Flugtäcke eller eksemtäcke?

B

Bellina

Hejsan!
Min ponny har soleksem. Jag undrar om hon behöver ha eksemtäcke eller om hon kan ha flugtäcke. Vad är det för skillnad på eksemtäcke och flugtäcke?
Tacksam för svar!:p
 
Sv: Flugtäcke eller eksemtäcke?

Det här kommer att bli första sommaren jag har henne, så jag tror att eksemet visar sig i manen och svansen. Hon kliar av sig den helt enkelt.
 
Sv: Flugtäcke eller eksemtäcke?

Eksemtäcke är det som fungerar bäst på min häst. Dom flugtäcken jag har har sett tror jag inte skulle hjälpa så bra,dom är ju oftast "håliga" haha.
 
Sv: Flugtäcke eller eksemtäcke?

Bellina skrev:
Det här kommer att bli första sommaren jag har henne, så jag tror att eksemet visar sig i manen och svansen. Hon kliar av sig den helt enkelt.

När hästen kliar sig i man och svans, så är den största boven knottallergi. Soleksem visar sig precis på samma sätt som våran egen, nämligen hästen blir bränd på ljusa ställen såsom mule, karleder eller om den har en väldigt stor ljus bläs med tunn hud och hårbildning. Det uppstår små brännblåsor som klia, sen fortsätter det som sårbildning på utsatta ställen.

Knottallergi visar sig i man och svans, hästen kliar av sig tagel helt eller delvis. För kraftigt allergiska hästar kan även klådan uppstå på andra delar av kroppen, så för denna eksem är grunden ett eksemtäcke samt tillhörande vård för eksem.

Själv ger jag min häst linfröolja som grund i fodret, det har visat sig ha en lindrande effekt på eksem. Foderstaten är hela året väl balanserad, med mycket bra grovfoder i botten. Eksemtäcke har vi börjat med nu för ca 1 vecka sedan, detta byts regelbundet men skakas av varje dag. Han tvättas med såpa i man och svans ca 1 gång per vecka, såpan är lite mjukgörande samt har även en repellerande effekt. Jag använder rikligt med insektsspray, förr hade jag även honom installad nattetid men det behövs inte längre då han ej visar symtom med denna behandling.
 
Sv: Flugtäcke eller eksemtäcke?

Bellina skrev:
Hejsan!
Min ponny har soleksem. Jag undrar om hon behöver ha eksemtäcke eller om hon kan ha flugtäcke. Vad är det för skillnad på eksemtäcke och flugtäcke?
Tacksam för svar!:p

Vår häst har också sommareksem.
Jag tror att eksemet är en kombination av en reaktion på det nya gräset, den starkare solen och knotten.

knotten kan man ju lätt skydda sig mot med hjälp av någon spray (lätt att blanda till egna om man inte vill ha syntetiska)
solen är svårare att skydda sig mot, men en (vad jag tror) anledning till att det kliar kan vara att de blir torra i huden, uttorkade helt enkelt. Det löser man lätt med att smörja in hästen med olivolja på de utsatta ställerna. smidigt att spraya på med en sprayflaska ^__^
Det funkar utmärkt på vår häst, han kliade knappt av sig något av manen eller svansen förra sommaren.

lycka till.
 
Sv: Flugtäcke eller eksemtäcke?

Jag skulle vilja utfärda en varning på olja, flera hästar har nämligen fått brännskador av oljan och stark sol/värme. Så skall man använda olja, bör detta inte ske på dagtid utan kvällen så att överskottet hinner försvinna. Risken är annars väldigt stor att hästen blir som en pommesfrites i fritösgrytan, i kokande olja.:eek:

Jag tror att eksemet är en kombination av en reaktion på det nya gräset, den starkare solen och knotten.

Solen kan du räkna bort i detta, men det övriga stämmer bra. Ta islandshästen för exempel, inga knott finns på island. Men gräset är hela sommaren ugefär som vårat nygräs, trots det får mycket få hästar reaktion men det förekommer i enstaka fall. Dessa hästar skulle förmodligen blir kraftigt allergiska i svensk miljö, med knotten som pricken över i:et. Solen är oerhört stark på Island sommartid, 3-5 ggr mera UV strålning än vad vi får här i Svergie. De enda gångerna jag har bränt mig rejält, är just på Island.:crazy: Trots det är det som sagt oerhört få hästar som får reaktion, jag tror jag har sett 2 st på alla år som jag har vistats där och då är det flera hundra hästar jag varit i kontakt med.
 
Sv: Flugtäcke eller eksemtäcke?

Boj skrev:
Jag skulle vilja utfärda en varning på olja, flera hästar har nämligen fått brännskador av oljan och stark sol/värme. Så skall man använda olja, bör detta inte ske på dagtid utan kvällen så att överskottet hinner försvinna. Risken är annars väldigt stor att hästen blir som en pommesfrites i fritösgrytan, i kokande olja.:eek:


Nej nej, inte börjar oljan koka! man täcker ju inte hästen med olja precis, utan lägger på så mycket som huden kan ta upp (var inte särskillt tydlig med det)
 
Sv: Flugtäcke eller eksemtäcke?

woarda skrev:
Nej nej, inte börjar oljan koka! man täcker ju inte hästen med olja precis, utan lägger på så mycket som huden kan ta upp (var inte särskillt tydlig med det)

Jo den har ju gjort det på en och annan häst, huden har väldigt svårt för att absorbera olja och den gör det mycket långsamt. Så även om ambitionen inte är att få ett överskott, så händer det ändå.
Vill man använda olja och vara på den säkra sidan, smörj kvällstid så hinner oljan tränga in i huden under natten.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig lyckats hitta ett flugtäcke till shettisen och undrar om det öht finns något som kan fungera? Hon är grov och har en grov...
Svar
19
· Visningar
627
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hejsan! Nu är sommar på gång vilket innebär alla dessa flugor.. Min häst avskyr dom och får massor med bett så hon behöver flugtäcke...
Svar
0
· Visningar
325
Senast: klaraa
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
442
Senast: Ponylove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 730
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp