Flugspray till kaniner?

Zanuzzi

Trådstartare
Hej alla kaninälskare!

Vi har kaninerna i en syrénberså för att de ska syddas mot regn och värme. Det är optimalt på alla punkter utom en. Det är nämligen väldigt mycket knott därinne.

Från tidiga mornar till sena kvällar är de ute i en hage och även där, främst på kvällarna, plågas de av knotten. Det verkar vara en knottinvasion som har drabbat oss, för det är vidrigt att vara ute på kvällarna.

Man kan ju bara tänka sig hur mardrömslika knotten måste vara på nätterna när de är så vidriga på kvällarna, och så sitter de stackars kaninerna där de härjar som värst.

Så därför har jag börjat fundera på om man kan använda flugspray (för hästar alltså eftersom jag antar att ingen tillverkare har insett att även kaniner plågas av knott och flugor och tillverkat något ämnat för dem) på kaniner.

Vad tror ni? Är det farligt vill jag naturligtvis inte göra det, och jag vill heller inte testa för att se om det är farligt. Bör man rådfråga en veterinär innan? Har ni använt spray på era kaniner?
Det som bekymrar mig är att kaniner är väldigt renliga och tvättar sig, och därför kommer de få i sig sprayen på ett sätt som inte hästar får.

Jättetacksam för svar hörni!
:bump:

Sv: Flugspray till kaniner?

Jag skulle inte våga använda bekämpningsmedel till kaniner, just för att de kommer få i sig det.

Vad är det för typ av nät till hagen? Kan du inte sätta myggnät runt hela hagen? Då blir det ju fortfarande luftigt, men de slipper knotten. :)

Åh, ett svar iaf! Vad trevligt!

Hagen är av kompostgaller, och den är duktigt stor. Om vi ska ha myggnät måste det sitta över hagen oxå, inte bara runt, och det är stört omöjligt eftersom den är så stor.

Det finns inget "ofarligt" myggmedel man kan använda?
Någon som vet?

Vet att det finns de som gör hemmagjort flugmedel,vet dock inte hur men det kanske nån annan kan svara på. Möjligt att de kanske inte är lika giftiga som vissa medel för häst är.

Flusa går att använda på kanin, skyddar mot flugor, fästingar, knott och löss.
Finns att köpa på tex granngården, kostar en slant men räcker länge...

var bara försiktig vid doseringen, jag brukar doppa en tops och stryka på pytte lite i nacken på mina dvärgvädurar där dom inte kommer åt att slicka sig, det är stark och huden kan bli mkt irriterad.

Förstår din oro över knotten, vi har aldrig haft problem med dom innan men sen det började regna i fredags har det blivit en invasion och det går knappt att vara ute efter kl 6!:eek:

kan tillägga att jag fick tipset av kaninuppfödare och att när jag påpekat för veterinären att jag använder flusa har dom tyckt det vart helt ok! :)

Flusa går att använda på kanin, skyddar mot flugor, fästingar, knott och löss.
Finns att köpa på tex granngården, kostar en slant men räcker länge...

var bara försiktig vid doseringen, jag brukar doppa en tops och stryka på pytte lite i nacken på mina dvärgvädurar där dom inte kommer åt att slicka sig, det är stark och huden kan bli mkt irriterad.

Förstår din oro över knotten, vi har aldrig haft problem med dom innan men sen det började regna i fredags har det blivit en invasion och det går knappt att vara ute efter kl 6!:eek:

kan tillägga att jag fick tipset av kaninuppfödare och att när jag påpekat för veterinären att jag använder flusa har dom tyckt det vart helt ok! :)

Okej, helt suveränt!

Men hur menar du med doseringen? Är det så starkt att det räcker med pyttelite i nacken? Man måste inte spreja på, som man gör på pållarna, för att det ska ge effekt?

Men om det räcker med det är det ju toppen! Måste räcka i en evighet :)

Har hört att det ska bli världens knottår i år. Lika bra att gardera sig så här i början :devil:

Okej, helt suveränt!

Men hur menar du med doseringen? Är det så starkt att det räcker med pyttelite i nacken? Man måste inte spreja på, som man gör på pållarna, för att det ska ge effekt?

Men om det räcker med det är det ju toppen! Måste räcka i en evighet :)

Så okunnig man kan vara, va?

Nu har jag pluggat på lite och fattat att flusa inte alls är något som man bara sprejar på.

Det finns inga mindre giftiga alternativ? Att en veterinär tycker att det är okej är ju bra, men jag vill nog ha ett godkännande från minst tre olika veterinärer innan jag sprutar på mina kaniner (som är små och börjar bli lite till åren) starka gifter.

Fortfarande jättetacksam för svar, för kaninerna vill inte plågas av knotten längre! :crazy:

Flusa är inte farligt och kan ges även till kaninungar men det svider och kan lämna röda märken därför om det är större kaniner ska man sprida dosen på 2 ställen. men har du små kaniner så dosera typ 1 droppe till 1-1½ kg och 2 droppar till 2-3 kg ca. Det är det bästa du kan göra nu för knotten är nog värre i slutändn än sveda en kort stund!

Jag blandar diskmedel och vatten. Ungefär 2 delar diskmedel och 4-5 delar vatten brukar jag ta på kaninen, på hästen något starkare. Knotten är så många nu, att dom kan döda en häst, dom har redan dödatnågra i Sverige.

Jag blandar diskmedel och vatten. Ungefär 2 delar diskmedel och 4-5 delar vatten brukar jag ta på kaninen, på hästen något starkare. Knotten är så många nu, att dom kan döda en häst, dom har redan dödatnågra i Sverige.

Hej!
Hur doserar du då? Sprejar du på? Hur ofta och hur mycket?
Underbart med ett mindre gifitigt alternativ.... :)

Har du någon källa på det?

Inte jag som skrev inlägget visserligen, och jag har inte en susning om ifall hästar redan har dött.

Men att de kan dö av knott är allmänt känt. Iaf där jag bor. Har jag vetat i massor med år, så det är inte otroligt att hästar har hunnit dö redan i år.

Jag använder en spray som man kan köpa på djuraffären! Tycker att du ska gå dit och fråga dom om hjälp. De kan faktiskt väldigt mkt..

Hade problem med framför allt fästingar på min kanin, så jag blev då rekomenderad denna spray som är mot nästan allting (loppor, pälsätare, fästingar osv). Den är helt giftfri och ekologisk.

På hästarna brukar jag blanda äppelcidervinäger och vatten och spraya på. Kanske går att göra på även kaniner??

Är det Tigus spray du använder?
hade det i början, men tyckte inte att det hjälpte överhuvudtaget!:angel:

Ellan är diskmedel ofarligt för dom att få i sig?

Är det Tigus spray du använder?
hade det i början, men tyckte inte att det hjälpte överhuvudtaget!:angel:

Ellan är diskmedel ofarligt för dom att få i sig?

Undrar jag oxå. Mina kaniner är oförsäkrade och om det blir något fel på dem blir det så hiskeligt dyrt. Inte bara deras hälsa jag oroar mig för, det är även min ekonomi!

Även om Flusa funkar bra och inte är farligt, vete tusan om jag vill ha på dem gift. Känns inte riktigt bra...

Men något behöver jag absolut ha på dem.
Så kom igen nu flickor och pojkar, mer råd och synpunkter! :banana:

med tanke på att diskmedel utspätt med vatten även fungerar som ogräsmedel och tar kål på bladlöss och andra småkryp är ju även det ett gift!

Flusa dödar ju inget, det håller ju ohyran borta!:)

Min heter Exner Petguard!

Kollade kaninis förut han hade inte en enda fästing!:)

Jag = Glad :D

Sprayen är dock ganska dyr, kostar 100 spänn flaskan. Men jag upplever den som att vara väldigt dryg.

Min heter Exner Petguard!

Kollade kaninis förut han hade inte en enda fästing!:)

Jag = Glad :D

Sprayen är dock ganska dyr, kostar 100 spänn flaskan. Men jag upplever den som att vara väldigt dryg.

Kallas för Exit? :D

Vad är det för sprej du har? Skulle vilja kolla in den lite... namn?
Tack för svar!

Jasså? :p

Bara så ni vet! Den luktar sur filmjölk, men den har hjälpt!:cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka