Flugtäcken

Sv: Flugtäcken

Jag sydde på 2 täckesgjordar på en sån magplatta som inte satt fast så bra.
Behövs då någon typ av hälla på ryggen till den främre gjorden.

Ms_Antrop;
Daredevil
caballus;

En liten fråga till er som har Mark Todd Ultra Combo. Brukar har problem med halsdelen på en del täcken som är väldigt snålt tilltagna och blir för smala/tighta. Hur är halsdelen på täcket ?

Min häst har alltid varit imellan 145 och 155 i strl på täcken beroende på märke har man fått välja det ena eller andra. I Horseware strl så har han nu blivit lite för grov för 145 så där är det 155 som gäller. Hur upplever ni täckena i storlek?

Jag har ett rambo flybuster med tillhörande bikupa (flughuvan). Jag har aldrig varit lgad i de där lite hårdare täckena utan ökrde länge med Bucas Buzz off, men måste säga att både jag och hästen är jättenöjda!! Det är inte alls så hård och ostyrigt som jag trodde, passformen är kanon och halsen stannar där den ska vara, kasar inte ner eller dummar sig på annat sätt. Jättenöjd, sen är det ju ett stort plus att man kan köpa regnlinern å sen kan man slappna av på regniga dagar med :D

Ms_Antrop;
Daredevil
caballus;

En liten fråga till er som har Mark Todd Ultra Combo. Brukar har problem med halsdelen på en del täcken som är väldigt snålt tilltagna och blir för smala/tighta. Hur är halsdelen på täcket ?

Hur upplever ni täckena i storlek?
Upplever dem normalstora i storlek, passar bra på min nätta i 125 cm = 125 cm. Har inte funderat på halsen då mitt sto med tanig hals har det omvända problemet snarare med alla täcken...

Jag har också det problemet med min, tex HWs halsar är för trånga, därav använder jag nästan aldrig vare sig hans HW Dustbuster eller HW Sweet Itch Hoody. Sistnämnda är något bättre eftersom jag gick upp en stl, men inte bra, det är trångt i halsen och alltför långt i ryggen.

MT täcket är rymligt och bra i halsen! Halsen är dessutom lång så den täcker när de betar också. Det är normalt i stl, mina hästar har samma stl som de brukar ha i alla täcken (135 och 155).

Boettäckena är fantastiskt bra (vet att de är eksemtäcken men de fyller ju samma funktion) :D

lånar sista knappen.

är ute efter ett flugtäcke som sitter BRA.
har en skavkänslig häst med bred bog och vill ha ett täcke som täcker hela halsen även när han betar... och magplatta förstås!!

det här från mark todd, säljs det inte längre?! kan inte hitta någon butik som har...

är de täckena med löstagar bättre i passformen?

hittade Rambo Sweetitch Hoody, någon som har? hur är de i passform? :)

Jag har ett rambo sweetitch hoody, stallkompis som sålde sin häst hade ett till salu en dag när jag hade panik. :p

Mitt täcke är egentligen en storlek för stort, har normalt 145. Jag gillar det, det täcker bra, inga tecken till skav, räcker hela vägen fram på halsen även när hon betar. Verkar även tåligt.

Hon ser ut som en giraff i rymddräkt, men verkar nöjd. :D

*KL*
Återkommer så småningom med recension av det Rambo FlyBuster jag köpte i förrgår. Liten varning bara för att omdömet kan bli opartiskt... för fjortonhundra(!) spänn vill jag väldigt gärna att det skall vara bra. :crazy:

kl
Jag har en Bucas zebra till min. Sitter perfekt, lång hals, hästen är sval under trots gassande sol. Kakan har haft knölar över hela kroppen men alla är borta efter några dagar med täcket :)
Rekomenderas!

*kl

Tänkte köpa ett flugtäcke i present till en kompis som varit hästvakt till mig. Hon har en grov hbl-valack som drar 145-155 i täcken.
Funkar Kentucky Horsepower eller Louisiana Thermo-Master, eller är det bara skittäcken som hästen svettas i? Hästen är inte jättestörd av insekter, men ägaren vill ändå att han ska ha nåt skydd samt att han håller sig ren under.

Hur är stl på det nya bucas täcket? Mest fundersam över hur pass stor halsen är, har en med grov hals. ;)

kl

Jag har Rambo flybuster (det där med medel på) passformsmässigt på kroppen är det kanon ,men halsen kasar ner &fastnar nere-även fast den är bra tilltagen i längd.Hade tex Amigo innan och den halsen var mycket kortare,funderar på ett sweetich istället -där sitter ju halsen i öronen.Men tvekar lite över att den kanske blir för kort..vill helst inte gå upp i storlek heller.

kl

Jag har Rambo flybuster (det där med medel på) passformsmässigt på kroppen är det kanon ,men halsen kasar ner &fastnar nere-även fast den är bra tilltagen i längd.Hade tex Amigo innan och den halsen var mycket kortare,funderar på ett sweetich istället -där sitter ju halsen i öronen.Men tvekar lite över att den kanske blir för kort..vill helst inte gå upp i storlek heller.

lånar sista.

någon som testat Shires Sweet-Itch Combo ? :)
Shires funkar i övrigt bra på min häst... men vet inte hur passformen på de här är?!

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 412
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 208
Utrustning Hej! Mitt fullblod får skav av precis allt, och nu även täcket… Skulle behöva tips på bra både ute- och innetäcken. Han har i...
Svar
3
· Visningar
213
Senast: Gimlan
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka