Fluorid i vattnet - hästarna stendött

PopcornPlayer

Trådstartare
Jag sitter på ett annat forum och retar upp mig själv genom att försöka diskutera med en massa foliehattar.

Nu borde jag veta bättre, att diskutera med dessa är som att banka huvudet i väggen, men jag kan inte låta bli :devil:

Något som dessa foliehattar älskar att förespråka är att fluorid är jättefarligt och tillsätts i vårat dricksvatten. I Sverige har vi ju fluorid naturligt i vårat vatten, och har alltid haft, pga den berggrund vi har. I de flesta drycker, bla Ramlösa är det tillsatt en hel del fluorid. Fluorid i stora mängder är farligt, precis som exempelvis aliminium och selen - ja.

Hur som helst, jag har en foliehatt som påstår att det bedrivits ett forskningsprojekt där hästar blivit "vattnade" med fluoridtillsatt vatten - hur mycket kan han ej berätta. Alla dessa hästar ska tydligen ha stendött. Personen kan tydligen inte länka till denna forskning, även om han påstår att det finns på internet. Hur som, är det någon som hört talas om detta?

Eller är det precis som det mesta dom säger, tagit ur luften och byggt på något som egentligen handlar om något annat? :angel:

Sv: Fluorid i vattnet - hästarna stendött

Jag har precis borrat ny brunn och fick ett deprimerande besked. Vattnet innehåller för mycket fluorid cirka tre gånger mer än högsta tillåtna värde. Enligt det labb jag anlitat så gör för mycket fluorid att skelettet urkalkas och det kan även framkalla cancer. Så jag vågar icke ge det till hästarna, en 20åring, en treåring och en dräktig.

Men att de skulle stendö var det ingen som sa, utan att efter lång tid med detta vatten kunde dessa symptom uppstå. Men man vågar ju inte riskera att skelettet urkalkas på så unga hästar

VI har också 3 gånger för mycket flourid i vårat vatten. Enligt vårat labb så skulle det inte vara någon fara. Det ska till betydligt mer för att orsaka skada.

Har även pratat med läkare och det är bara barn under 2 år som man ska undvika att ge detta vatten till.
Eftersom vi har småbarn har vi installerat en vattenrenare. Men djuren har alltid fått detta vatten. Även tidigare ägare har haft hästar här men ingen verkar ha tagit skada. Både tidigare ägare och hästar mår fortfarande bra.

Dessutom så har många av de kommunala vattnen även de aldeles för höga värden.

Kanske skulle inte jag heller vilja ge hästarna av vattnet :grin: men intressant att veta att halterna tidigare varit mer generösa, dvs dina värden skulle för några år sedan varit OK med anmärkning.
Det är kanske det som labbet menade at det inte var någon fara.

källa Livsmedesverket
http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=7582&epslanguage=SV

Och foliehattar - vilken härlig benämning! Jag känner till ett par visste bara inte vad de kallas :rofl::rofl:

Tja, jag associerade genast till såna som täcker huvudet med folie för att inte deras hjärnor ska bli påverkade av strålning och sånt ffa från utomjordingar. Tror de (foliehattarna alltså) också kan vara lite lätt konspiratoriska :D

Tja, jag associerade genast till såna som täcker huvudet med folie för att inte deras hjärnor ska bli påverkade av strålning och sånt ffa från utomjordingar. Tror de (foliehattarna alltså) också kan vara lite lätt konspiratoriska :D

Ha ha kan se det framför mig:rofl::rofl:

Att förstora mängder fluorid är skadligt - är ju självklart, men här diskuteras det hur fluorid, oavsett hur lite, sänker din IQ med 20 poäng, hjärntvättar dig och får dig avtrubbad :rofl:.

Ja, foliehattarna, som man hittar här är smått konspiratoriska :angel:

(Vi har tex en maktelit som ska ta över världen och utplåna 95% av jordens befolkning, vacciner är ett sätt att döda folk, fluorid i vattnet ett annat, denna maktelit låg bakom Hitler och WW2, bakom 9/11, ja i stort sett allt ont, denna maktelit (med bla Bush, Carl Bildt, Leif Pagrotsky) är egentligen inte människor utan gröna ödlor, Obama är egentligen inte amerikansk medborgare, växthuseffekten är en bluff, ja, jag kan fortsätta i all oändlighet, men nu börjar jag bli lite för OT)

WOW-Foliehattar är rätta ordet..låter helt galet..
tex David Ickes bok: "Oändlig kärlek är den enda sanningen, allt annat är illusion" låter asbra:rofl:jag dör och vrider mig av skratt..:rofl:

Jo, nu har jag fått forskningsstudien, som visade sig vara en youtubefilm :crazy:

Har inte hunnit kolla själv än, återkommer när jag gjort det.

För den som är nyfiken :p

Justus's horses are found to be suffering from chronic fluoride poisoning from drinking fluoridated water. Study published in peer reviewed scientific literature.

http://www.youtube.com/watch?v=t9RXfOuylWo&eurl=

Å, det var intressant. Jag hade mycket flourid i vårt vatten och barn under 1 år skulle inte dricka det. Alla mina hästar har druckit det, även det dräktiga och hennes föl. Alla mår utmärkt än idag även om vi flyttade ifjol. "Fölet" blir nu 8 år. Delvis bott borta i flock något år, men annars druckit vattnet liksom hunden som blir lika gammal som "fölet". Friskare hund får man leta efter. Alla barn hade fina tänder och vi också, inga hål. Det har funnits hästar på gården o granngården i hundra år och kor som dricker det här vattnet också. Så vitt jag vet har ingen dött pga fluoriden. Vi hade ca 3,något i fluorid, lämnade papperen till de som köpte huset.

Det låter ju som om det kanske inte är så farligt. Jag ska nog ta ett nytt prov längre fram och se om värdena blir samma. Brunnen är nyborrad och vad jag har förstått kan värdena bli lite annorlunda efter en tids användning.

Det låter ju inte så bra när de skriver "skelettet kan urkalkas" och man har växande unghästar man vill ju ge hästarna bästa möjliga både vatten och foder

jag har bara hört att ett barn stendör om det käkar en tub tandkräm.
Jag tror inte direkt på det, men jag skulle nog inte bli förvånad heller.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka