolig för att han skulle missa planet på något sätt.
Han fungerar inte så bra tillsammans med tidspassning.
Så det behöver inte vara rädsla för själva flygningen som det handlar om.
Dessutom så skulle jag hämta honom vid allmänna kommunikationer några mil bort när han kom hem, så det var ju bra att veta när det skulle bli.
 
En sak som fascinerar mig är all uppståndelse kring flygolyckor, som är betydligt ovanliga och färre än antalet bilolyckor.
Jag tror att det handlar om att de som reser med flyg är så utlämnande till andra.
De kan inte påverka situationen och inte kliva av under färd om det känns osäkert.

Med bilar så bestämmer man ju mera själv om man vill åka i den sunkiga bilen med den slarviga föraren eller inte. Jag har klivit av vid ett rödljus en gång när föraren, en kollega busschaufför, körde som en blådåre på 30-sträcka med bil. Och jag vet passagerare som klivit av bussar och tagit nästa buss när föraren har kört på ett sätt som känns osäkert
Det är svårt att göra så på ett flygplan.
 
En sak som fascinerar mig är all uppståndelse kring flygolyckor, som är betydligt ovanliga och färre än antalet bilolyckor.

Varje gång ett plan försvinner eller störtar påbörjas ett gediget räddningsarbete. Stor mediebevakning och utredningar.

När det sker en bilolycka, nja knappast samma mediala uppmärksamhet.

Lite statistik, det dör ett par hundra ungefär per år i flygolyckor. Det dör över en miljon människor i bilolyckor varje år.

Risken att dö i en flygolycka är ungefär 0,000016%.
Risken att dö i en bilolycka är betydligt högre, men svårare att räkna ut en % sats då det är omöjligt att veta hur många bilturer som sker per år.

Självklart förstår jag att det är fler människor dör när det väl sker en flygolycka. Men för att ta ett exempel, sker det en stor bussolycka i Sverige rapporteras det självklart i Sverige, men utomlands? Knappast.

Sker det däremot en flygolycka i långtbortistan vet ”alla” om det och det rapporteras över hela världen.

Varför är ”alla” så intresserade av flygolyckor? Varför får inte bilolyckor samma uppmärksamhet?

Dels är som sagt flygplansolyckor ganska ovanliga vilket kanske skapar ett nyhetsvärde i sig självt när de så inträffar, dels är ju flygplan ett internationellt transportmedel. Om ett större jetplan kraschar under färd mellan två länder är det kanske hundratals människor ombord, ännu fler anhöriga på marken och dessa är ofta medborgare från flera länder. Det skapar ett annat omvärldsintresse.

Om däremot ett mindre inrikesflyg kraschar vet jag inte om det brukar ges någon nyhetsplats utrikes? Ibland en notis på sin höjd, kanske.
 
Jag är inte ett dugg flygrädd och jag är helt oförstående till memes om resor i sociala medier där kommentarsfälten fylls av människor som ser det som en självklarhet att man ringer till sina anhöriga både före de kliver på planet och efter? Jag är övertygad att min mamma hade trott att jag förlorat förståndet och blivit djupt orolig över sin bristande fostran till en vuxen person om jag skulle ringa och rapportera att jag klarat mig att ta mig till och igenom en flygplats till min gate. Och trillar planet när så kommer dom, precis som du säger, i princip genast få reda på det.
Vad är det för fel med att vara osäker i situationer man sällan är i? Det är faktiskt för en som sällan flyger inte jättelätt att navigera sig fram på flygplatser alltid och det är väl inte ett dugg konstigt att man vill meddela att allt gått bra i en sådan situation.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp