Flugtäcke till hingsten ????

gylle

Trådstartare
Vilket flug/insektstäcke har en lång rymlig halskrage ? Täcket måste ha bra passform och helst magplatta (inget absolut måste). Mark Todds flughals i strl L är alldeles för kort (och dessutom i trängsta laget). Har ett termomasters ljusblåa flugtäcke nu men det är för tajt i bringan + att halsen nu börjar bli för liten och den är för kort.
Han har rejält lång hals ännu så länge inte extremt grov men blir väl mer och mer för vart år (4 år nu). De gamla lösa Svea halsarna (regntäcke) passar honom bra i strl L.
Hur är bucas, horseware mfl i halsen ??
Tänkte shoppa loss i Falsterbo på torsdag så tips önskas vilket märke som borde passa honom.

Sv: Flugtäcke till hingsten ????

jag har haft bucas till min hingst och det passade, att få halsen heltäckande är nog kört vad det verkar, för jag har aldrig lyckats med det på nån häst, jo när huvudet är uppe men inte när dom betar..bucas magplatta var värdelös för mig iallafall, alldeles för trång och bara gav skavsår.
Jag hade 135 på mitt och hingsten är runt 160 i manken, med ganska så maffig nacke (12 år nu)

Blir halsen kvar uppe ? Det problem jag har med det TM jag har idag är att halsen räcker inte upp så att jag kan sätta det i nackstycket på grimman, lillkillen är en sådan som slänger väldigt mycket med huvudet och då korvar halsen ihop sig så att den bara täcker en liten bit av halsen. Regn halsen jag har från Svea (gammal) är den enda jag sett som är tillräckligt lång, sitter med elastiskt fast uppe i nackstycket, funkar super, sötast av allt är när det är ruggigt och ösregn då står han och kryper in med öronen i halsen så det bara sticker ut en näsa ur halsen, han tycker den är toppenbra (frusen kyckling). Fattar inte varför de skall göra insektstäckena så korta i halsarna. Han är dessutom den som dessa j****r älskar. Har de andra 10 st på sig så har han hundra och han håller på och springa ihjäl sig.

ja den håller sig uppe, men jag kan inte ämdå fästa i grimman för den är för kort när han betar, men den krovar inte ihop sig heller....

horseware har ett täcke, dustbuster tror jag det heter, det är inte ett regelrätt flugtäcke men ett mycket tunnt täcke som flera använder som flugtäcke har jag sett.
på de täckena är halsarna lite mer... vad ska man säga elastiska, inte så att de sitter åt eller så men de sitter där de ska.
kolla med ngn horseware återförsäljare, finns iaf på http://www.equinet.nu
jag har nästan samma problem fastän jag har en valack :o han har rambo flybuster o det funkar rätt okej, han har min förra hästs som är i 155 (han drar eg. 145) så det liggger ju inte an på hela halsen när han betar men det är lite större iaf.
han har inte haft några större problem med flugorna sen han fick det täcke på sig.

det gäller ju verkligen att halsen inte är för kort på det täcket....i om att det sitter fast i huvudet...men annars så tycker jag det verkar vara ett bra täcke.(dustbuster)

jo absolut, jag har inget själv men i stallet jag står används det flitigt! iofs, alla horsewares täcken används flitigt, ganska kul o se ca 20-30 hästar med likadana täcken :D
förutom tre svarta som har neonrosa regntäcken... :angel:
alla tre valacker :D

Hur är bredden på halsen på dessa täcken, ser smala ut på bilderna, lillkillen ser inte ut att ha så grov hals än, ändå var MarkTodds halskragen som är stor till de andra aldeles för smal till honom.

Inte haft problem med Bucas varken på korthalsade herrn eller på låååånghalsade unghästar (ett halvblod och en arab). Magplatta hr de ju med numera, den är väl dock inte jordens bästa kanske men det märks ändå STOR skillnad i hur irriterade/inte irriterade de är av insekterna med/utan magplatta.

Jag har precis fått hem ett Treadstone flugtäcke med hals och magplatta. Halsen på detta täcke tyckte jag såg riktigt rejält ut. LÄmnade gott om plats runt pålles hals, åkte inte upp när han betade, och billigt var det också, ska åka ut å kika ikväll efter jobbet hur det sitter.

Har nu köpt ett Bucas till honom har inte hunnit prova det. Letade efter ett Horseware för att jämföra de båda innan köp, dock lyckades jag inte hitta ett enda i alla dessa stånd i Falsterbo så det blev Bucas. Kan dock säga att halskragen kommer att vara minst 30 cm för kort, så får ni lite uppfattning om hur lång hals lillkillen har (hade mättat innan och hade måttbandet med mig i högsta hugg i Falsterbo och Bucas var det enda som verkar passa breddmässigt till halsen är man hingst så är man.....)

Treadstone såg jag men tyckte inte alls om kvaliteten typiskt sådant som tuggar av manen och ger bogskav, dessutom var halskragen väldigt kort.

hehe.. kanske min pålle som ha kort hals.. :D

Jag tyckte det kändes lite hårt i kvalitén, men förhoppningsvis ska det mjukna lite efter användande.. :)

Ang. bogskav var det fodrat med ett glatt tyg vid bogen, så förhoppningsvis blir det inte det.

Jag tycker att täcket hade bra passform, iallafall på min pålle.

Hade velat ha ett bucas, men tyvärr var inte ekonomin med mig denna månad, när jag insåg att flugtäcke var ett måste iår.

Nu har jag provat Bucas täcket och det ser ut att passa riktigt bra ,i år halsen är på håret breddmässigt och killen är bara 4 år och har inte så jättemycket hingstnacke än så det lär bli tajt när han grovnar. står han med huvudet uppe så är halsen bra i längden men blir kort och tajt när han tar ner huvudet så det får bli att köra utan fastsättning upptill. Magplattan var ett skämt, killen är smäcker och den hänger lös under magen på honom ca 10 cm under så det blir till att sätta den i symaskinen för inkortning av remmarna. Det jag reagerar på är att där inte är några benremmar , blir det verkligen på plats med endast magplattan som fastsättning (och den lilla svansremmen) ? Killen sprallar till det rejält i hagen och älskar att rulla sig, man vill ju inte hitta täcket sittande som ett förkläde söndertrampat första dagen..

Liknande trådar

Utrustning Min häst har behov av flug-/insektstäcke. Under sommaren har jag haft ett Rambo Protector till honom och det har suttit bra och skyddat...
Svar
12
· Visningar
1 769
Senast: Wembley
·
Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 509
Senast: Niki
·
Utrustning har en c-ponny som är 137cm hög och har 115cm- täcken (som är snudd på för långa). han har alltså kort rygg. han har dessutom ganska...
Svar
5
· Visningar
1 403
Senast: lucky_skrik
·
L
Utrustning Har varit ute på ännu en session täckesjakt och, såsom så många gånger tidigare, utan bra resultat. Den här gången så styrde jag...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: Akustik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31